Verdien geld met budgetbeheer in Cashflow Manager
Het leven is al duur genoeg en om niet in financiële moeilijkheden te komen ontkom je er niet aan om de administratie bij te houden. Na uitgebreid onderzoek kwam ik zelf Nibud CashFlow Manager tegen. Met handige features als automatische import van boekingen van negen van de bekendste Nederlandse banken, intuïtieve gebruikersopties en duidelijke grafische rapportages is het een bijzonder handige tool om je financiën onder controle te houden.
Waarom opnemen?
De belangrijkste reden waarom de meeste mensen de administratie willen houden, is om inzicht te krijgen in de uitgaven en deze zo te beperken. Als u bijvoorbeeld merkt dat u niet veel van uw geld uitgeeft aan essentiële zaken zoals wonen en eten, maar aan kleding of uitgaan, kunt u die verhouding wijzigen om te besparen. Daarom is inzicht in je uitgaven (en inkomsten) zo belangrijk.
Papier of programma
U kunt uw inkomsten en uitgaven op papier bijhouden. Het nadeel is dat je alle berekeningen zelf moet doen. U kunt dit bijhouden in een programma als Excel. Zij kunnen de berekeningen voor u doen met behulp van formules, maar u moet de instellingen nog steeds zelf doen. Naar mijn mening is de beste keuze een programma waarvoor het ‘wiel al is uitgevonden’, dat wil zeggen, waar de fabrikant goed over heeft nagedacht en dat al geruime tijd bestaat, zodat kinderziektes (fouten, bugs) al heeft plaatsgevonden. geïdentificeerd en verwijderd. Ik hou ook van een programma dat “meedenkt”, zoals een grafische weergave van uitgaven in de vorm van een taartdiagram, zodat je een mooie visuele weergave hebt van de verdeling van uitgaven naar verschillende soorten uitgaven.
Selectie
Ik heb veel tijd besteed aan het nadenken over de noodzaak van een handig programma. Gedurende deze tijd heb ik veel oplossingen bekeken, bijvoorbeeld verschillende Excel-applicaties. Ze waren soms best nuttig, maar zeer beperkt. Dus ik kwam al snel met volledige programma’s. Ik heb het volgende bekeken:
Het digitale huishoudboekje van TIM
De fabrikant is ING. Een behoorlijk handig hulpmiddel, maar het grote nadeel is dat het ervan uitgaat dat je:
1) al uw boekingen worden gedaan via ING, aangezien hij alleen boekingen beheert van uw ING-rekeningen
2) Uw contante boekingen zijn het vermelden niet waard omdat u ze ook niet kunt beheren met TIM.
Ik vond het te beperkt, ik wilde een compleet overzicht. Een verliezer dus.
Yuno
Heeft de reputatie een erg handig programma te zijn. De gegevens zijn er echter
online opgeslagen
. Dit was voor mij (en velen met mij) de reden om dit programma niet te gebruiken. Ik wil zelf bepalen waar ik mijn gegevens bewaar en doe dat voorlopig gewoon lokaal op mijn computer.
Kasstroommanager
Last but not least, en mijn uiteindelijke keuze: Cashflow Manager verkocht door het Nibud en ontwikkeld door BankingTools. Tijdens de gratis proefperiode van 1 maand vulde ik het programma met mijn gegevens, probeerde het en besloot het te kopen. Mijn testfase werd tijdens de testperiode over het hoofd gezien in het echte gebruik, dus het was een logische keuze. Het feit dat dit programma al enkele jaren op de markt is (in tegenstelling tot Yuno en TIM op het moment van mijn keuze) heeft ook mijn beslissing beïnvloed. De eerste versie van het programma is immers meestal niet de meest optimale. Hieronder volgt een beschrijving van de belangrijkste kenmerken.
Voer de gegevens in
Eerst moet u een aantal gegevens invoeren, zoals uw bankrekeningen en geld, evenals hun saldo op het moment dat u de administratie wilt starten, zoals de huidige datum of het begin van het lopende jaar.
Transacties importeren
Nu banktransacties importeren. Importeren is voor 9 Nederlandse banken heel eenvoudig omdat het automatisch kan. Voor elke bank geeft het programma
precies de stappen
die u moet volgen. Bij de andere banken moet u de boekingen handmatig invoeren, maar dat gaat ook vrij snel. Sta import toe vanaf de datum waarop u uw bankrekeningsaldo heeft ontvangen. Er zijn al reserveringen
classificeer zoveel mogelijk
: het programma kent al veel organisaties en winkels en heeft ze al onderverdeeld in categorieën, bijvoorbeeld Shell-publicatie valt onder Auto, Nuon valt onder Energie. Dit gebeurt aan de hand van reeds vastgestelde classificatieregels. Het geeft je heel snel een goed overzicht van je uitgaven.
Zie grafisch overzicht
Een grafisch overzicht van zowel inkomsten als uitgaven is reeds beschikbaar.
Andere transacties classificeren
Aangezien niet alle boekingen tijdens het importeren worden geclassificeerd, wijst u ze zelf toe aan een categorie. U kunt echter ook uw eigen classificatieregels maken en deze rechtstreeks toepassen op artikelen die nog niet zijn geclassificeerd. Rubrieken zijn zelf in te delen en uit te breiden, hetzelfde geldt voor subrubrieken. Hierdoor creëer je een indeling naar jouw voorkeuren en leefsituatie, waardoor je uiteindelijk het beste inzicht krijgt.
Andere items handmatig invoeren
Daarna volgt handmatige invoer van kassa’s en bankgegevens, die niet automatisch kunnen worden geïmporteerd. Je geeft meteen de juiste rubriek aan.
Uitgebreide beoordelingen
Het programma biedt:
veel uitgebreide recensies
, zoals transacties per categorie, rekening, maand, contactpersoon, afschrift en uw groep. Ze zijn ook erg handig om naar wens in te delen en te organiseren. In feite vergelijkbaar met de opties op dit gebied in Excel.
Budget: managen is vooruitkijken
Om je budget te beheren is het goed om een budget te maken waarin je verwachte inkomsten en uitgaven staan. Dan wordt duidelijk of de transacties passen binnen het beoogde budget. Het pakket biedt deze mogelijkheid ook. Daarnaast geeft het Nibud ook een
advies over uw budget
op basis van huishoudens vergelijkbaar met uw situatie.
reservekopieën
Tot slot is het natuurlijk heel verstandig om regelmatig een back-up te maken. Het programma biedt de mogelijkheid om ze zowel lokaal als online op zijn server op te slaan.
Conclusie
Het pakket biedt veel: zowel voor een simpele gebruiker die alleen inzicht wil krijgen in de administratie, als voor wie verder wil kijken en nadenken over wijzigingen in uitgaven, gegevens ordenen, selecteren, budgetteren, etc. de kosten zijn een eenmalige aankoop van enkele tientallen. Daarnaast biedt de leverancier tegen een kleine meerprijs ondersteuning. Er zijn ook veel gratis informatiebronnen zoals handleidingen, tips en video’s. Er worden regelmatig updates uitgebracht. Tijdens de test stelde ik een vraag die snel beantwoord werd. Na de proefperiode had ik het programma nog niet gekocht en kreeg ik de mogelijkheid om dit te doen
nog langer gratis
. Goede ervaring met de leverancier. Al met al is mijn conclusie dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Lees verder
€