Wie profiteert van de crisis?
Een periode van economische recessie is slecht voor iedereen. Met stijgende werkloosheid en slechte bedrijfsprestaties lijkt alles slecht te gaan. Er zijn echter ook bedrijven en consumenten die er baat bij hebben.
Tijdens een crisis is het financiële huishouden van het hele land of zelfs de hele wereld er slecht aan toe. Het ene bedrijf is een leverancier voor het andere. Als een bedrijf failliet gaat, zullen andere bedrijven ook zwaar te lijden hebben. Een faillissement zorgt ervoor dat mensen hun baan verliezen en minder geld te besteden hebben. Deze mensen geven minder uit, waardoor bedrijven minder omzet hebben. Er zijn echter veel bedrijven en particulieren die hiervan kunnen profiteren.
Autodealers en reparateurs
In onzekere tijden hebben particulieren en bedrijven geen haast om grote bedragen uit te geven. Mensen stellen uit of zien af van het kopen van een nieuwe auto. Om geld te besparen, kiezen ze voor een goede gebruikte auto in plaats van een nieuwe. We kunnen niet zonder een auto, dus een versleten auto moet sowieso vervangen worden. Bij het kiezen van een gebruikte nieuwe auto krijgt de consument een degelijke auto tegen een redelijke prijs. Ook reparateurs komen onder extra druk te staan. De auto wordt gerepareerd in plaats van vervangen. Dit kan de aankoop van een nieuwe auto vertragen.
Goedkope supermarkten
Zelfs de goedkoopste supermarkten hebben een hogere omzet in slechte economische tijden. Zelfs mensen die de economische crisis niet in hun portemonnee voelen, hebben de neiging om geld te sparen en het niet uit te geven. Supermarkten als Aldi en Lidl hebben geprofiteerd van de kredietcrisis. Consumenten hebben de neiging om minder aandacht te besteden aan luxe en meer aan prijs.
Grootste drukte op veilingsites
De consument is niet meer op zoek naar nieuwe, maar kiest voor gebruikte goederen. Dit scheelt vaak tientallen procenten ten opzichte van nieuw kopen. De effecten van de kredietcrisis waren duidelijk zichtbaar op Marktplaats.nl. Ze krijgen maandelijks 6,5 miljoen unieke bezoekers. Over het algemeen richt Marktplaats zich meer op luxe goederen zoals gameconsoles. In slechte tijden zien ze een toename van zoekopdrachten naar alledaagse voorwerpen zoals kleding en huishoudelijke artikelen. Ook aan de verkoopkant is een toename van de activiteit waar te nemen. Mensen proberen iets bij te verdienen door ongebruikte spullen te verkopen.
Gemiddelde prijzen dalen
Bedrijven en winkels moeten net iets meer doen om de moeilijke periode te overleven. De crisisperiode is eigenlijk een ideaal moment om dure goederen te kopen. Als je bijvoorbeeld een nieuwe auto koopt, heb je extra onderhandelingsruimte. Autodealers willen een extra auto verkopen en zijn bereid genoegen te nemen met een lagere marge dan gebruikelijk. Dit kan ook een goed moment zijn om een huis te kopen. Ook de woningmarkt kampt met economische tegenslagen. Er zullen minder huizen worden gekocht en er zullen meer te koop worden aangeboden. Dit vermindert de vraag en vergroot het aanbod. Dit leidt tot lagere verkoopprijzen. Als gevolg hiervan kunnen starters het verschil maken omdat ze geen huis hebben om eerst te verkopen en de huizenprijzen in hun voordeel bewegen.€