Tips voor een succesvolle onderhandeling over een lening
Veel consumenten die geld nodig hebben, hebben vaak moeite om bij de bank te komen. Toegegeven dat ze een tekort aan contant geld hebben, voelen bankklanten zich als bedelaars. Ook is er vaak ongegronde angst voor een slechte BKR-notering.
Geld lenen is de kernactiviteit van banken
Maar voor het aangaan van een lening is het immers een normaal financieel product, er is absoluut niets ergers. Geld lenen is de kernactiviteit van banken, met andere woorden, het is hun “core business”. Banken zijn afhankelijk van kredietnemers. Het is niet voor niets dat het segment persoonlijke leningen zo’n fel omstreden markt is. Beschouw jezelf daarom in het kredietgesprek niet als een bedelaar, maar eerder als een potentiële koper die andere dienstverleners heeft om uit te kiezen.
De kredietbeoordelingsmethode kan van bank tot bank verschillen
Banken nemen verschillende beslissingen bij het aanvragen van een lening. Bij kredietverlening zijn er immers instellingsafhankelijke kredietbeoordelingsmethoden:
- aan de ene kant zijn er traditionele handelsbanken en spaarbanken, die, zelfs met een uitstekende kredietwaardigheid, liever aanvullende zekerheden als onderpand zien;
- aan de andere kant zijn er gespecialiseerde kredietinstellingen die simpelweg stellen dat de lening afhangt van een vaste dienstbetrekking en het overleggen van drie recente loonstroken. Uiteraard zorgt deze genereuze vorm van lenen ook voor een groter risico dat de leningen niet worden terugbetaald. Dit feit wordt weerspiegeld in de hogere rentetarieven van deze financiële instellingen.
Kredietgesprek
In het beste geval hebben mensen een lening nodig omdat het voordeliger is om een nieuwe auto te financieren dan om er spaargeld voor te gebruiken. In dat geval is de klant koning.
Toegegeven, het wordt moeilijk als je het geld echt nodig hebt. Maar zelfs dan ben je een klant, geen bedelaar. Zeker in dat laatste geval is het handig om het kredietgesprek goed voor te bereiden:
- formuleer voor jezelf waarom je geld nodig hebt en bedenk goede argumenten voor het goedkeuren van een lening. Schrijf deze argumenten op;
- een overzicht maken van al uw inkomsten en uitgaven van de afgelopen 3 maanden en salarisoverzichten bijvoegen;
- Ontdek op welke uitgaven u kunt bezuinigen en welke u kunt stoppen, zoals clublidmaatschappen. Schrijf ze op of markeer ze in de onkostennota;
- controleer de huidige rentetarieven online voordat u belt. Hoe langer de looptijd van de lening op afbetaling, hoe hoger de rente enerzijds en hoe kleiner de maandelijkse aflossingstermijnen omdat de aflossing langer duurt. Bepaal welk tarief voor u acceptabel is en houd u aan de bandbreedte waarbinnen uw maandelijkse betalingen kunnen bewegen.
Zo’n zorgvuldige voorbereiding laat de bank zien dat u oog heeft voor boekhoudkundige zaken. Dit is een belangrijk aspect!
Krediet, ook een kwestie van geloofwaardigheid
Tijdens de kredietonderhandeling zal de bankconsulent meestal alle gegevens in een computermodel invoeren. Uw kredietcontrole gebeurt automatisch en heeft niets te maken met de term ’tegoed’. Het woord is afgeleid van het Latijnse woord ‘credere’ en betekent ‘geloven’.
Ondanks alle automatisering in de kredietverlening kan je zorgvuldige voorbereiding nu beloond worden. Want zelfs als de computer een minder positieve kredietscore laat zien, is er aan het eind van de dag iemand aan de andere kant van de tafel die de lening moet verkopen. En met een zorgvuldige voorbereiding overtuig je hem makkelijker.€