Welke documenten zijn nodig om een hypotheek af te sluiten.
Het afsluiten van een hypotheek is een arbeidsintensief proces dat het nodige huiswerk vraagt. Door goed voorbereid te zijn, versnelt u het hypotheekaanvraagproces. In dit artikel zetten we op een rij wat je nodig hebt voor de gemiddelde aanvraag. Hierbij onderverdelen we het deel van het sollicitatieproces waar je in zit.
Het aanvragen van een hypotheek is een complex proces waarbij u kunt profiteren van de begeleiding van een hypotheekadviseur. Een goede begeleiding is ook belangrijk omdat het afsluiten van een hypotheek een grote financiële verplichting is. Na het afsluiten van een hypotheek zit je vaak dertig jaar vast aan een hoge maandelijkse verplichting. Het afsluiten van een hypotheek kan in drie fasen worden verdeeld, namelijk:
- Stap 1 – consultatieproces
- Stap 2 – hypotheekaanvraag
- Stap 3 – afwikkeling bij de notaris
Laten we in meer detail uitleggen welke onderdelen nodig zijn voor elke stap. Het is niet mogelijk om een volledig overzicht te geven, omdat een starter bijvoorbeeld andere gegevens moet aanleveren dan een opvolger.
Stap 1 – consultatieproces
Voor een hypotheekadviseur is het belangrijk om over de juiste gegevens te beschikken. Daarnaast is het ook nodig om duidelijk aan te geven hoe goed het pensioen is geregeld. Een hypotheekadviseur heeft zoveel mogelijk informatie nodig over uw financiële situatie. Schrijf vragen op die u aan uw hypotheekadviseur wilt stellen. Om een goed inzicht te geven dienen de volgende documenten naar het consultatiebureau te worden gebracht:
- Laatste loonstrook
- Huidig saldo vrij opneembaar spaargeld
- Overzicht van bestaande schulden en afgesloten contracten in dit verband
- Informatie over het te kopen huis
- Overzicht alimentatieverplichtingen
- Overzicht studieschuld
- Pensioen informatie
- samenlevingscontract
- Voor zelfstandigen – jaarlijkse indicatoren van de laatste drie jaar
Stap 2 – hypotheekaanvraag
Als je eenmaal hebt besloten over een hypotheek, moet je beginnen met het aanvragen van een hypotheek bij een hypotheekadviseur. In deze fase moet er veel geregeld worden. Dit is in de eerste plaats de taak van een hypotheekadviseur. De adviseur is uiteraard afhankelijk van u voor het aanleveren van de documenten. In de meeste gevallen worden de volgende documenten van u gevraagd:
- Intentieverklaring als je geen vast contract hebt
- Koopcontract huis
- Gezondheidsverklaring aanvraag overlijdensrisicoverzekering
- Pensioen beoordelingen
- Een kopie van uw bankafschrift bij uw persoonlijke lening
- ID bewijzen
- Akte van verkoop van het oude huis
- Bewijs voor je geld
- Eventueel een echtscheidingsconvenant
- KvK – inschrijving zzp’ers en jaarverslagen
- Taxatieakte voor de aan te kopen woning
- In bepaalde gevallen zal de bank om een bewijs vragen dat er een opstalverzekering is afgesloten
Stap 3 – afwikkeling bij de notaris
In dit stadium is alles al geregeld. De hypotheekadviseur heeft ervoor gezorgd dat de notaris over alle benodigde documenten voor de overdracht beschikt. Wanneer u naar de notaris gaat, kunt u er vanuit gaan dat alle documenten op tijd bij de notaris zijn afgeleverd. Als dit niet het geval was, had de notaris al contact met u opgenomen. Neem in ieder geval mee naar de notaris:
- bewijs id
- Koopovereenkomst
- Echtscheidingspact
- Notities taxateur, makelaar en adviseur
€
€