Onderhandel over de prijs met sterke argumenten en krijg korting
Onderhandelen over een publicatieprijs komt steeds vaker voor. Veel verkopers zijn bereid om (extra) kortingen te geven als je erom vraagt. Maar u moet enkele logische regels volgen. Vraag nooit zomaar om een prijsverlaging, maar bedenk goede argumenten. De kans dat je de gevraagde korting op de aankoop kunt onderhandelen met goede argumenten dan met losse praatjes.
Rechtvaardig uw verzoek
Als u een lagere prijs vraagt dan vermeld, is het belangrijk dat u de verkoper een argument geeft dat, zonder gezichtsverlies, hem juist een reden geeft om de prijskaartjes of de biedprijs te verlagen. Vraag dus nooit gewoon “kan je de prijs verlagen”, want dan kan de verkoper gewoon zeggen dat ze het niet kunnen omdat het item al erg goedkoop is. In plaats daarvan geef je hem redenen (alibi’s) waarom hij de prijs zou kunnen verlagen. Denk dus eerst na.
Voorbeelden van argumenten om te onderhandelen
- je hetzelfde product ergens anders goedkoper hebt gezien of het via prijs hebt gekregen en dit kunt rechtvaardigen (bijvoorbeeld een offerte tonen)
- het artikel is al een tijdje op de markt en er zijn nu modernere versies, maar houd het positief en laat het niet lijken alsof hij een verouderde winkeldochter probeert te verkopen terwijl dat niet zo is
- het artikel is niet meer 100% nieuw omdat het een kras of vlek heeft, of het lang in de etalage heeft gestaan
- eigenlijk wil je je breder oriënteren, maar dat kan niet in deze winkel, die niet veel merken en soorten in het assortiment heeft
- wil je iets anders kopen, vraag dan een speciale setprijs voor beide producten
- als je helemaal niets kunt bedenken, zeg dan dat je budget deze prijs niet toelaat, maar je bent bereid om direct te beslissen en direct na levering te betalen, als…
Zorg ervoor dat andere winkelmedewerkers niet mee kunnen luisteren
Het is natuurlijk niet leuk voor een verkoper om iedereen te laten horen dat je argumenten kloppen. En geef toe terwijl de hele winkel het bewijst, hij zal het niet snel doen. Het is ook niet erg prettig als je bijvoorbeeld een zoon bij je hebt, omdat de verkoper, die al volwassen is, zich misschien in de war kan voelen. Als u deze fouten maakt, is het onwaarschijnlijk dat de verkoper aan uw verzoek zal voldoen.
Pas ook op dat u geen verkeerde signalen geeft
Het is natuurlijk logisch dat de verkoper nooit het gevoel mag hebben dat u iets gaat kopen, ook al verlaagt hij de prijs niet. Dus als jij (of een partner!) constant met wellustige ogen naar het product kijkt, verstevig je je onderhandelingspositie zeker niet. In dit geval kunt u hem beter niet meenemen.
Tijd is ook belangrijk bij onderhandelingen
Zoek bij voorkeur een rustig moment zodat de verkoper alle tijd voor je heeft. Het is duidelijk dat iemand die nog van alles moet regelen, eerder het gesprek beëindigt. Denk aan de wet van vraag en aanbod. Want wat schaars is, vraagt natuurlijk een hogere vraagprijs dan wat niet op de kasseien kan worden afgesleten. Daarom heeft het geen zin om korting te vragen op schaatsen als ze 14 dagen hebben gevroren en de fabrikanten niet aan de vraag kunnen voldoen. Aan de andere kant, als je aan het einde van een strenge winter een kachel wilt kopen, heb je een goede kans om een mooi bedrag van de prijs van de kachel te krijgen.
Altijd gelijk hebben
Je moet de verkoper met goede argumenten overtuigen waarom hij iets van de prijs zou moeten afnemen. Zelfs een argument
“Ik kan het me niet veroorloven” is beter dan niets. Maar wees altijd respectvol. Als je het vraagt in plaats van te vragen, is de kans groot dat de verkoper denkt: “Er wordt niet op mij neergekeken als een gewone arbeider” en je laat weten dat hij deze dingen altijd tegen de volle prijs en aan de lopende band verkoopt, dus er is geen reden om de prijs te verlagen.
Lees verder
€