Wat als opzeggen niet meer mogelijk is?
Als bezitter van een bankpas zult u ongetwijfeld ervaren dat geld opnemen niet meer mogelijk is door storingen bij de bank. Een geldautomaat is meestal een zeer betrouwbaar apparaat, maar de automaat is niet vrij van willekeurige storingen. Als de geldautomaat een foutmelding geeft en de pinpas niet meer werkt, is het belangrijk om het juiste te doen. Maar wat kunt u doen? Maak je geen zorgen als je een foutmelding krijgt tijdens het vastzetten. Elke transactie aan de geldautomaat wordt geregistreerd en kan vervolgens worden gevolgd.
ATM storing, wat nu?
De eerste regel is om niet in paniek te raken als de geldautomaat aangeeft dat er een storing is. Het is immers een technisch apparaat dat op een gegeven moment kapot kan gaan. Het is jammer dat dit nu gebeurt als je geld wilt opnemen. Maar als u correct reageert, kunt u onnodige stress vermijden.
Het apparaat geeft een foutmelding weer
Als u als bankklant geld wilt opnemen bij een geldautomaat en er verschijnt een foutmelding, dan kunnen daar verschillende redenen voor zijn. Het is meestal niet jouw schuld, tenzij je geprobeerd hebt het apparaat te beschadigen. Met een gewone debetkaart kun je immers niet fout gaan. Daarom heeft u in de regel geen schuld en hoeft u zich geen zorgen te maken dat u in rekening wordt gebracht.
U kunt niet naar een andere bank pinnen
Als je een foutmelding krijgt wanneer je je pinpas probeert in te voeren terwijl iemand anders zonder problemen kan opnemen, kan het zijn dat je bij een buitenlandse bank zit. Als er een computerstoring is bij uw thuisbank, heeft dat ook gevolgen voor geldopnames bij de geldautomaten van andere banken. Ga bij twijfel naar je bank en kijk of het daar werkt, of bel de klantenservice.
Uw bankkaart is ingeslikt door een automaat
Als de automaat uw bankpas heeft ingenomen, informeer dan direct de betreffende bank. Als dit tijdens de bankuren gebeurt, meld dit dan bij de baliemedewerkers. Sommige banken hebben ook een klantentelefoon geïnstalleerd in de hal naast de automaat. Bankmedewerkers zijn vaak 24 uur per dag bereikbaar op deze telefoon. Beschrijf precies wat er is gebeurd en laat u weten wanneer u een terugbetaling op uw kaart kunt verwachten. De buitenlandse bank stuurt de kaart meestal naar uw thuisbank.
Geldautomaten buiten het terrein
Als het een geldautomaat is die zich niet in de buurt van een bankfiliaal bevindt (bijvoorbeeld in een druk winkelcentrum) en de telefoon van de klant niet in de buurt is, noteer dan alle informatie die u op de automaat vindt. Neem indien nodig contact op met het lokale telefoonnummer of meld u bij het dichtstbijzijnde filiaal van de betreffende bank.
Alle machinebewerkingen worden geregistreerd
Raak niet in paniek als je een foutmelding krijgt tijdens het afrekenproces. Elke bewerking wordt opgeslagen en kan achteraf worden gevolgd.
Controleer de laatste transacties in uw account
Als u gebruikmaakt van internetbankieren of een tweede pinpas heeft, is het een goed idee om uw rekening direct na een ongebruikelijk ATM-incident te controleren op recente transacties. Dit kunt u doen door hen te bellen via internet of door uw rekeningafschriften af te drukken op een printer die vaak in de buurt van de faciliteit staat opgesteld.
Controleer dan of er geld is afgeschreven dat u door een storing niet heeft ontvangen. Als dat het geval is, dient u onmiddellijk een klacht in bij uw bank. Aangezien de handelingen bij de geldautomaat meestal worden gevolgd door camerabeelden, kunnen uw claims altijd worden bewezen.
U kunt meestal rekenen op verdraagzaamheid van de bank
Als er verlies optreedt aan een geldautomaat door een systeemfout en uw motivatie om technische redenen niet kan worden bewezen of weerlegd, kunt u in veel gevallen rekenen op het geduld van uw bank. En dat geldt nog meer als u al jaren klant bent. Iedereen die desondanks met de nodige argwaan wordt behandeld, moet serieus overwegen om al dan niet van bank te veranderen.
Tip: Betwiste opname bij een andere bank
Als je een probleem hebt met een andere bank dan je primaire bank, neem dan contact op met die bank, maar laat het grootste deel van die communicatie over aan je bank. Meestal werkt het veel beter als twee bankmedewerkers met elkaar communiceren dan als je het zelf doet als klant van een andere instelling.€