Of toch een bod moeten uitbrengen met de verkeerde prijs

U ziet een aanbieding in een folder of op internet en het is bijna onmogelijk dat de prijs ook daadwerkelijk klopt. Omdat het te laag is. Dan is het aanbod te mooi om waar te zijn. Toch trappen veel mensen er toch in. Wie een tv voor 99 euro in een advertentie ziet staan, terwijl die doorgaans minimaal duizend euro kost, ziet er vaak zijn kans in. Dit betekent naar de winkel rennen of snel online een bestelling plaatsen. Maar wat als de geadverteerde prijs verkeerd was? Moet de winkelier het aanbod altijd afleveren? Of kan de verkoper aanvoeren dat het bod niet realistisch was?

Een tv die eigenlijk 999 euro kost, maar voor 99 euro in de advertentie staat?

De tv, die eigenlijk € 999 kost maar wordt geadverteerd voor € 99, ​​lijkt een kans om eindelijk die lang uitgestelde aankoop te doen. Zo werkt het echter niet. Consumenten zouden namelijk zelf kunnen weten dat zo’n tv minimaal 999 euro moet kosten en 99 euro is dus geen reële prijs voor zo’n product. Het maakt niet uit hoe je aan de verkoopkant blijft, het werkt echt niet. Juridisch gezien staat de verkoper dus sterker.

Een bindend contract

Als de verkoper een aanbod doet aan de consument en de koper accepteert het, dan komt er eenvoudigweg een bindend contract tot stand. Het maakt niet uit hoe de prijs heet en waar hij is. Dat kan in een winkel zijn, maar ook gewoon in een advertentie. Dit verwijst naar het aanbod van de verkoper. Is er reden tot twijfel, dan wordt het een ander verhaal. Zo verkocht de webwinkel van het postorderbedrijf Otto in 2009 een lcd-tv voor slechts 99 euro, terwijl het 999 euro had moeten zijn. Duizenden klanten probeerden een tv te bestellen, maar Otto weigerde het artikel voor 99 euro te leveren. Dus stapte de klantengroep naar de rechter. Deze laatste oordeelde dat de consument had moeten weten dat de tv niet verkocht kon worden voor € 99,- en oordeelde daarom in het voordeel van Otto.

Goed bod, maar de verkoper zegt dat het een vergissing was

Het is anders als de advertentie een mooi aanbod laat zien, maar dan blijkt dat de prijs veel hoger is. Als de consument dit niet had kunnen weten omdat de prijs inderdaad reëel is, kan de consument de winkelier theoretisch aan de geadverteerde prijs houden. Maar ook dit blijkt in de praktijk lastig. Want deze regel is ook van toepassing op een broek van een rek halen die zegt dat alles voor de helft geldt, en dan een heel pond betalen aan de kassa. Je kunt natuurlijk ruzie maken aan de kassa en het kledingstuk laten hangen. Echter, het op schrift stellen (of het kledingstuk laten hangen) heeft misschien een grotere kans van slagen. Dan is het gewoon een kwestie van bewijs krijgen dat het kledingstuk op het rek heeft gestaan ​​(of als het in een map zit, bewaar het).

Reeds gekocht product; de korting is niet meer mogelijk

Iedereen die al een artikel voor de volle prijs heeft gekocht, komt niet meer in aanmerking voor de korting. Er is immers al een rechtsgeldige koopovereenkomst tot stand gekomen, waarin koper en verkoper aan prijs en voorwaarden gebonden zijn. Dus je kunt daarna niet klagen over de prijs.

Korting of geen korting: de geschillencommissie of de rechter beslist

Als de verkoper of fabrikant iets tegen een eerlijke prijs heeft aangeboden, maar weigert het product voor dit geld te leveren, dan zit er niets anders op dan naar de geschillencommissie of de rechter te stappen. Het probleem met procederen is dat het een dure en tijdrovende bezigheid is. Vernis is vaak duurder dan een brief. Een betere oplossing zou kunnen zijn om af te zien van de aankoop en de winkel te boycotten.

Aanbieding en richtprijs

Soms doet een verkoper iemand een aanbod in de vorm van een offerte. Ook dan staat de prijs niet altijd vast, omdat soms ook de richtprijs wordt afgesproken. Bij het hanteren van een richtprijs dient de consument er rekening mee te houden dat deze prijs hoger kan zijn dan het opgegeven bedrag. Het is erg belangrijk om de bandbreedte rond de 10 procent te houden. Daarom mag de prijs niet hoger zijn dan het bedrag plus 10 procent extra.

Spreek een vaste prijs af: partijen moeten zich daaraan houden

Als de verkoper een vaste prijs is overeengekomen, moet hij zich daar ook aan houden. Tenzij hij, nogmaals, had kunnen weten dat dit niet de prijs was waartegen de waar kon worden verkocht.

Leen Bakker: Een hoogslaper voor €24 die eigenlijk €319 kost

Leen Bakker bood in 2017 de Hoppekids hoogslaper aan voor 24 euro. Degene die bestelde moest echter 319 euro betalen. De korting zou in dit geval 92 procent zijn geweest. Duizenden mensen vonden de prijs erg aantrekkelijk en bestelden het bed. Lynne Baker zei dat er een fout in het computersysteem zat. De twee soorten kortingen werden bij elkaar opgeteld, hoewel dit niet de bedoeling was. Daarom heeft Leen Bakker de bedden niet voor deze prijs geleverd. Mensen die het bed bestelden, konden echter 40 procent korting krijgen op de andere hoge loft van de winkel.

Kortdurende actie tegen Leen Bakker voor goedkoop bed

Er werd een rechtszaak aangespannen namens 600 mensen die een hoogslaper wilden voor €24. De advertenties zouden op Facebook hebben gestaan ​​en volgens eisers waren er al afspraken gemaakt over bezorging. Of deze rechtszaak ook echt zal slagen, valt nog te bezien. Net als bij het voorbeeld van Otto TV zal de rechter waarschijnlijk zeggen dat mensen hadden kunnen weten dat het bed duurder was. In 2007 maakte bol.com ook een soortgelijke fout met camera’s. Die hoefden ook niet geregeld te worden. Mensen kregen een bon. Ook het goedkope bed bij Leen Bakker bleek in 2017 door de rechter te zijn afgekeurd. Hij besloot dat mensen moesten weten dat een bed niet zo goedkoop kan zijn, dus verwierp hij de claim dat een bed voor €24 geleverd zou moeten worden.€