Zelf uw bank- of betaalrekening wijzigen
Steeds meer redenen om over te stappen naar een andere bank. Bij een andere bank kunnen niet alleen de terugkerende kosten lager zijn, maar kun je tegenwoordig ook rente ontvangen over het positieve saldo. Overstappen naar een andere bank is echter veel werk. Velen laten het aan de bank over of laten het zelfs met rust. Als je het echter systematisch aanpakt, is het nog steeds gemakkelijk zelf te doen en zeker in minder tijd dan de bank ermee kost. Het is echter niet van de ene op de andere dag opgelost. Zeg het oude bankrekeningnummer pas op als alles is verwerkt.
Zelf van bank veranderen
- Een eenvoudig stappenplan
- Wanneer een wijziging van bankrekeningnummer doorgeven?
- Relatie boekhouding
- Verzoek om wijziging bankrekeningnummer
- Een brief met een verzoek om het bankrekeningnummer te wijzigen
- Voorbeeldbrief met verzoek tot wijziging bankrekeningnummer
- Bevestiging van wijzigingen
- Betalingen met het nieuwe bankrekeningnummer
- Wijzig het bankrekeningnummer bij de belastingdienst
Een eenvoudig stappenplan
Eigenlijk lijkt het gewoon een hoop werk omdat er zoveel relaties zijn om te informeren over je nieuwe bankrekeningnummer. Daarnaast ontvang en betaal je in maandelijkse termijnen. De methode is echter vrij eenvoudig.
- Eerst stel je een rustig moment in waarop je met alles wilt beginnen.
- Als je eenmaal hebt aangegeven wat je moet informeren,
- wijzigingen doorgeven.
- Ten slotte wacht u op bevestiging.
Wanneer een wijziging van bankrekeningnummer doorgeven?
Je begint na te denken als je aan alles wilt beginnen. Dit is niet iets wat je per ongeluk doet. Plan het in ieder geval niet als je gaat verhuizen, bijvoorbeeld. Voor betalingen en cheques kies je best een rustig moment, dus niet aan het einde van het jaar ivm drukke feestdagen. U draagt de wijzigingen gefaseerd over in plaats van in één keer omdat u betalingen en inkomsten verspreid over de maand heeft. Het is daarom belangrijk om te noteren op welke dag van de maand u geld ontvangt of betaalt. Zodra de betaling is afgeschreven of het geld is ontvangen, is het tijd om de wijziging bekend te maken. Houd er dus rekening mee dat het minimaal een maand kan duren. Om het proces nog overzichtelijker te maken, kun je eerst de wijzigingen doorgeven aan de relatie die je moet betalen, en tenslotte aan de instellingen waarvan je geld ontvangt.
Relatie boekhouding
Dan ga je inventariseren. U kunt dit het beste doen door naar uw bankafschriften van het afgelopen jaar te kijken.
- Maak een lijst van elk bedrijf of elke persoon van wie u regelmatig betaalt of ontvangt. Geef ook aan op welke dag van de maand het altijd voorkomt. Vanaf deze dag moet u een wijzigingsbrief sturen of de wijziging telefonisch doorgeven aan het bedrijf.
- Probeer zoveel mogelijk uw klantnummer, lidmaatschapsnummer of debiteurnummer te achterhalen. Zo kunnen ze uw gegevens snel terugvinden.
- Zoek online of vraag telefonisch hoe u uw wisselgeld kunt overdragen. Sommige bedrijven kunnen dit per e-mail doen, met bepaalde autoriteiten op uw persoonlijke bedrijfspagina en sommige zelfs per telefoon. Dit moet echter meestal schriftelijk worden ingediend, dus je hebt een correct adres nodig. Vraag het gewoon telefonisch, maar verander nog niets. Wijzigingen breng je pas door na betaling.
Verzoek om wijziging bankrekeningnummer
Na betaling maakt u de wijzigingen per brief (zie voorbeeld) of telefonisch over. Geef aan wanneer u de brief hebt verzonden of gebeld. Als een telefoontje voldoende is, vergeet dan niet te vragen wanneer deze wijzigingen van kracht worden en vraag onmiddellijk om een schriftelijke bevestiging.
Vergeet ook niet eerst de relaties op de hoogte te stellen die u moet betalen en tot slot de instellingen waarvan u geld moet ontvangen. Dit maakt het hele proces zo duidelijk mogelijk. Als u geld nodig heeft op de nieuwe rekening, kunt u altijd geld overmaken naar deze rekening.
Een brief met een verzoek om het bankrekeningnummer te wijzigen
Let op de volgende brief om vertragingen in het proces te voorkomen:
- Afhankelijk van wat het meest geschikt is, is het beter om de brief te richten aan een specifieke afdeling zoals contracten, lidmaatschappen, abonnementen of consument. Anders loop je het risico dat de brief door het bedrijf dwaalt, waardoor de verwerking langer duurt.
- Gebruik zoveel mogelijk het postadres van het bureau om stagnatie bij het ontvangen van de brief te voorkomen.
- Bij een rekening en/of een rekening dient de mederekeninghouder altijd de brief te ondertekenen.
- Een simpele brief met alle klantgegevens (naam, adres, telefoonnummer, klantnummer en handtekening) is meestal voldoende. In sommige gevallen wordt u echter ook gevraagd om een kopie van uw nieuwe en/of oude bankafschrift en/of een kopie van uw identiteitsbewijs en eventueel de mederekeninghouder. Stuur het direct met uw brief mee om verdere correspondentie te voorkomen.
