Zoek online naar sponsors

Veel sportverenigingen kunnen niet meer rondkomen van contributie. Ze hebben sponsoren nodig. Maar in tijden van crisis en beperkte budgetten denken klassieke sponsors zoals verzekerings- en telecombedrijven wel twee keer na voordat ze een vereniging financieel steunen. Maar internet biedt zeer serieuze alternatieven.

Sponsors vinden: hoe kan jouw club hiervan profiteren

Voordat u op zoek gaat naar sponsoren, dient u zelf na te gaan hoe uw vereniging zich het beste kan presenteren. U moet bijvoorbeeld de volgende vragen naar tevredenheid kunnen beantwoorden voordat u gaat zoeken:

Internetsponsoring: hoe werkt het?

Het internet kan een serieus alternatief zijn voor traditionele lokale bedrijfssponsoring. Natuurlijk moet u oppassen dat u uw naam niet associeert met twijfelachtige zakelijke praktijken. Maar er zijn ook internetportals die verenigingen kunnen helpen met fondsenwerving. Dergelijke internetportalen bieden verenigingen een platform om zich te presenteren. Want hoewel de wens om te sponsoren in Nederland aanzienlijk is afgenomen als gevolg van de economische en financiële crisis, is het potentieel nog steeds groot. Dankzij het brede netwerk van dergelijke platformen kun je sneller de aandacht trekken van bedrijven en vermogende particulieren.

Zet jezelf in de spotlight

De bereidheid van mensen om te doneren aan een goed doel of vereniging die bijvoorbeeld kinderen van de straat houdt, is groter dan men denkt. Maar ook als club moet je weten hoe je jezelf goed in de schijnwerpers zet:

Je moet dus onderscheidende kenmerken kunnen toevoegen en degelijke associatiemarketing kunnen doen.

Zakelijke houding is onmisbaar

Er zijn ongetwijfeld andere organisaties en verenigingen in uw directe omgeving die ook op zoek zijn naar een sponsor. Dit zijn uw concurrenten: uw vereniging moet zich daar duidelijk van onderscheiden. Het vereist een sterke zakelijke houding, maar niemand gooit zijn geld zomaar uit het raam. Ook voor sponsors kan het de moeite waard zijn om in u te investeren. Ze willen verwend worden en pas dan zijn ze bereid een fluitje van een cent op te geven. Wie daarin slaagt, heeft een goede kans om op internet sponsors te vinden.

Let op een evenwichtige nazorg

Daarom zijn lidmaatschapsbijdragen en giften vaak niet meer voldoende om gaten in de clubkas te vullen. Sponsors zijn daarom in bijna elke vereniging onmisbaar, maar het verkrijgen ervan is vaak een lang en moeizaam proces. Het zou daarom zonde zijn als een langdurige samenwerking door toezichtfouten vastloopt.

Het werk stopt niet na het ontvangen van de lening. In dit opzicht kan een voorbeeld worden genomen uit het bedrijfsleven. Meestal worden daar na een succesvolle verkoop diverse aftersales-activiteiten gestart, soms tot op indringendheid toe. Werk dus aan een evenwichtige nazorg. De sponsor mag zich onder geen enkele omstandigheid “beschaamd” voelen. En mocht je ondanks bovenstaande tips toch geen geschikte geldverstrekker kunnen vinden, weet dan dat er inmiddels alternatieve vormen van sponsoring zijn.

Lees verder