Merk A is vaak dezelfde kwaliteit als Merk C

Merk A wordt beschouwd als het beste kwaliteitsproduct. Daarom betaalt het het meest. Smaken verschillen echter. Wat de een mooi of lekker vindt, kan de ander soms niet zien of ventileren. Fabrikanten proberen zoveel mogelijk te behagen, want wat jij mooi en lekker vindt, koop je sneller. Daarnaast houdt de fabrikant ook rekening met je portemonnee. Hij gaat er immers van uit dat je het beste van het beste wilt als je genoeg geld hebt. Er zijn echter minder klanten met een volle portemonnee dan klanten die hun uitgaven moeten bijhouden. De fabrikant heeft echter iets bedacht. Ze produceren regelmatig dezelfde producten in net iets andere verpakkingen die toch minder kosten dan hun A-merk product. Dan verkopen ze het als C-merk.

Is merk A een kwestie van smaak en intelligentie of sociale controle?

Smaak gaat niet alleen over wat je mooi, lekker of prettig vindt. Voor veel mensen wordt smaak bepaald door wat familieleden, buren, vrienden en kennissen mooi, bijzonder en wenselijk vinden. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen. Degenen die “vierkant” zijn, zullen zelf willen beslissen wat ze willen en zullen alleen het geld willen uitgeven dat ze verdienen, maar niet iedereen is zo sterk.

De meeste mensen trappen er wel eens in

Soms geef je je tegoed aan een duurdere fles wijn, een duurdere gezichtscrème of een zak chips dan je gewend bent, maar dan van een goed merk. Dat is goed, want soms wil je zeker weten of de duurdere verpakking ook een product van hogere kwaliteit bevat dan de goedkopere versie, maar vaak blijkt dat er weinig tot geen verschil is.

Sociale controle

Sociale controle kost mensen ook vaak geld. Degene die een merkproduct koopt, omdat iedereen het in zijn omgeving doet, is duur, terwijl men toch moet twijfelen of de kwaliteit van het gekochte product beter is dan merkloze producten. Ook de verpakking trekt vaak kopers. Een mooie verpakking werkt vaak beter dan hetzelfde product in een saaie verpakking. Het gaat echter om de inhoud. Vertrouw dus altijd op de ingrediëntenlijst en je eigen smaak.

Fabrieksproductie

Iedereen die al in verschillende fabrieken heeft kunnen kijken, kent de procedure. Dezelfde chips verdwijnen in verschillende zakjes met verschillende bedrukking, die in de winkel ook anders geprijsd zijn. Het is hetzelfde, maar de verpakking en de prijs zijn anders. Soms zit er echt iets anders in, maar die verandering bestaat uit slechts een paar andere gebruikte kruiden, die de fabrikant niet noemenswaardig meer kosten dan de kruiden in de andere zakjes.

Niet alleen het verschil met chips

Hetzelfde geldt vaak voor wijn, sherry en andere producten. Het leuke is dat mensen die deze producten mogen proeven en de verpakking of de fles zien, de duurdere soort beter beoordelen. “Het ziet er beter uit, dus het moet beter smaken”, denkt men onbewust.

Het oog eet mee

Daarom is de uitdrukking “het oog eet het” waar. Wie proeft zonder de verpakking te zien, komt vaak tot een heel ander resultaat. De consumentenvereniging nodigt regelmatig willekeurige mensen uit om producten te proeven. Bovendien zien deze personen geen flessen met een opdruk, een inhoudsopgave, enzovoort. Ze beoordelen producten alleen op smaak en dit leidt vaak tot een zeer onverwachte uitkomst.

Merk, B en C zijn vaak van dezelfde kwaliteit

A-merken worden meestal op ooghoogte in de winkel geplaatst. Deze merken zijn het duurst en de winkel verkoopt deze producten het liefst. Daar verdient ze tenslotte het meeste aan. B- en C-merken (vaak merken van winkelketens) liggen doorgaans iets lager in de schappen en ook tegen lagere prijzen. U moet beslissen welke producten net een andere verpakking hebben waar u duur voor betaalt.

