Zie bankadvies

Banken verkopen nog steeds te dure en onnodige goederen. En protocollen die bedoeld zijn om consumenten te beschermen, worden vaak omzeild door slimme trucs. Klanten kunnen zichzelf echter beschermen als ze de onduidelijke bewoordingen en psychologische trucs in de aanbeveling van de bank doorzien!

Hoe herken je een verkeerd bankadvies?

Voorzichtigheid is vooral geboden bij bepaalde formuleringen en speciale aanbiedingen.

Voorbeeld: “Je bent jong en flexibel. Als ik jou was, zou ik altijd beleggen in aandelenfondsen”. “Jong en flexibel” klinkt goed, maar laat je niet misleiden. Het simpele feit dat je jong bent, verplicht je niet om flexibel te zijn. Het is de investering in aandelenfondsen die zorgvuldig moet worden overwogen. Want het moet een lange adem zijn. Het kan immers 10 tot 15 jaar duren om marktschommelingen te compenseren.

Wat de bankadviseur zegt en wat hij bedoelt

Gelukkig zijn er tips om een ​​serieuze bankadviseur als klant te herkennen. Zie de vage bewoordingen en psychologische trucs van bankadviseurs.

Bonus voor snelle beslissers

“Als je nu beslist, geven we nog een eenmalige bonus.” Wat aardig van hem! Maar serieus, we zitten hier niet in de houthandel. Over pensioenen en beleggingen moet goed nagedacht worden. Als een bankadviseur u onder tijdsdruk zet, is dat een verkoopgimmick en totaal onbetrouwbaar.

Thuisfondsen zijn de gebruikelijke standaardproducten

“Als langdurige en waardevolle relatie heeft u het voorrecht om te investeren in onze eigen woningvoorraad.” Nou, dat klinkt geweldig! Maar let op: ook wie al jaren een bankrekening bij zijn thuisbank heeft, blijft vaste klant. Eigen interne middelen bieden de bank de mogelijkheid om kleinere activa goedkoop te beheren. Maar ze zijn helemaal niet afgestemd op de behoeften van de klant. Dit zijn alleen standaard producten.

Oefen geen druk uit

“Je kunt het je veroorloven om elke maand enkele honderden euro’s opzij te zetten. Op je 65ste wil je toch niet elke euro drie keer omzetten?” Natuurlijk niet, wie zou dat wel doen? Maar het is ook duidelijk: hoe meer je opzij zet, hoe beter voor de bank. Laat je dus niet onder druk zetten.

De provisie-inkomsten blijven bij de adviseur

“Ik zou nooit beleggen op een spaar- of depositorekening als ik jou was. Denk aan inflatie! Er blijft bijna niets over!” Natuurlijk is inflatie een belangrijke positie met lage rendementen en de referentie is dan ook niet helemaal uit de lucht. Maar in dit geval is dat pessimisme alleen gebaseerd op het simpele feit dat de adviseur geen commissie verdient voor deze vormen van beleggen!

Vergelijking met andere beleggingsproducten

Ook adviseurs werken graag met irrelevante vergelijkingen om hun product een hogere status te geven. Om bijvoorbeeld obligaties of certificaten te verkopen, gebruikt u argumenten als: “Onze aandelen van xyz presteren hetzelfde als federale kasbons. Alleen u krijgt bij ons een hoger rendement.”

Opdringerige manier van vragen stellen in veel bankoverleg

Bankconsulenten stellen graag vragen waarop de klant alleen “ja” kan antwoorden:

Bij elke “ja” wordt het voor de klant moeilijker om op het cruciale moment “nee” te zeggen.

Ook worden vragen vaak zo geformuleerd dat de mening van de cliënt niet eens relevant is: “Heb je ook niet gehoord dat het wettelijk pensioen op 65-jarige leeftijd niet meer voldoende is?”

Het is gemakkelijk om hoge winsten te promoten met gerenommeerde namen

“Het is vrijwel risicovrij. Of denkt u dat de uitgevende instelling (Philips, Nederlandse staat, etc.) over 5 jaar failliet gaat?”

Bij een grote uitgever (uitgever) wordt een hoger rendement verwacht. Maar wees voorzichtig: zelfs beursgenoteerde bedrijven met een wereldwijde reputatie vallen soms op de aandelenmarkt. Natuurlijk moet je niet meteen aan een faillissement denken, maar de laatste beurscrash heeft aangetoond dat zelfs de zogenaamde blue chips soms onderhevig zijn aan sterke koersschommelingen.

Verwijzend naar persoonlijke omstandigheden

“Hallo meneer Jansen. Bedankt voor uw interesse in onze pensioenproducten. Ik heb een heel speciale aanbieding voor u!” Het klinkt onschuldig, maar het is bloedserieus. Uiteraard dient de adviseur eerst te verwijzen naar het persoonlijke doel en de financiële situatie van de cliënt en vervolgens de risicobereidheid te bespreken.€