- Probeer altijd zoveel mogelijk persoonlijke gegevens te vermelden, waaronder uw adresgegevens, geboortedatum, eventueel BSN en klantnummer of debiteurennummer. Zo kunnen de autoriteiten uw gegevens snel terugvinden en wijzigen.
- Maak een kopie van alles wat je verstuurt, zodat je altijd kunt controleren wat je hebt verzonden en wanneer. Als je nog een keer iets moet versturen, heb je alles binnen handbereik.
Voorbeeldbrief met verzoek tot wijziging bankrekeningnummer
BEDRIJF
Afdeling Contracten
Postbus XX
postcode en adres
STAD, datum
Onderwerp: Wijziging klantnummer bankrekeningnummer: XXXX
Geachte heer mevrouw!
Ik ben bij u bekend onder klantnummer NUMBER en bankrekeningnummer REKENINGNUMMER. Met deze brief wil ik u vragen om direct mijn bankrekeningnummer te wijzigen. De juiste gegevens zijn als volgt:
BANK, BANKREKENINGNUMMER, notitie PLAATSNAAM
Graag bevestig ik dat u dit in uw administratie heeft aangepast.
respectvol
…………………………………………. .. …..
handtekening naam
ADRES
postcode en adres
GEBOORTEDATUM
mogelijk burgerservicenummer
Mederekeninghouder:
…………………………………………. .. …..
handtekening naam
ADRES
postcode en adres
GEBOORTEDATUM
mogelijk burgerservicenummer
Bevestiging van wijzigingen
Vraag altijd om een schriftelijke bevestiging. Heeft u deze binnen anderhalve week nog niet ontvangen, dan kunt u het beste telefonisch informeren of de brief is ontvangen en wanneer u de bevestiging kunt verwachten. Zodra u een schriftelijke bevestiging ontvangt, of misschien zodra het geld is bij- of afgeschreven, kunt u dit bedrijf direct van uw lijst verwijderen.
Betalingen met het nieuwe bankrekeningnummer
Houd er rekening mee dat betalingen en inkomsten over het jaar worden gespreid. Houd er daarom rekening mee dat als u een wijziging heeft aangebracht, de betaling of ontvangst op het nieuwe bankrekeningnummer wordt gestort. Als u weet dat er een wijziging is doorgevoerd, moet u het geld alsnog op de nieuwe rekening laten overmaken om de betaling te kunnen doen. Dit hoeft natuurlijk niet meer als de laatste bestelling(en) zijn verwerkt. Alleen dan kunt u uw werkgever uw salaris laten overboeken naar de nieuwe rekening. Als u deze methode gebruikt, houdt u de periode waarin u de dubbele kosten van het aanhouden van twee bankrekeningen moet betalen zo kort mogelijk.
Wijzig het bankrekeningnummer bij de belastingdienst
Veel mensen zijn afhankelijk van de teruggaven die ze van de belastingdienst krijgen. De werkwijze van de Belastingdienst is echter zo omslachtig dat er zeer zorgvuldig mee moet worden omgegaan. Anders loopt u het risico enkele maanden zonder dit inkomen te zitten. Wat kunt u verwachten en waar moet u op letten?
Procedure bij de Belastingdienst
Het is geen ingewikkelde procedure. U bezoekt de website van de Belastingdienst, zoekt op Rekeningnummer wijzigen, downloadt het formulier Opgave rekeningnummer particulieren, print het uit, vult het in, ondertekent het en stuurt het naar de Belastingdienst in Apeldoorn.
Belastingdienst stopte de betalingen
Zodra de Belastingdienst uw schriftelijk verzoek heeft ontvangen, stopt deze direct alle betalingen. Ondanks dat het als individu belangrijk is om te weten, staat het niet op de website vermeld. Houd er dus rekening mee dat u extra geld heeft voor het geval het langer duurt dan verwacht om uw geld weer terug te krijgen van de belastingdienst. Dit voorkomt stagnatie van betalingsverplichtingen.
Wijzig goedkeuring van de belastingdienst
De Belastingdienst stuurt u een tweede formulier, dat u ook moet ondertekenen en terugsturen om te bevestigen dat u uw rekeningnummer wilt wijzigen. Dit onderdeel van de procedure is noodzakelijk omdat u hiermee fraude door derden kunt voorkomen. Door deze methode wordt het echter moeilijker om de aanvraag snel te verwerken. En aangezien betalingen worden opgeschort, is een snelle verwerking natuurlijk essentieel.
Vertraging in retourzending
Houd er ook rekening mee dat postbezorging moeilijk kan zijn, wat ook geen invloed heeft op de snelheid. Ten eerste duurt het tegenwoordig langer om post te ontvangen. Daarnaast kan het ontwerp van de retourenvelop voor de Belastingdienst een snelle afwikkeling niet vergemakkelijken. In de retourenvelop van de Belastingdienst is het retouradres van de Belastingdienst te zien in een klein venster in de linkerbovenhoek van de envelop. Op de achterkant van de envelop kunt u centraal uw postcode en huisnummer invullen. Het komt vaak voor dat het postbedrijf ten onrechte de achterkant beschouwt als het adres waar de envelop naartoe moet om de retourenvelop binnen enkele dagen te ontvangen.
Lees verder
€