Trek touroperators aan met vroegboekkortingen
Wereldbekerbonus en XXL-korting: slechts twee pakkende namen van touroperators voor vroegboekkortingen. De betekenis is in alle gevallen hetzelfde: hoe eerder klanten boeken, hoe goedkoper hun vakantie.
2014 vakantie
De volgende zomervakantie is nog ver weg. Maar wie al bezig is met de mooiste dagen van het jaar kan flink besparen. Alle grote touroperators bieden vroegboekkortingen aan hun klanten. U kunt tot 40 procent besparen door te kijken naar de reisbrochures die al in het najaar van 2013 bij reisbureaus zijn afgeleverd.
Touroperators proberen al jaren klanten aan te moedigen vroeg te boeken. Dit doen ze vooral door het geven van aantrekkelijke kortingen. Ze laten je de meest pakkende woorden gebruiken: XXL Bonus, Super Early Bird of World Cup Bonus. Of ze bieden hun gasten extra diensten aan, zoals kamerupgrades of extra vakantiedagen.
Waarom de strijd om de vroegboeker?
Touroperators hebben bepaalde quota gekocht, zoals hotelreserveringen en vliegtuigstoelen. Natuurlijk willen ze zo snel mogelijk duidelijkheid over hun planning en willen ze kijken of ze misschien moeten investeren in extra advertenties of zelfs teruggavequota.
Vroeg boeken is voordeliger dan last minute
Wat betreft vakantiekortingen zijn er vier fasen te onderscheiden:
- extra vroegboekers krijgen tot ongeveer eind februari ongeveer 20 procent korting;
- tot eind maart is er 10 tot 15 procent korting;
- dan gelden de normale tarieven;
- en u kunt meestal op ‘last minute’ kortingen van 10 procent verdienen.
Vroeger was er een bericht: “Last minute reizen is het goedkoopst”. Maar tegenwoordig laat het voor veel organisatoren al het tegenovergestelde beeld zien. Geschat wordt dat een korting van 10 procent voldoende is om mensen te overtuigen om te boeken. Als touroperator kun je natuurlijk ook 30 procent geven, maar erg handig is dit niet:
- aan de ene kant stimuleert het de vraag niet meer zo sterk;
- Aan de andere kant gaat het natuurlijk ook ten koste van je reservewiel.
Korting als het belangrijkste verkoopargument van toeristische bedrijven
Bijna alle touroperators bieden tegenwoordig kortingen aan. Dit is een belangrijk verkoopargument geworden. Maar er zijn grenzen aan de verbeeldingskracht van vakantiegangers. Want vanaf een bepaald moment begint er een negatieve prijsspiraal, wat goed is voor de klant en slecht voor de organisatoren. Volgens experts uit de branche zit het systeem qua kortingen al aardig in de buurt van de limiet, maar er is zeker nog ruimte voor aanvullende diensten. Daarom bieden verschillende reisorganisaties ook upgrades aan in plaats van kortingen. De vakantieganger gaat niet altijd voor “ik betaal minder”, soms begrijpt hij ook: “ik krijg meer”.
De datum 30 november is essentieel voor vroege boekers
Zoals gezegd zijn de meeste vakantiekortingen geldig tot 28 februari. Klanten die vóór 30 april een zomervakantie boeken, kunnen echter, afhankelijk van de bestemming, nog korting krijgen. 30 november is voor veel luchtvaartmaatschappijen een belangrijke datum voor vroege boekingen. Als je voor deze datum boekt, kun je 35 procent besparen.
Hoe kortingen werken is ook duidelijk te zien tijdens het boekingsproces. Om de zoveel tijd, kort voordat een bepaalde vroegboekkorting afloopt, is er een korte golf van reisbureaus, direct gevolgd door een lichte daling.€