Vluchtvertraging of -annulering: schadevergoeding eisen?

Vluchten zijn vaak vertraagd of geannuleerd. Als u als reiziger dit overkomt, heeft u naast zorg mogelijk recht op een vergoeding (of ‘vergoeding’). Het is gebaseerd op Europese regelgeving en uitspraken van het Europese Hof van Justitie. Deze voorwaarden zijn nog steeds geldig (2016). De annuleringsvoorwaarden zijn ook van toepassing op het omboeken van een vlucht. Dit geldt voor vluchten vanaf een luchthaven in de EU en vluchten van buiten de EU naar een luchthaven in de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij. Wat zijn precies de voorwaarden voor het claimen van schadevergoeding?

Overmacht – geen recht op schadevergoeding

Soms kan de luchtvaartmaatschappij vertrouwen op
meerderheidsmacht
waardoor het recht op schadevergoeding vervalt. Denk aan extreem weer, terrorisme of een onverwachte staking. Onvoorziene technische defecten en overboekingen vallen niet onder de omstandigheden van overmacht. Een uitzondering kan een fabricagefout zijn die de vliegveiligheid in gevaar brengt.

Rechten bij vluchtvertraging

Soms heb je met
vertraging
recht op zorg. Dit betekent twee telefoontjes, gratis e-mail of fax, maaltijden en eventueel ook hotel (inclusief vervoer). U heeft recht op zorg tijdens de vertraging in de volgende gevallen:

Bij een vertraging van drie uur of meer (de bestemming wordt bereikt met een vertraging van minimaal drie uur), heeft u naast zorg recht op vergoeding:

Als de vertraging meer dan vijf uur is, kunt u ervoor kiezen om niet te rijden; de vliegafstand maakt niet uit. Ook heb je recht op restitutie van de ticketprijs. Is het een retourvlucht? Dan moet je gratis nog een retourvlucht regelen.

In geval van opzegging en overdracht van rechten

Vluchten kunnen om verschillende redenen worden geannuleerd
geannuleerd
. Overboekingen komen ook regelmatig voor. Kan worden geweigerd als er meer tickets dan stoelen zijn verkocht. Bij annulering of overboeking dient een alternatieve vlucht naar de bestemming te worden geregeld. Als dit vertraging oplevert, heeft u recht op zorg (zoals hierboven vermeld). Je kunt de alternatieve vlucht ook annuleren, dus het ticket moet worden terugbetaald. Bij gebreke van overmacht heeft u tevens recht op schadevergoeding voor:

Deze vergoeding kan worden gehalveerd als u een alternatieve vlucht accepteert en de vertraging beperkt is. Houd er rekening mee dat u in geval van annulering:
nee
het recht op compensatie als de luchtvaartmaatschappij haar ten minste 14 dagen voor vertrek op de hoogte stelt.

Hoe schadevergoeding claimen?

Luchtvaartmaatschappijen weigeren vaak compensatie te betalen en wachten tot de eiser, het slachtoffer, een rechtszaak aanspant. De inschakeling van een rechter kan zeker nuttig zijn als er een duidelijk recht op schadevergoeding bestaat. Hiervoor dient u eerst een klacht in te dienen en een schadevergoeding te vragen, bij voorkeur per aangetekende brief.

Alvorens de brief te versturen is het raadzaam de zaak voor te leggen aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Als de ILT je gelijk vindt, maakt dat je zaak sterker. Ook kan de ILT luchtvaartmaatschappijen boetes opleggen. Als je hulp nodig hebt, zijn er verschillende partijen die werken op basis van:
geen behandeling geen loon
. Zij nemen het werk uit handen voor een fractie van de eventuele vergoeding.€