Vind de juiste sponsor online
Of het nu gaat om een sportclub of een groot evenement, de hulp van een sponsor is vaak nodig om financiering voor een project te krijgen. Hoewel het vroeger moeilijk was om sponsors te vinden, is er tegenwoordig een manier die deze zoektocht gemakkelijker maakt: internet.
Goede voorbereiding
Voordat u op internet naar sponsors gaat zoeken, moet u eerst uw huiswerk doen. Het heeft geen zin om willekeurig op internet naar geschikte bedrijven te zoeken en ze vervolgens te schrijven. Je moet beginnen met een gedetailleerd stappenplan waarin staat hoe je verder moet.
De sponsor moet passen bij het thema
Sponsors moeten specifiek passen bij het thema:
- het loont bijvoorbeeld de moeite om in het fonds bedrijven te vinden die in vergelijkbare doelgebieden actief zijn. Het zou goed zijn om gemeenschappelijke belangen te vinden om het voordeel voor beide partijen te vergroten;
- bij het sponsoren van evenementen moet speciale aandacht worden besteed aan de doelgroep;
- je moet ook nadenken over hoe je sponsors kunt aantrekken. Het is vooral belangrijk om aandacht te besteden aan de levensvatbaarheid van ideeën. Veelbelovende voorstellen om bedrijven te verleiden, die dan niet kunnen worden uitgevoerd, zullen de samenwerking negatief beïnvloeden.
Sponsoren maken het verschil
Als je eenmaal een samenhangend concept hebt bedacht dat uitvoerbaar is en potentiële sponsors kan aantrekken, kun je eindelijk op zoek gaan. Wat is een beurs voor studenten, sponsoring is voor sport of evenementen. Om de juiste sponsor te vinden, moet je je zorgvuldig voorbereiden en ervoor zorgen dat het evenement en het bedrijf elkaar niet overlappen bij het formuleren van de zoekcriteria.
Het opnieuw kiezen van zoekcriteria hangt af van de aard van uw project:
- bijvoorbeeld bedrijven die actief zijn in deze sector of zich al hebben bewezen op dit gebied kunnen deelnemen aan sportevenementen;
- de grootte van het evenement is ook belangrijk. Als de vormgeving bescheiden is, liggen vooral binnenlandse sponsoren voor de hand. Als er daarentegen een groter publiek wordt verwacht, kun je waarschijnlijk meer bekende bedrijven in je selectie opnemen.
De juiste evenementsponsor vinden
Veel evenementen kunnen niet zonder sponsoring. Veel bedrijven of kleinere bedrijven zijn in principe bereid om evenementen te sponsoren. Hoe breng je die twee bij elkaar?
Het vinden van een geschikt evenement is ook een groot probleem voor bedrijven die in principe evenementen willen sponsoren. Aan de andere kant weten veel organisatoren niet goed welke bedrijven ze moeten benaderen voor financiële ondersteuning. Niet alleen kost het enorm veel tijd en geld als beide partijen hun eigen aanpak van de specificaties gaan hanteren. Ook kan het beide partijen op de zenuwen werken als een bedrijf bijvoorbeeld voortdurend wordt benaderd door ongepaste organisaties en de betrokken aanvragen moet afwijzen, terwijl de sollicitanten zich voortdurend afgewezen voelen en dreigen op te geven.
Online bemiddeling tussen organisatoren en sponsoren
Gelukkig zijn er meerdere goede bureaus in de markt die gespecialiseerd zijn in bemiddelingsconcepten. Zo heeft Weality.com op dit gebied een uitstekende reputatie opgebouwd bij onze oosterburen. Hun website biedt een online platform voor bedrijven en organisatoren die op zoek zijn naar geschikte financiering.
Zakelijk gezien kunnen mensen zich daar aanmelden voor gratis evenementsponsoring en aangeven welke evenementen en organisatoren ze op een of andere manier willen steunen:
- De IT-ondernemer zal zich daarom vooral richten op carrièrebeurzen en evenementen voor informatici;
- fabrikanten van muziekinstrumenten en accessoires kunnen het uitproberen bij concerten.
Evenementen variëren van liefdadigheidswandelingen tot bijeenkomsten van jonge ondernemers. Zo wordt de doelgroep bereikt, van particulieren tot ondernemers, soms met een charitatieve achtergrond, soms ondersteunend aan specifieke projecten die op termijn zelfvoorzienend willen worden.
Vraag en aanbod sites sponsoren in Nederland
Overigens is het Duitse initiatief voor online bemiddeling tussen vraag en aanbod van sponsoring ook in Nederland gevolgd. Een uitstekend platform dat vergelijkbare functionaliteit biedt is bijvoorbeeld Spotplaza.nl. Er zijn ook geen kosten verbonden aan vermelding op SpotPlaza. Als u uw advertentie echter beter zichtbaar wilt maken, kunt u tegen een kleine vergoeding publieke aandacht krijgen. En onthoud ook dat er tegenwoordig zeer nuttige alternatieven zijn voor traditionele sportsponsoring.€