Aanbevolen Nieuws
Tabster: Introductie van een nieuwe betaalservice
Dineren voor bezoekers op meerdere plekken in Amsterdam is niet meer afhankelijk van contante betalingen. Tabster is een dienst van het gelijknamige bedrijf, dat in november 2015 door ING werd uitgeroepen tot Bedrijf van de Maand. In samenwerking met Eijsink betaalsystemen en Fonk Creative Agency ontwikkelde en introduceerde het bedrijf in november 2015 een innovatieve betaalmethode voor de horeca.
Tabster-concept
tabblad ster; zoals het begrip ook wel wordt genoemd; werkt volledig via mobiele telefoon en de betaling wordt direct na gebruik afgeschreven via creditcard of bankrekening (via IBAN). Alternatieve betaalmogelijkheden zoals contant of pinnen zijn daarom niet meer nodig. Sterker nog, de klant hoeft niet eens meer naar de bar om de rekening te betalen. Het werkt volledig digitaal, veilig en transparant en houdt rekening met klantgroepen. Dit komt zowel de ondernemer als de klant ten goede, aangezien de focus op de bestellingen kan blijven liggen. Momenteel kost het afrekenproces veel tijd, maar na gebruik van Tabster verdwijnt het volledig. Dit zorgt ervoor dat klanten sneller en slimmer geholpen kunnen worden. Het beïnvloedt de tevredenheid van het eetbezoek door een betere service.
Achtergrond informatie
Sjoerd Rothweiler en Frans van Hoogstraten (oprichters van Tabster) begonnen in 2013 aan het project. Ze zeggen dat het concept was gebaseerd op persoonlijke ervaring. Rottweiler was toonaangevend in de horeca en Van Hoogstraten beschikte over de nodige technische expertise. Rottweiler: “Een gezellige avond met vrienden loopt vaak uit op problemen als je wilt betalen. Eerst moet je om aandacht vragen en wachten tot je mag betalen. Dan is er nog de vraag wie het bedrag voorschiet en dan achter de rest van het geld aan moet. Het kan veel makkelijker en leuker. Ook ziet de klant de rekening tijdens het bezoek meteen stijgen als er een nieuwe bestelling wordt geplaatst en wordt de rekening automatisch opgesplitst en betaald onder alle mensen die aan de rekening verbonden zijn. Later aankomen of eerder naar huis gaan kan eenvoudig met in- en uitchecken. Zo komt niemand achteraf voor verrassingen te staan.
De exacte werkwijze van Tabster
- Klanten downloaden en installeren de app gratis via de Appstore.
- Binnen enkele minuten kunnen ze een account aanmaken en koppelen aan hun mobiele telefoon.
- Vervolgens selecteren ze via GPS het betreffende horecabedrijf.
- Ze openen een nieuw account via de app of loggen in op het account van een bestaande vriend.
- Ze checken uit als ze vertrekken. De betaling wordt vervolgens gesplitst en automatisch afgeschreven van de hierboven vermelde bankrekening of creditcard.
Bedrijfsplan
Toen Tabster na ontwikkeling in 2015 werd gelanceerd, werkte het systeem naar behoren, maar om de dienst rustig op te bouwen is er eerst een test in de praktijk uitgevoerd. De service werd aanvankelijk aangeboden in vier Amsterdamse eetgelegenheden (Café Zouk, ICEC Café, Café Vanzz en Café De Pijp). Als alles goed gaat, zou Tabster veel energie steken in het mogelijk maken van de service in een breed netwerk van horecagelegenheden in Amsterdam. Het bedrijf wilde zich aanvankelijk richten op de Nederlandse horeca, maar sluit niet uit dat het bij succes ook internationaal beschikbaar komt.
Samenwerking met verschillende partners
Hoe verder Rottweiler en Van Hoogstraten met dit idee vorderden, hoe complexer het werd, dus hulp van externe partijen was onvermijdelijk. Zij namen contact op met Eijsink Afrekensystemen uit Hengelo, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling, levering en implementatie van volledig geautomatiseerde betaalsystemen en toebehoren zoals kluizen, uitleessystemen en (vals)geldtesters. Dit bedrijf had een groot netwerk in de Amsterdamse horeca en introduceerde met Tabster nieuwe hardware die eenvoudig te koppelen was aan bestaande systemen.
Naast het technische aspect is er ook een creatief ontwikkelbureau ingehuurd om het idee zo uniek en slim mogelijk te maken en online te positioneren bij de juiste doelgroep. Dit bureau heet Fonk Agency en is net als Tabster gevestigd in Amsterdam. Samen zorgden deze bedrijven ervoor dat Tabster de kans kreeg om een nieuwe trend in de horeca te worden.€