Verloren geld: De aanbetaling is niet zonder risico
Over het algemeen worden grotere aankopen bij aflevering betaald. Maar in sommige bedrijfstakken is het fenomeen aanbetaling heel gewoon. Denk bijvoorbeeld aan items die op maat worden gemaakt, zoals meubels of keukens. In dergelijke gevallen vragen winkeliers vaak een aanbetaling van de klant. Maar als het bedrijf failliet gaat? Ben je dan je geld kwijt?
Betaling bij levering
Over het algemeen wordt het “boter met vis” principe gehanteerd, namelijk betalen bij aflevering. Maar er zijn ook industrieën waar het fenomeen aanbetaling heel gewoon is. Dit is bijvoorbeeld het geval bij goederen die speciaal naar de wensen van de klant worden gemaakt, zoals meubels of keukens. De verkoper wil dan een aanbetaling als zekerheid. Want als de klant later zijn bestelling annuleert, blijft de verkoper vaak achter met de op maat gemaakte artikelen. In dergelijke gevallen zorgt de aanbetaling ervoor dat de koopovereenkomst niet bindend is.
Rechtsgrondslag van het depot
In veel gevallen ontbreekt een solide juridische basis voor de aanbetaling. Een dergelijke basis is meestal alleen gebaseerd op de instemming van de partijen. De wet bepaalt dat de aanbetaling niet hoger mag zijn dan 50% van het aankoopbedrag. Maar als de winkelier 80% op de rekening zet en de klant tekent, dan zitten ze eraan vast. Let dus altijd goed op wat u tekent.
Aanbetaling en faillissement van de verkoper
Het slechtst mogelijke scenario is natuurlijk dat de klant een aanbetaling heeft gedaan en de verkoper failliet gaat voordat het artikel wordt afgeleverd. Helaas bent u als klant uw geld kwijt. De curator neemt het beheer van de boedel over en wordt eerst veroordeeld tot betaling van de schulden. Als het gaat om gedupeerde kopers, hebben ze meestal niets meer.
Een hoge korting voor grote stortingen is verdacht
Het aanbetalingsbedrag is meestal bespreekbaar. Als er een grote korting wordt aangeboden in ruil voor een grote aanbetaling, is voorzichtigheid geboden. Industrie- en consumentenorganisaties waarschuwen altijd voor dergelijke transacties. Omdat dit mogelijk kan duiden op een verzwakte liquiditeit in het bedrijf.
Aanvraag depositogarantie
Brancheorganisaties raden daarom aan om vanaf een bepaalde hoogte een depositogarantie te eisen in de vorm van een depositogarantie. Als een retailer zo’n garantie biedt, lopen klanten geen geld mis bij een faillissement. Het is altijd een goed idee om te informeren naar de exacte voorwaarden van zo’n aanbetalingsgarantie.
Consumentenorganisaties gaan nog verder
Consumenten en consumentenorganisaties gaan nog verder. Ze raden aan om veiligheid te vragen, zelfs met een laag percentage aanbetaling. Uiteindelijk neemt de koper het volledige risico op zich bij het doen van een niet-gedekte storting, ongeacht het bedrag.
Wanneer een andere leverancier kiezen?
Bedrijven reageren vaak met enige verbazing op het verzoek van een klant om een depositogarantie, omdat het niet “normaal” zou zijn. Potentiële kopers moeten hier echter niet door verrast worden en ervoor kiezen om indien nodig naar een andere dealer te gaan. In ieder geval loopt iedereen die zich niet indekt het risico zowel de waarborgsom als de bestelde goederen te verliezen in geval van insolventie.€