Sponsoring en financiële bijdrage
Sponsoring kan voor sportverenigingen een welkome financiële investering zijn. Succesvolle sponsoring komt niet alleen de vereniging ten goede, maar ook de sponsor.
Sponsorvoordelen
Goed gekozen sponsoring komt niet alleen de vereniging (die uiteindelijk lagere kosten heeft) ten goede, maar ook de sponsor zelf.
Een succesvolle sponsoring komt de sponsor echter ten goede:
- de herkenbaarheid van het merk van de sponsor wordt vergroot en het imago ervan wordt verbeterd;
- sponsoring biedt bedrijven de mogelijkheid om zich positief te presenteren in een niet-commerciële context.
Deze verhoogde zichtbaarheid, bereikt zonder de gebruikelijke promotionele activiteiten, levert de club een financiële injectie op.
Hoe kosten besparen met behulp van sponsoring?
Vraagt u zich af hoe uw vereniging kosten kan besparen door middel van sponsoring? Welnu, hier zijn enkele voorbeelden:
- Een lokaal webdesignbedrijf voorziet uw vereniging van een website op internet. Op de bedrijfswebsite wordt de financiële injectie uitgedrukt met uw clublogo;
- de maatschappij dekt een deel van de kosten van de touringcar. In ruil daarvoor organiseert de vereniging periodiek gezondheidsklinieken in het bedrijf en krijgen medewerkers korting op het lidmaatschapsgeld;
- je trekt als sponsor een kantoorboekhandel aan. Het wordt dan genoemd op uw formulier en publicaties en hij drukt een formulier voor u af.
Belangrijk: duidelijke afspraken over sponsoring
Bij sponsoring zijn schriftelijke contracten en duidelijk omschreven wederzijdse verplichtingen net zo belangrijk als elke andere zakelijke transactie van uw vereniging. De sponsorovereenkomst dient tevens als bewijs voor de boekhouding van de vereniging.
Hoe sponsors zoeken en vinden?
Aan ideeën in uw vereniging is meestal geen gebrek, maar vaak ook aan financiële middelen (geld) om de ideeën uit te voeren. Dan zit er niets anders op dan sponsoren te zoeken die de club kunnen ondersteunen bij haar activiteiten.
Als u op zoek bent naar nieuwe sponsorpartners, lees dan de onderstaande tips voordat u contact opneemt met potentiële kandidaten.
Vind het juiste aanspreekpunt
Vraag, voordat u het eerste gesprek begint, eerst naar een direct aanspreekpunt, iemand die direct verantwoordelijk is voor uw sponsoraanvraag. Schriftelijk of telefonisch:
- persoonlijke benadering voorkomt anonimiteit;
- het maakt een betere indruk;
- dit voorkomt dat uw schrijven doelloos door de organisatie dwaalt.
Maak een goede sollicitatiebrief
De brief bevat bij voorkeur een korte en bondige samenvatting van uw project of voorstel. Besteed aandacht aan “geadresseerde taal”: je moet technische termen en langdurige probleemanalyses vermijden.
Een activiteitenprofiel maken
- een gedegen overzicht van de activiteiten van uw vereniging moet de interesse wekken van de sponsor;
- vermeld ook specifiek de beloningen die u uw sponsor kunt aanbieden, zoals het recht op het gebruik van het clublogo, gezamenlijke optredens bij evenementen, vermelding van de sponsor in advertenties, posters en brochures;
- een goed verenigingsprofiel moet ook uw “bol” bevatten: vermeld bijvoorbeeld het aantal toeschouwers of bezoekers van uw evenementen, het aantal geregistreerde leden, informatie over persberichten, enz.
Voeg de projectmap toe
Voeg de projectmap toe aan uw artikel.
- beschrijf specifieke activiteiten van uw vereniging waarbij u potentiële sponsors actief kunt betrekken;
- Daarnaast kunt u een specifiek prestatierapport opstellen met als motto: “Uw voordeel is ons voordeel”
€
€