Wat is verzending onder rembours?
Pakketten met code betalen betekent meestal dat er pas betaald wordt op het moment van bezorging, bijvoorbeeld aan de voordeur of op het postkantoor. In veel webwinkels en onder andere Marktplaats heb je de mogelijkheid om pakketten bij aflevering contant te versturen. Wat betekent dit eigenlijk in de praktijk? En hoe bepaal je wanneer het handig – of krankzinnig – is om onder rembours te verzenden?
In dit artikel bekijken we het aanbod van contant geld op zeven punten:
- Hoe werkt rembourslevering?
- Wat zijn de kosten van rembours?
- Verschillen in achteraf betalen bij verschillende postbedrijven
- Rembours voor online aankopen, bijvoorbeeld: webwinkel versus consument
- Achteraf betalen bij bijvoorbeeld online aankopen: particulieren aan elkaar
- Wanneer kun je beter niet kiezen voor verzending onder rembours?
- Wanneer is het goed om onder rembours te verzenden?
Hoe werkt rembourslevering?
Rembours is ook een betaalmethode waarbij pas wordt betaald als de verkoper het pakket heeft verzonden.
Na verzending presenteert de postbode het pakket aan de deur van de verkoper. Dit kan desgewenst ook op een andere locatie, zoals een postkantoor. De koper betaalt dan aan de bezorger een bedrag, meestal het aankoopbedrag plus rembourskosten en eventuele verzendkosten. Hij mag dan pas het pakket in ontvangst nemen en openen (uitzonderingen daargelaten, maar dit wordt duidelijk vermeld).
De postaanbieder houdt vervolgens een deel van dit bedrag (rembourskosten) in. Het resterende bedrag wordt vervolgens aan de verkoper betaald.
Trouwens, het woord “rembours” betekent zoveel als terugbetaling of terugbetaling. De betekenis is afgeleid van het Franse “rembours”, terugbetaling of verrekening.
Wat zijn de kosten van rembours?
Meestal wordt een percentage van het aankoopbedrag in rekening gebracht, bijvoorbeeld 1%. Daarnaast betaal je meestal de normale verzendkosten. Indien u als particulier kiest voor deze verzendwijze, heeft u het recht om aan te geven hoe de rembourskosten worden verdeeld.
De aankoop van de consument in de (web)winkel is echter gebonden aan de voorwaarden. De winkel kan besluiten het volledige bedrag aan de koper over te maken, maar de wet staat niet toe om meer toe te voegen: alleen de werkelijk gemaakte kosten kunnen worden overgemaakt.
In de praktijk zul je als consument vaak zelfs zien dat er een lager bedrag in rekening wordt gebracht (bijvoorbeeld omdat er geen bezorgkosten meer van toepassing zijn) of dat je zelfs geen rembourskosten hoeft te betalen.
Verschillen in achteraf betalen bij verschillende postbedrijven
Er zijn kleine maar significante verschillen tussen postbedrijven als het gaat om rembours. Het meest opvallende is misschien wel dat sommige bedrijven alleen contant geld accepteren, terwijl andere alleen pinbetalingen accepteren. Er zijn ook postbedrijven die de mogelijkheid bieden om cheques bij aflevering te innen.
Tip: Let als koper goed op of je contant moet betalen. Ook komt het vaak voor dat de postbode geen wisselgeld heeft, waardoor je gepast moet betalen.
Daarnaast verschillen de tarieven en het maximale bedrag dat onder rembours kan worden betaald. Maximale afmetingen en gewichtsmetingen kunnen ook van toepassing zijn op rembourszendingen. De keuze hier hangt af van persoonlijke voorkeur, dus het is verstandig om dit van geval tot geval te evalueren.
Rembours voor online aankopen, bijvoorbeeld: webwinkel versus consument
Wanneer een consument een aankoop doet in een winkel, heeft de koper bepaalde verplichtingen. Over betalingen staat een artikel in het Burgerlijk Wetboek dat het vermelden waard is. Hoewel dit ook geldt voor fysieke winkels, is het vooral belangrijk voor online aankopen zoals online winkels.
