Kortingsclausules, hoe doe je dat?
Kortingsclausules, er is geen gemakkelijkere manier om geld te verdienen of te overleven in een crisis. Een simpele klacht over het geleverde product kan meestal al voldoende zijn om een prijsverlaging te krijgen. De volgende praktische tips kunnen daarbij helpen.
Waarom geven winkeliers korting op een klacht?
Veel klanten gebruiken klachtentools om korting te krijgen. En veel bedrijven vinden het niet erg. Kortingen zijn immers de snelste en gemakkelijkste manier om een ontevreden klant weer blij te maken.
Het is waar dat de klant snel het exacte bedrag van de korting vergeet, maar winkeliers zijn zich er terdege van bewust dat ze zich bij elk gebruik een beschadigd product zullen herinneren.
Wanneer heb je de meeste kans om korting te krijgen?
Een veel voorkomende manier om te onderhandelen over een korting van een winkelier, zelfs zonder een kortingssite als Groupon te gebruiken, is door te klagen over het geleverde product. De grootste kans op succes is in 3 gevallen:
- als het een puur optisch/visueel defect is;
- als de reparatiekosten te hoog zouden zijn;
- indien de levering van een nieuw artikel niet mogelijk of realistisch is.
Wanneer geven winkeliers geen korting?
Winkeliers zullen u geen korting willen geven als het gewoon een functionele storing is, dat wil zeggen dat het artikel beschadigd is. Ook niet als u hen geloofwaardig kunt verzekeren dat u de schade zelf kunt herstellen.
Over het algemeen stellen leveranciers zich op het standpunt dat als het product helemaal niet werkt, reparatie of vervanging de enige oplossing is!
Hoe gaat de leverancier om met de korting?
Als je om prijsverlaging vraagt, kun je je het beste in de positie van de retailer verplaatsen:
- als de leverancier niet negatief is over de korting, vraagt hij de klant meestal eerst een kortingsvoorstel te doen. Dan heeft hij tenminste al een idee;
- als hij je voorstel niet met de beste wil van de wereld kan accepteren, zal hij als volgt antwoorden: “Hoe ben je precies aan dat bedrag gekomen?”;
- vaak kunnen klanten dit bedrag niet voldoende verantwoorden en heeft de retailer een goed uitgangspunt/argument voor hun prijs.
Over het algemeen willen winkeliers de korting liever niet contant betalen, maar op een of andere manier afrekenen. Zo verbinden ze de klant met hun bedrijf. En dit biedt hen de mogelijkheid om zich opnieuw te presenteren aan de klant, maar dan van een betere kant.
Claim een korting voor visuele gebreken
We gaan ervan uit dat u een huis bouwt of verbouwt. Het werk gaat goed en je bent over het algemeen best tevreden. Maar er zijn enkele kleine visuele gebreken, zoals krassen op de deuren en ramen, of mogelijk meer ernstige schade. Stel dat u met de schade kunt leven, dan wilt u natuurlijk niet de afgesproken prijs betalen en wilt u een korting bedingen.
- In principe moet u natuurlijk akkoord gaan met het herstellen van de gebreken, maar als dit niet mogelijk is, is het niet ongebruikelijk om korting te vragen. En je hoeft geen genoegen te nemen met genade. De vraag is meestal hoeveel je voor zoiets kunt vragen;
- een opmerking die in deze context zeer effectief is: “Ik wil natuurlijk niet met u in discussie gaan, maar we kennen allebei de juridische situatie: dus ik wil u een voorstel doen…”;
- in het begin krijg je meestal een emotionele en afwijzende reactie, maar als je opmerking eenmaal doordringt, worden mensen meestal een beetje vriendelijker;
- maar als je het niet eens kunt worden over een goed overleg, is het aan te raden om de klacht schriftelijk te onderbouwen.;
- en het spreekt voor zich dat een goede schriftelijke advertentie bij voorkeur wordt gedocumenteerd met foto’s.
€
€