Waarom willen ABN AMRO klanten weg?
Het wordt steeds duidelijker dat klanten van ABN AMRO hun rekeningen en spaarrekeningen sluiten en overstappen naar een andere bank. Een potentiële nieuwe klant zal waarschijnlijk ook langs deze bank lopen. Waarom, want ook deze bank heeft zijn voordelen. Zeker nu ABN AMRO vanaf 3 oktober 2008 veilig is in handen van de staat. Dit komt waarschijnlijk ook door de € 100.000 salarisverhoging aan de top. Ze werden niet waargenomen door klanten of veel bankmedewerkers. Het is dus gewijzigd.
Marktonderzoek bij ABN AMRO
Het bedrijf Team Vier deed in mei van dit jaar een onderzoek naar het aantal klanten dat definitief zou vertrekken
ABN AMRO
toen het in vreemde handen viel. De resultaten van toen gaven in wezen aan dat ongeveer 130.000 klanten zeker zouden overstappen, en nog eens 700.000 klanten, ongeveer 15%, overwogen van klant te veranderen. Bij 10.000 euro betekent dat voor een man ruim 8 miljard minder en bij een bedrag van 25.000 zo’n 20 miljard euro voor een man. Waarschijnlijk nog meer omdat ook bedrijven van plan zijn te veranderen. Het hangt niet af van mensen en bedrijven die hun eerste rekening niet bij De Bank openen, maar bij een concurrent. Bovendien zijn de onderzoeken van May al relatief oud, als we dat in overweging nemen
Amerikaanse hypotheekcrisis
is in volle hevigheid opgelaaid en het consumentenvertrouwen is gekelderd. Veelzeggend is ook dat bijna tweederde van mening is dat de bank onvoldoende informatie verstrekt.
Rabobank
Op 29 augustus 2007 maakte de Rabobank bekend dat zij sinds april 2007 al 70.000 particuliere klanten van ABN AMRO Bank had overgenomen. We hebben het over gemiddeld 500 personen per dag. Daarnaast stappen veel zakelijke klanten over van dienst. Met de overdracht aan de Rabobank nam het beheerd vermogen van de bank toe met 14 miljard euro, twee keer zoveel als normaal. Dus waarschijnlijk komt er ook €7 miljard van ABN AMRO. Bestuursvoorzitter Bert Heemskerk bevestigde deze verwachtingen in De Peres op woensdag 21 november 2007. Hij is van plan dit jaar bijna acht miljard euro aan geldopnames bij ABN AMRO-klanten op te halen. Vooral particuliere klanten veranderen, net als in 2008.
ABN AMRO Marketing
Een interessante vraag is wat ABN AMRO nu verkeerd doet. Zou het echt kunnen zijn, zoals sommigen beweren, dat Nederlanders graag in een Nederlandse bank zitten? Of is het meer? Waarschijnlijk. Het ontbreekt ons aan voldoende openheid in onzekere tijden. Niet dat Rabobank tot nu toe zo open was geweest bij mijn weten: de 32 miljard aan subprime-hypotheken in de VS, hoorden we eerder via de Wall Street Journal en andere media. ABN AMRO heeft in haar media-offensief echter als uitgangspunt gekozen dat er weinig verandert en de klant gewoon kan gaan slapen. Al is er natuurlijk veel kritiek op ABN AMRO. Oud-minister Ruding heeft daar al flink aan gewerkt. Ook is duidelijk dat ABN AMRO in Nederland koploper is in risicovolle hypotheekconstructies in de VS. Dus waarom verandert er weinig en wat betekent de overname van Fortis nu echt voor klanten? Een verandering van tactiek zal nodig zijn.
3 oktober 2008 tot nu toe
Sinds 3 oktober 2008, toen ABN AMRO Nederland werd genationaliseerd, is het speelveld voor de banken van ons land weer helemaal veranderd. Bankieren kan bijna niet veiliger dan bij de staat. Dus ook een moment voor een volledige herhaling. En laat ABN AMRO die kans nu grijpen, want dan wordt het weer de mooie bank, ook al komt de spaarrente van ABN AMRO niet terug in de lijst van de 5 banken met de hoogste spaarrente.
In juni 2014 wordt het vaste salaris met 20% verhoogd
ABN AMRO kondigt een verhoging van 20 procent aan van de vaste salarissen van de top 100 executives in de raad van bestuur. Gerrit Zalm heeft het over salarisverlagingen omdat mensen de variabele bonus niet krijgen, die hoger kan uitvallen. Het verschil tussen beide vormen van inkomsten is natuurlijk dat vastrentende waarden vast zijn en de bonus alleen wordt uitgekeerd als de doelstelling van de beheerder wordt gehaald. Als Gerrit Zalm van tevoren weet dat de manager zeker een bonus krijgt, is het misschien tijd om deze doelen te verhogen, want dan zijn ze te makkelijk te behalen. Een klant van ABN AMRO zal er ook niet veel van begrijpen.
Top ABN Amro krijgt fors extra salaris
De bestuursleden van ABN Amro, waaronder oud-ambtenaar Kees van Dijkhuizen, ontvangen sinds 2014 een fors bijverdienste. Precies. Na veel ophef erover in de Tweede Kamer werd minister Dijsselbloem te veel. Hij kondigde aan de beursgang van ABN AMRO voorlopig uit te stellen totdat de rust en het vertrouwen in de bank teruggekeerd zijn. De loonsverhoging kwam te vervallen en eind mei 2015 maakte het kabinet Rutte bekend dat eind 2015 een deel van ABN AMRO naar de beurs zou gaan. Deze shenanigans leidden er ook toe dat ontevreden klanten overstapten naar een andere bank. Waarschijnlijk niet aan de ING bank, want daar werden de salarissen nog meer verhoogd, verhogingen die niet werden teruggegeven.
Conclusie
Rust en vertrouwen zijn belangrijk, vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Als consument kun je kiezen bij welke bank je wilt betalen en wat voor jou de doorslag geeft.€