Waarom investeren in whisky?
Vergeet alle angst voor een crash en investeer in liquide middelen zoals whisky of wijn en cognac. Beleggers zouden er goed aan doen een diepgaande blik te werpen op de drankenindustrie, aangezien de handel in sterke drank zeer winstgevend is. Niet voor niets heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de markt in november 2014 officieel toegestaan whisky aan te bieden als beleggingsproduct voor kleinere beleggers.
Minder investeringen in whisky onder AFM-toezicht
Sparen levert niets meer op, beleggers in aandelen leven met de problemen van de dag, maar een product als whisky wordt ieder jaar zeldzamer en daardoor waardevoller. Over de afgelopen 5 jaar is een gemiddeld rendement van ongeveer 15% behaald. Als tot voor kort alleen beleggers met 100.000 euro en meer werden verwacht, zijn onder toezicht van de AFM ook kleinere beleggingen toegestaan.
We zullen altijd drinken
Ongetwijfeld hebben we allemaal dit wijze gezegde gehoord. Met die slogan in gedachten kan het toch niet zo moeilijk zijn op de aandelenmarkt? Zet gewoon wat bedrijven in de portefeuille die geld verdienen aan wijn, bier en sterke drank en geniet van de grote winsten. Maar pas op! Zo eenvoudig is het natuurlijk niet, want de drankenmarkt is complex en kan niet verklaard worden met zo’n simpele wijsheid. En belangrijk: je moet niet investeren in cognac of whisky als je over een paar maanden weer geld nodig hebt. Zie het als een langetermijninvestering.
Vloeibare investeringen: whisky of wijn?
Het is duidelijk dat de handel in wijn, en whisky in het bijzonder, een bijzonder interessante markt is voor investeerders. Maar welke aandelen beloven een snelle prijsgroei? En waarom zouden verstandige investeerders een wijncertificaat willen kopen terwijl echte liefhebbers en verzamelaars zweren bij whisky? Voordeel van whisky boven wijn: Wijn verliest na enkele jaren kwaliteit. Aan de andere kant blijft whisky natuurlijk altijd goed, mits goed bewaard. De duurste whisky is een fles Springbank uit 1919. Althans volgens de World Whisky Index, de officiële beursindex voor whisky.
Waarom de groeiende winsten in de whisky-industrie?
Over het succes van whiskyreuzen als Brown-Forman en Constellation Brands kunnen vier dingen worden beweerd:
- de individuele consument drinkt meer;
- meer mensen over de hele wereld drinken;
- marges stijgen;
- en de whiskyreuzen verdringen hun kleinere concurrenten.
De hebzuchtige consument
Wees eerlijk: drink je meer dan vroeger? Nou, wie weet het zeker. Maar uit een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) blijkt dat we allemaal veel drinken. Maar dit betekent niet dat elke consument constant meer schenkt. Zo deed de wijnmarkt in 2013 in een land als Duitsland zelfs een stapje terug, niet alleen in geld, maar vooral in volume.
Stijgende grenzen, maar niet voor wijn
De marges zien er somber uit voor wijnen: de Liv-ex-Bordeaux500-index daalt al een tijdje. Hoogwaardige Bordeaux-wijnen verkopen beduidend slechter, vooral in China. De reden: de Chinese regering heeft de anticorruptiewetten aangescherpt. Voor die tijd was het “chic” en volkomen normaal om waanzinnig dure wijnen te schenken, toen stortte de markt in. Maar dit geldt alleen voor de duurste druivensoorten. Over het algemeen blijft de luxewijnmarkt groeien, zij het in een langzamer tempo. Aan de andere kant zijn de winstmarges in de whisky-industrie aanzienlijk gegroeid: de brutowinst van Brown-Forman is sinds 2010 met 23,7 procent gestegen en Constellation Brands is in dezelfde periode met 14 procent gestegen.€