Het gewicht kan ook anders zijn

Let echter niet alleen op de herkomst van het product, maar ook op het gewicht. Ook kan het soms afwijken van het origineel om u als klant te misleiden. Een goedkoper artikel kost vaak hetzelfde. Het maakt niet uit of je 600 gram merk A koopt voor 1,98 of 500 gram merk C voor 1,65. Voor 100 gram betaal je immers hetzelfde.

Waar kun je nog meer op letten?

Kijk altijd naar de fabrikant en waar het betreffende product vandaan komt. Als ze dezelfde zijn als de fabrikant en plaats van herkomst van het dure artikel, is het vaak hetzelfde artikel in een ander, goedkoper jasje. De fabrikant verandert bewust, want de grote portemonnee alleen kan de klant niet redden. Hij heeft ook een klant nodig die het met minder geld moet doen. De vermogende koper, die trots is op zijn dure smaak, wordt hier gewoon bij de neus genomen en betaalt te veel voor hetzelfde product.

Als je niet naar de ingrediënten kijkt, word je een dief van je geld

Soms wordt een product goedkoper gemaakt door goedkopere ingrediënten te gebruiken. Het is daarom verstandig om niet alleen de fabrikant, de plaats van fabricage en het gewicht te vergelijken, maar ook de ingrediënten. Als alles correct is, probeer dan het product. Zo kun je elke week geld besparen. Iedereen die dat niet doet, is eigenlijk een dief van zijn eigen portemonnee.

Tijd doorbrengen in de supermarkt om rond te kijken heeft zo zijn voordelen

Als je hier een ochtend voor uittrekt, kun je veel verrassende ontdekkingen doen. Uw wekelijkse boodschappen kunnen u minder kosten terwijl u dezelfde kwaliteitsproducten krijgt. Kijk ook uit, want er blijven nieuwe trucs en veranderingen opduiken om je te misleiden. Maar als consument wil je eerlijk geld betalen voor een eerlijk product.

Let op de kwaliteit van de producten

Er kunnen echter ook kwaliteitsverschillen zijn tussen merk A en merk C. Zo worden er goedkopere ingrediënten gebruikt die de smaak beïnvloeden en niet altijd zo gezond zijn als de verpakking zou willen. Het is daarom erg verstandig om altijd de ingrediëntenlijst te lezen, zeker als je een nieuw product wilt proberen.

Het is goed om te blijven checken

Overigens is het net zo verstandig om af en toe te kijken welke producten je altijd gebruikt. Ook zijn er regelmatig wijzigingen, zeker als de fabrikant hier een voordeel in ziet.

Het kopen van merk A-producten is vaak een gewoonte

Veel mensen blijven een bepaald merk product kopen omdat het in de loop van de tijd een gewoonte is geworden. Ze doen echter tekort aan zichzelf, hun portemonnee en hun gezinnen. Het loont om flexibel te zijn bij de aankoop. Niet alleen met eten en drinken, maar ook met kleding, schoenen en andere zaken.

De prijs van een product is niet altijd een goede indicator

Niet alles wat goedkoper is, is van mindere kwaliteit. Je moet nog steeds opletten, want A-merken zijn echt van betere kwaliteit voor zowel huishoudelijke apparaten als huishoudelijke apparaten. Aan de buitenkant is het vaak niet direct zichtbaar, maar A-merken hebben vaak een beter energielabel, meer en betere eigenschappen, of simpelweg (voor bijvoorbeeld wasmachines) een RVS trommel in plaats van een geharde kunststof trommel. ..

De kritische consument betaalt niet meer geld dan nodig is voor het product

Consumenten worden steeds kritischer, vooral nu hun inkomen terugloopt. Maar fabrikanten zijn erg vindingrijk in het bedenken van nieuwe omwegen. U als consument hoeft echter niet in te kopen en in de verleiding te komen om meer uit te geven alleen omdat het product een bekende merknaam heeft. Vraag dus altijd wat het potentiaalverschil is.€