Robeco One – een eenvoudig beleggingsproduct

Robeco One is een product van vermogensbeheerder Robeco. Dit product is vooral gericht op beleggers die niet met precisiebeleggen te maken willen hebben en dit grotendeels aan Robeco willen overlaten. Hoe werkt het Robeco One-systeem? Wat zijn de voor- en nadelen van Robeco One? Wat zou in het assortiment van Robeco een goed alternatief zijn voor een Robeco One account?

Geschiedenis van Robeco

Robeco is in 1929 opgericht door enkele havenbaronnen in Rotterdam. De naam van deze fondsmanager is een afkorting van ‘Rotterdams Investment Consortium’. In 1990 begon Robeco een nauwe samenwerking met de Rabobank. Van 2001 tot 2013 was Robeco officieel een volledige dochteronderneming van de Rabobank. In 2013 verwierf Orix Corporation echter 90 procent van de aandelen van Robeco. De Rabobank behield aanvankelijk tien procent van het eigendom. In 2016 verkocht Robeco ook de laatste tien procent. In 2018 is de officiële naam van de financiële holding Robeco Groep gewijzigd in ORIX Corporation Europe.

Historische groei: geïnvesteerd vermogen

In 1934 was het door Robeco geïnvesteerde vermogen ongeveer een half miljoen euro waard. In 2011 was dat al meer dan 150 miljard euro. In 2014, op 1 december, was dat al 246 miljard euro. In 2016 steeg het bedrag tot 281 miljard.

Product Robeco One (sinds 2012)

In 2012 introduceerde Robeco het product “Robeco One”. Het is bewust een heel eenvoudig, laagdrempelig beleggingsproduct. Met dit product wilden ze nieuwe doelgroepen aantrekken die aanvankelijk nog vrij huiverig waren om hun geld te investeren.

Robeco One doelgroepen

Wie zijn de officiële doelgroepen voor dit product? Met het product “Robeco One” richt Robeco zich vooral op jonge, beginnende beleggers. Met andere woorden, de doelgroep zijn vooral jongeren die enerzijds vanwege de lage spaarrentes iets anders met hun geld willen doen in plaats van het op een spaarrekening te storten. Anderzijds hebben ze te weinig tijd of te weinig financieel belang om diep in de beleggingswereld te duiken. Het product Robeco One is ook bedoeld voor mensen die op hun hoede zijn voor de risico’s van ‘echte’ aandelenhandel (waarbij je veel geld kunt verliezen als het bedrijf volledig instort).

Specifieke doelgroep: jonge zelfstandigen zonder pensioen

Een specifieke doelgroep waar Robeco One zich op richt, is de jonge zzp’er die bezig is met zijn eigen bedrijf en niet aan het sparen is voor een pensioen. Met Robeco One kan hij of zij in de loop der jaren toch een spaarbank opbouwen zonder er veel aandacht aan te besteden.

Systeem: vier profielen

Het Robeco One systeem is zeer eenvoudig voor gebruikers. Na het openen van een Robeco One rekening kunnen maandbedragen (minimaal 50 euro) automatisch naar deze rekening worden overgemaakt. Elke klant kan het profiel kiezen dat bij hem past, waarin hij het geïnvesteerde geld wil. Er zijn vier profielen: defensief, neutraal, offensief of duurzaam.

risico’s

Het is logisch dat mensen tijdens beurshausses minder extreem rendement halen door een “defensief” profiel te kiezen dan bij andere profielen, maar in donkere beurstijden gaat er meestal minder geld verloren met dit profiel. Aan de andere kant kun je met het “offensief” profiel hogere rendementen behalen tijdens de hoogtijdagen van de aandelenmarkt, maar met dit profiel zijn de risico’s om geld te verliezen natuurlijk ook groter.

Betaald door Robeco One

Iedereen die klant is van Robeco One betaalt maximaal 1,41 procent van het geïnvesteerde vermogen aan uitbetalingen. Dit percentage is echter afhankelijk van het belegde profiel en het belegde bedrag. Online transacties zijn gratis bij Robeco One.

Alternatief: Robeco Plus (fondsrekeningen)

Voor mensen die klant bij Robeco willen worden, is er naast Robeco One echter nog een belangrijk alternatief: Robeco Plus. Dit is met name interessant voor mensen die wat meer invloed willen hebben op hun beleggingskeuzes dan klanten van Robeco One.

keuzes

Iedereen met een Robeco Plus-fondsrekening kan kiezen uit zo’n 80 verschillende beleggingsfondsen, waarvan er één voornamelijk in China belegt, een andere in Nederland en een andere in Afrika. Er zijn bijvoorbeeld ook fondsen als Robeco Safe Mix, die minder risico nemen dan de meeste andere fondsen, maar ook minder kans maken op een extreem hoog rendement. Het is echter in ieder geval raadzaam om het risico te spreiden en dus het bedrag dat u wilt beleggen in meerdere beleggingsfondsen te spreiden.

Voordelen van Robeco One (versus Robeco Plus)

Robeco One komt vooral ten goede aan mensen die geen echte interesse hebben in de beleggingswereld en erop vertrouwen dat Robeco hen een goed rendement kan geven. Wie voor Robeco One kiest, hoeft zich nauwelijks in de wereld van beleggen te verdiepen en hoeft praktisch niet op zijn rekening te kijken (tenzij hij van profiel wil veranderen). Bijna alles gebeurt automatisch.

Nadelen van Robeco One (vergeleken met Fund Account)

Het nadeel van Robeco One is het kostenpercentage. In de praktijk kun je met een geldrekening qua kosten minder uitgeven (maar dat hangt af van het gedrag van de belegger, omdat je bijvoorbeeld bij het beleggen in fondsen een klein percentage moet betalen voor online transacties, maar dat hoeft niet bij Robeco One).

Een ander nadeel van Robeco One is mogelijk een voordeel voor andere klanten: gebrek aan invloed op beleggingskeuzes. Het geeft de belegger vaak meer voldoening om rendement te behalen met specifieke fondsen naar eigen keuze, dan met beleggingen die Robeco geheel voor de klant heeft bepaald.

Ervaring en terugkeer

Tussen oktober 2012 en juli 2020 behaalde Robeco One Offensive een gemiddeld jaarlijks rendement van 5,9 procent. In deze periode behaalde Robeco One Neutral een gemiddeld jaarlijks rendement van 4,8 procent. Robeco Duurzaam bestaat pas sinds juni 2018. In de periode van juni 2018 tot juli 2020 behaalden zij een gemiddeld jaarrendement van 4,3 procent.

Geschiedenis: Volledig geïnvesteerd in morgen

Toen het product vier jaar oud was (in 2016), had Robeco One 25.000 klanten die in totaal zo’n 800.000 miljoen investeerden. Gedurende twee jaar (in 2018) bedroeg het totale geïnvesteerde vermogen in dit product meer dan 1 miljard.€