Makelaar, abonnement of uurtarief voor een makelaar?
Wanneer huizen niet meer gemakkelijk verkocht worden, moeten makelaars een andere manier vinden om te betalen. In een stagnerende woningmarkt willen makelaars de klant pijn doen.
De hoeveelheid tijd die een makelaar moet investeren in de verkoop van een woning wordt vaak onderschat. Aan de andere kant verdienen ze al jaren veel geld op een gezonde huizenmarkt als huizen die als warme broodjes worden verkocht. In 2012 en 2013 lijken steeds meer makelaars op zoek naar een ander verdienmodel. Naast bemiddelingsdiensten brengen zij bijvoorbeeld opstartkosten en abonnementskosten in rekening. Het blijkt dat de factuur toch gewoon naar de klant gaat en dat het niet anders kan.
Makelaars hebben gouden tijden gekend
Tot 2008 hadden makelaars geen reden tot klagen. Woningen werden gemakkelijk verkocht en er werden aanzienlijke commissies geïnd wanneer de hypotheek- en levensverzekeringen die aan de hypotheek waren verbonden, werden verwijderd. Vanaf 2008 begon de woningmarkt te stagneren en werden er steeds minder huizen verkocht. De verkochte woningen zijn voor een lager bedrag (minus makelaardij) verkocht. Ook consumenten zijn sinds 2008 meer op hun geld gaan letten en zijn begonnen met onderhandelingen over de hoogte van de mediation. Tot overmaat van ramp zijn per 1 januari 2013 ook de zeer winstgevende provisieregelingen verboden. De vastgoedsector maakt moeilijke tijden door. In 2013 stagneerde de woningmarkt nog meer door marktwerking en overheidsingrijpen.
Waarom makelaardij niet langer genoeg is voor makelaars
Een huis verkopen kost geld en tijd. Sommige van deze kosten werden ook vooraf aan de klant doorberekend, maar veel werden gedekt door de makelaar en vervolgens verrekend via de makelaardij die ze ontvingen bij de verkoop van het huis. Doordat er steeds minder woningen worden verkocht en woningen langer op de markt staan, moeten makelaars steeds langer wachten op hun vergoeding. Ook werden steeds meer huizen uit de verkoop gehaald. Door een originatievergoeding in rekening te brengen, kan de makelaar onmiddellijk de kosten van het te koop zetten van de woning met de klant verrekenen. Het probleem is echter dat de verkoper nog steeds dezelfde commissie moet betalen als hij verkoopt.
Werken op uurtarief of op abonnementsbasis
Door het verbod van de Commissie is de financiële sector genoodzaakt op zoek te gaan naar andere verdienmodellen. Dat geldt niet alleen voor makelaars, maar ook voor hypotheekketens en tussenpersonen. Het verbod van de Commissie is ingevoerd om consumenten te beschermen, maar leidt tot verschillende verdienmodellen, waardoor het ondoorzichtig wordt. Het valt nog te bezien in hoeverre de klant op den duur echt beter af is als gevolg van het provisieverbod. Begin 2013 is de markt nog op zoek naar het beste verdienmodel. Voor een makelaar is het misschien geen goede motivatie om een uurtarief te rekenen om een woning snel te verkopen. Het opmaken van een abonnement heeft een soortgelijk effect. Makelaardij lijkt de beste methode om kosten te incasseren bij de opdrachtgever.
Ongeacht de methode die een makelaar kiest om verkoopcommissies in rekening te brengen, moet rekening worden gehouden met de kosten die tijdens het verkoopproces worden gemaakt. De consument mag niet slechter af zijn door de marktomstandigheden en de afschaffing van de provisieregeling.€