Retourpinnen, wat is dat?
Vanaf 9 april 2014 zijn retourpinnen verkrijgbaar in geselecteerde winkels. Mocht je niet tevreden zijn met het gekochte T-shirt of winterjack, dan is het mogelijk om het aankoopbedrag terug te storten op je rekening. Dit betekent dat de klant het geld niet terugkrijgt, maar het bedrag wordt teruggestort op de bankrekening. De consument ontvangt een retourpin als bewijs van het geretourneerde product, maar het gebruik van de retourpinnen is niet verplicht. De eerste winkels die retourpinnen accepteren zijn de 80 Score-winkels, waarbij alle winkels in Nederland waarschijnlijk later dit jaar gebruik kunnen maken van retourpinnen.
Wat is een retourpin?
Een pinback is een transactie met een pinback, maar dan in omgekeerde volgorde. Bij een typische debetkaarttransactie betaalt de klant het bedrijf met een debetkaart. Bij retourpinnen gebeurt precies het tegenovergestelde en betaalt het bedrijf de klant een bedrag. Het belangrijkste voordeel van retourpinnen is dat bedrijven geen grote hoeveelheden contant geld hoeven aan te houden om klanten te betalen wanneer ze iets retourneren. Dit is een veilige oplossing en past in de trend om zo min mogelijk contant geld in het bedrijf te houden.
Zo werken retourpinnen
- De winkelier voert het wachtwoord in bij de betaalautomaat of kassa en selecteert het door de klant gewenste terug te storten geldbedrag.
- De consument steekt zijn bankkaart in de betaalautomaat. Een debetkaart kan een kaart zijn van elke bank.
- De consument ziet het bedrag op het scherm van de betaalautomaat. Door op OK te drukken bevestigt de consument het bedrag, waarna een bevestiging op het scherm van de betaalautomaat verschijnt.
- De transactiebon wordt afgedrukt door de winkelier. Dit ontvangstbewijs is ondertekend en zal aan de consument worden gegeven als bewijs van de retourtransactie.
- Het bedrag staat de volgende werkdag op de rekening van de consument.
Pincode retourneren
Een consument die een artikel terugbrengt naar de winkel en de retourpin wenst te gebruiken, ontvangt als bewijs een ondertekend retourpinbewijs. Het bedrag dat wordt teruggestort op de rekening van de klant wordt de volgende dag op de rekening bijgeschreven.
Er is geen verplichting om de pin terug te sturen
Het gebruik van retourpinnen is geen verplichting van de consument. Het is nog steeds mogelijk om geld terug te krijgen als de consument dat wil door het product terug te sturen.
De eerste retourpinnen in Nederland
De eerste winkels die retourpinnen accepteren, zijn kledingketen Score-winkels. De Score werkt momenteel samen met Rabobank aan retourpinnen.
Ontwikkeling in ruil pinnen
Waarschijnlijk kunnen later dit jaar alle winkels in Nederland retourpinnen gebruiken. Volgens Detailhandel Nederland geldt dit voor een paar procent van de consumenten die echt hun geld terug willen door het product terug te brengen naar de winkel. De meeste klanten willen bij het retourneren van een artikel naar een winkel een ander artikel dan contant geld of geld terug op hun bankrekening. Dit verschilt echter per sector, aangezien modewinkels eerder iets terugsturen dan een elektronicawinkel.
Bankkaarten worden geaccepteerd
Alle bankkaarten komen in aanmerking voor retourpinnen, ongeacht welke bank. Aankopen moeten echter met bankkaart worden betaald om retournoppen te ontvangen. Betalingen met iDEAL en chipknip, contante betalingen en voucherbetalingen komen niet in aanmerking voor retourpinnen.
Retourneer de pinnen voor de veiligheid
Op verzoek van retailers hebben Nederlandse banken retourpinnen geïntroduceerd. Met retourpinnen hoeven winkeliers minder contant geld bij zich te hebben. Minder cash in het bedrijf betekent meer zekerheid voor retailers, klanten en medewerkers.€