Start een crowdfundingcampagne
Of u nu een liefdadigheidsdonatie wilt doen, een revolutionair nieuw product wilt ontwikkelen of geld wilt inzamelen voor uw favoriete hobby, crowdfunding kan een zeer effectieve manier zijn om financiële steun voor uw project te krijgen. Hoewel het vragen om geld via de telefoon of persoonlijk langs de deur gaan in theorie ook als een vorm van crowdfunding kan worden beschouwd, wordt de term vooral geassocieerd met online fondsenwerving.
Crowdfunding, hoe pak je dat aan?
Crowdfunding is het financieren van een project door veel kleine bedragen op te halen bij een groot aantal mensen, meestal via internet. Terwijl sommige organisaties of individuen ervoor kiezen om hun fondsenwerving via hun website te promoten, kiezen vele anderen voor een van de vele crowdfundingplatforms die speciaal zijn ontworpen om crowdfundingcampagnes mogelijk te maken en te vergemakkelijken.
Fondsenwerving vereist een zorgvuldige voorbereiding
Net als andere vormen van fondsenwerving, zoals sponsoring, zal een crowdfundingcampagne veel vlotter verlopen als deze zorgvuldig wordt voorbereid. Hieronder staan enkele essentiële stappen die je moet nemen voordat je de wereld van crowdfunding kunt betreden.
Werk aan een pakkende boodschap
Voordat u online om geld gaat vragen, moet u ervoor zorgen dat u een duidelijke en overtuigende boodschap heeft om potentiële geldschieters te overtuigen om te doneren aan uw campagne. Het betekent het ontwikkelen van een idee dat verder gaat dan alleen maar om geld vragen. Als je eenmaal een duidelijk idee hebt van de redenen voor de inzamelingsactie, zorg er dan voor dat die redenen duidelijk in je bericht worden vermeld. Omdat veel crowdfundingplatforms al kant-en-klare templates hebben om je campagne te presenteren, zullen sommige aspecten van je boodschap al mede bepaald worden door het platform dat je kiest.
Wees duidelijk en gedetailleerd
Hoe dan ook, of je nu communiceert met een video, een nummer of een hitlijst, je boodschap moet duidelijk zijn:
- voor een crowdfunding-campagne gericht op het ondersteunen van een non-profit kan dit betekenen dat wordt uitgelegd hoe donaties worden gebruikt en wie er baat heeft bij de ontvangen gelden;
- als u geld probeert in te zamelen voor de productie van een nieuw product, moet u een gedetailleerde uitleg geven over hoe het product werkt, hoe het wordt vervaardigd en mogelijk de totale kosten ervan;
- en als je geld vraagt voor een filmproductie of ander creatief product, is het een goed idee om een voorbeeld van eerder werk te noemen.
Ongeacht het doel van je crowdfunding-campagne, zal het waarschijnlijk veel beter presteren als je een duidelijke en gedetailleerde beschrijving van je project geeft.
Stel duidelijke doelen
Ook als het te financieren project nog niet tot in detail is voorbereid, moeten er duidelijke en haalbare doelen worden gesteld:
- als je geld wilt inzamelen om een nieuw type fiets te produceren, geef dan duidelijk aan hoeveel geld er nodig is om een bepaald aantal fietsen te produceren. Een specifiek doel, zoals een vooraf bepaald aantal producten voor een bepaald bedrag, heeft meer kans van slagen bij crowdfunding dan een vaag en vaag plan voor een nieuw type vervoer;
- en als je geld probeert in te zamelen voor een goed doel, zoals het bestrijden van honger in de wereld, kan het nuttiger zijn om die campagne op te splitsen in kleinere evenementen. Een campagne om honger in specifieke regio’s te bestrijden, geen open campagne.
Wees specifiek
Crowdfunding-campagnedoelen moeten ook zoveel mogelijk specifieke details bevatten. Een muziekgroep die op zoek is naar bronnen voor een nieuw album, moet bijvoorbeeld informatie verstrekken over de verwachte releasedatum van dat album. Een crowdfunding-campagne die simpelweg zegt dat het album zal worden uitgebracht wanneer het klaar is, zal waarschijnlijk minder geldschieters aantrekken.
Stel haalbare doelen
Als het crowdfundingplatform dat u gebruikt, vereist dat uw campagne binnen een bepaald tijdsbestek wordt voltooid, moet u ervoor zorgen dat u de juiste doelen stelt voor de tijd die u heeft. Met andere woorden, probeer niet van de ene op de andere dag een miljoen te verdienen, tenzij je echt gelooft dat het een haalbaar doel is.
Doe mee en volg de campagne op de voet
Als je crowdfundingcampagne eenmaal actief is, zorg er dan voor dat je betrokken blijft door voortgangsrapporten en informatieve updates te plaatsen. Door dit te doen, informeert u niet alleen uw huidige donateurs, maar trekt u mogelijk nieuwe geldschieters aan door uw betrokkenheid bij het project dat u probeert te financieren te tonen.€