Het Burgerlijk Wetboek is art. 7:26 Punt 2 is relatief duidelijk: “(…) Bij een consumentenkoop kan de koper verplicht worden om niet meer dan de helft van de koopprijs vooruit te betalen.” Met andere woorden, wanneer je als gewone consument een aankoop doet, moet je na ontvangst van het pakket minimaal 50% van de prijs kunnen betalen. Er zijn enkele uitzonderingen (bv. diensten worden niet meegeteld), maar bijvoorbeeld bij het online kopen van een wasmachine, boek of lamp is de webwinkel verplicht om de mogelijkheid te bieden om minimaal de helft van het bedrag na ontvangst te betalen.
De praktijk leert dat dit voor veel, vooral kleine webwinkels lastig is. Het kan immers lang duren van het verzenden tot het ontvangen van betaling, en gedurende deze tijd heeft de online winkel noch het aankoopbedrag noch de goederen. Er zijn ook nogal wat online dienstverleners die de wet volledig negeren. Door dit probleem zijn er ook bedrijven als Afterpay, Buckaroo, Klarna en dergelijke, waar de webwinkel als het ware uitbesteedt, zodat de consument achteraf kan betalen, maar de webwinkel geen of minder risico neemt.
Een andere mogelijkheid om achteraf te betalen is om klanten te vragen achteraf per acceptgiro te betalen, maar dit is in de praktijk vaak niet erg overtuigend en resulteert in relatief veel wanbetalers in webwinkels. Daarom is deze optie minder populair.
Tot slot is er rembours. Rembours is een iets meer overtuigende optie, al betekent dit dat de consument iets minder mogelijkheden heeft (zie Wanneer kun je beter niet kiezen voor post-postbezorging?). Het is ook een betaalmogelijkheid die je als consument vaak moet kiezen als je niet vooruit wilt betalen.
Achteraf betalen bij bijvoorbeeld online aankopen: particulieren aan elkaar
U kunt als particulier ook iets onder rembours versturen, bijvoorbeeld naar een ander particulier. Dit gebeurt regelmatig, bijvoorbeeld op sites als Marktplaats en dergelijke.
Let op: dit kan met name voor de koper zeer nadelig zijn. Als je pakketten per code verstuurt, staat de postbode je vaak toe om het pakket pas te openen nadat je ervoor hebt betaald, wat hieronder nader wordt besproken.
Wanneer kun je beter niet kiezen voor verzending onder rembours?
Het is eigenlijk altijd winst voor de verkoper, want het principe van inzicht zorgt ervoor dat je meer potentiële kopers hebt en een duidelijke levering zorgt voor betaling.
De koper heeft echter iets te verliezen. Ten eerste is de betalingstermijn korter dan bij andere betaalmethoden daarna. Bij acceptgiro’s en bedrijven als Afterpay heb je vaak twee weken tot 30 dagen. Strikt genomen is rembours zelfs pre-paid, aangezien u de zending meestal pas ontvangt na betaling van de postbode.
Dit brengt ons meteen bij het tweede nadeel: aangezien u de lading niet vooraf kunt inspecteren, bent u kwetsbaar voor gewetenloze verkopers. Toegegeven, de meeste postbedrijven houden de betaling nog tien dagen vast voordat ze het aan de verkoper overdragen, dus je bent als koper niet helemaal machteloos, maar het is in ieder geval jouw probleem. Bovendien is het vaak moeilijk te voorkomen, vooral bij contracten met particuliere verkopers. En dit is niet alleen een theoretisch probleem; helaas zijn er genoeg mensen die het pakket hebben geopend om te ontdekken dat het een pak melk of een baksteen bevatte.
Als u de verkoper niet kent of vertrouwt, is het als koper beter om rechtstreeks aan de verkoper te betalen of af te spreken dat u de inhoud van het pakket kunt controleren voordat u ervoor betaalt. Ook is het mogelijk om via Paypal te betalen: in veel gevallen wordt de zogenaamde kopersbescherming toegepast zodat je in bepaalde situaties je geld terug krijgt.
Wanneer is het goed om onder rembours te verzenden?
Zoals reeds vermeld is het als verkoper altijd verstandig om (optie) rembourszendingen aan te bieden.
Er zijn nog een paar overwegingen voor de koper, maar onder rembours betalen kan erg handig zijn. Een korte samenvatting van het bovenstaande: Als u later wilt betalen en u vertrouwt de verkoper, dan is Postkantoor een goede keuze.€