Onderhandelingen met de bank over rente

De dagen van hoge rente lijken voorbij, maar bankklanten zijn machtiger dan ze denken. Je krijgt meer waar voor je geld als je hard onderhandelt. En het helpt in tijden van “mini-interesse”. Maar let op: ga niet meteen committen, krijg aanbiedingen van concurrenten en confronteer je bank ermee. Maar wees realistisch en verwacht niet het onmogelijke.

Interesse “gevaarlijke landen”

Soms is het voor bankklanten moeilijk om een ​​kreet van afschuw te onderdrukken: als de depositoovereenkomst afloopt, bieden banken vandaag de dag nog maar lage rentetarieven voor herbelegging. Voorbij zijn de dagen dat we spotten met een spaarrekening omdat het maar een schamele twee procent opleverde. In 2013 bieden bankmedewerkers hun klanten spaarproducten aan met een maximale rente van 1%. Met een inflatie die boven de 2% stijgt, is dit de beste manier om geld te verliezen. In sommige financiële kringen wordt het zelfs “gevaarlijk lage rentetarieven” genoemd.

Laat je spieren zien als bankklant

Als bankklant hoeft u echter niet overal tevreden over te zijn. Directe banken op internet bieden vaak aanzienlijk betere voorwaarden. En filiaalbanken zijn ook enigszins bespreekbaar. Helaas is dit niet voldoende om aan de bankdirecteur uw ongenoegen over de lage rente te tonen. Ook moet u als cliënt af en toe uw spieren spannen. Een bank is waarschijnlijk overtuigd om iets meer te bieden als het een goede klant is die anders het risico loopt te verliezen.

Goede klanten praten

Als een bank bijvoorbeeld een goede klant 0,5% voor een jaar belooft, zou die klant geen onoverkomelijk probleem moeten hebben om tot ongeveer 1% te onderhandelen. Het hangt er gewoon van af hoeveel mogelijkheden voor cross-selling de bank verwacht.

Internetbanken bieden doorgaans hogere rentetarieven

Zoals altijd profiteren de banken van het feit dat veel mensen stilzwijgend slechte voorwaarden accepteren. In het verleden konden sommige banken alleen overleven door hun klanten op het platteland aanzienlijk lagere rentetarieven aan te bieden dan in de stad, waar de concurrentie heviger was. Wie begrijpt dat rente niet in steen gebeiteld, maar bespreekbaar is, heeft daarmee de eerste stap naar emancipatie als bankklant gezet.

Onderhandelingen werpen hun vruchten af

Maar ook als opdrachtgever moeten de verwachtingen niet te overdreven zijn: wat bespreekbaar is, is niet onbeperkt. Met andere woorden, het algemene probleem van de lage rente kan niet op deze manier worden opgelost. En het blijft hetzelfde dat de rentetarieven van lokale bankfilialen in het algemeen niet kunnen concurreren met de voorwaarden van directe banken op internet. Als iemand echter bij een lokale bank wil blijven en zijn geld niet (of in ieder geval niet volledig) in aandelen of fondsen wil stoppen, is het de moeite waard om over de rente te onderhandelen.

Zet niet meteen je handtekening

Regel nummer één daarbij: teken niet meteen een investeringsovereenkomst bij het eerste gesprek met de bank. Neem eerst het concept mee naar huis, lees het op je gemak door en bekijk gelijkaardige aanbiedingen van andere banken. Want na ondertekening van het spaarcontract kunt u alleen vertrouwen op de goodwill van de bank als u thuis merkt dat de rente niet marktconform is.

In principe is er geen recht van weigering

De klant heeft in dergelijke gevallen in principe geen wettelijk herroepingsrecht. Een uitzondering kan zijn als de overeenkomst op afstand is gecommuniceerd, bijvoorbeeld per e-mail. Er zijn banken die in zo’n geval het in het contract vastgelegde weigeringsrecht opnemen. Over het algemeen zijn mensen echter afhankelijk van de clementie van de bank als ze de spaarovereenkomst willen opzeggen als deze eenmaal is aangegaan.

Offertes aanvragen bij concurrenten

De tweede regel: ontvang aanbiedingen van concurrenten en gebruik deze in onderhandelingen. Er zijn veel sites op internet waar u gratis renterapporten kunt opvragen. Exploitanten van dergelijke sites beweren dat bankklanten hun adviseurs confronteren met dergelijke tabellen, meestal zonder resultaat. Dit heeft een beangstigend effect op de bank. Dan weet je dat je niet zomaar iets aan een klant kunt verkopen.

Leningsrente biedt meer onderhandelingsmogelijkheden

Merk op dat de beoordelingsvrijheid van adviseurs vaak beperkter is voor spaarproducten dan voor leningen. Dus onderhandelingen zijn meestal wat moeilijker. Als het gaat om hypotheken, zijn er meestal enkele “tiendeden van rente” die kunnen worden getrokken.

Bij het beleggen van spaargeld zijn de reserves niet zo groot. Veel banken worden immers overspoeld met liquiditeiten omdat veel Nederlanders uit voorzorg hun geld op een betaalrekening sparen. Daarnaast kunnen banken vrijwel gratis geld lenen bij de ECB. De druk op banken om extra geld op te halen is dan ook allesbehalve hoog. En het maakt het voor de klant moeilijk om te onderhandelen.

Klanten hebben de macht

Maar als bankklant heb je ook wat macht. U kunt profiteren van het feit dat banken op termijn niet zonder klanten kunnen en deze in tijden als deze zeker niet kwijt willen. En dit is je kans om te onderhandelen.

Als de bank geen compromissen wil sluiten, kunt u dreigen uw bankrekening en effectenrekening naar een andere bank over te hevelen en de volgende (woning)lening ergens anders af te sluiten. Of deze dreiging daadwerkelijk uitgevoerd moet worden, moet goed worden afgewogen: het brengt immers ook heel wat bureaucratie met zich mee.€