Knop: bank naar klant
Tijd voor een nieuwe bank, moet Egon gedacht hebben. Aegon Bank heeft miljoenen geïnvesteerd in een geheel nieuw concept: Knab. Deze bank biedt diensten die het de klant financieel makkelijk en aantrekkelijk maken. In plaats daarvan betaalt de klant een maandelijks bedrag.
Knop: een andere bank
Op 20 september 2012 opent een nieuwe bank haar deuren: Knab. Knab is het omgekeerde van het woord bank. Er is niet veel over nagedacht. Knab is een bank die beweert de klant centraal te stellen. Dat is mooi, maar is niet elke bank afhankelijk van de klant en probeert de klant daarom centraal te stellen?
Naast de naam biedt Knab haar diensten ook op een iets andere manier aan. De bank biedt diensten aan die het de klant gemakkelijker maken om een beeld te krijgen van zijn financiële situatie.
Onderdeel van Aegon
Knab is onderdeel van Aegon Bank en heeft dus een volledige bankvergunning. Aegon Bank heeft enkele tientallen miljoenen geïnvesteerd in het project en hoopt er meer uit te halen. Het kantoor is gevestigd in Hoofddorp. De bank heeft geen andere vestigingen: alles werkt via internet. Inschrijving vindt plaats via de website. Dit gebeurt via een versleutelde verbinding.
Knop verpakking
Knab banka biedt net iets andere diensten aan. Zo heeft Knab een financieel dashboard: hier heeft de klant een overzicht van bezittingen, schulden, inkomen of een pensioenregeling. Maar u kunt ook een spaarrekening van een andere bank toevoegen aan het financiële informatiepaneel. Dit geeft de mogelijkheid om via één bank inzicht te krijgen in verschillende eigen rekeningen.
Met Knab maakt u eenvoudig uw financieel plan. Het is ook volledig online beschikbaar via het financiële dashboard. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de inkomsten, bezittingen en uitgaven voor het jaar bij te houden. Ook kan de financiële toekomst worden berekend, bijvoorbeeld bij inkomensverlies. Met hulp van een deskundige kan een financieel plan worden opgesteld. U kunt ook via de webcam chatten met een financieel expert.
Knab heeft Knab Alerts: een alert bericht aan de klant wanneer deze geld kan besparen of financieel voordeel kan behalen. De alert komt binnen via de Knab-app, e-mail of persoonlijke bankomgeving. Knab biedt Knab Participatie: een vorm van beleggen. Voor 5.000 euro investeert de klant in Knab Participatie. Hiermee ontvangt de klant een brutodividend van 5% per jaar. Tevens krijgt de klant 50% korting op het maandbedrag (toelichting tarieven volgen hieronder). Dit type belegging is echter niet zonder risico: als Aegon Bank in financiële moeilijkheden komt, kan de klant zijn belegging geheel of gedeeltelijk verliezen.
Min Knab is afhankelijk van het saldo op andere rekeningen. De klant kan er ook voor kiezen om een negatief saldo automatisch te laten opwaarderen vanaf een andere rekening. En als de klant het wil, krijgt hij automatisch een melding als het saldo bijna 0 is.
Deze bank biedt ook drie soorten sparen aan:
- flexibel sparen
- driemaandelijkse besparingen
- borg
In de toekomst kunnen er meer manieren om te besparen worden toegevoegd.
Knab biedt ook de oude vorm van betaalrekening aan: een rekening met rente. Het is niet veel, maar alle kleine beetjes helpen. Per 20 september 2012 zijn de rentetarieven: Van EUR 0 tot EUR 2.000: 0,5% geldt op jaarbasis en voor meer dan EUR 2.000: 1,3% geldt op jaarbasis. De meeste mensen zullen door middel van rente gemiddeld een halve maand tot een volledige maand aan kosten per jaar kunnen betalen. De Knab-bankpas biedt de mogelijkheid om ook in het buitenland contant geld op te nemen bij elke geldautomaat met het Maestro-logo.
Kosten
Het kan ook wat kosten: inschrijven kost 15 euro per maand. Dit heet een vergoeding: een vergoeding voor de dienstverlening van de bank. Jaarlijks verliest de klant dus 180 euro op zijn rekening. Hierop kunnen meerdere ontvangen euro rente worden afgetrokken.
De kosten zijn meestal hoger dan bij andere banken. Knab biedt echter diensten die veel mensen een uitkomst zullen vinden. Ook voor deze diensten moet u betalen. Logisch, want ook deze bank wil winst maken. De opdrachtgever doet er goed aan om te overwegen of deze diensten echt nodig zijn: onnodig betalen voor diensten is weggegooid geld. Iedereen die de diensten effectief weet te gebruiken en er een financieel voordeel in ziet, moet zich zeker bij deze bank inschrijven.
Er zijn geen kantoren voor Knab-klanten: alles gaat via internet. Dus iedereen die thuis een spaarvarken heeft en dit in Knab wil verzilveren, komt in de problemen. Dit geld moet eerst bij een andere bank worden gestort en vervolgens online naar Knab worden overgemaakt. Niet echt handig voor thuisspaarders.
bankgarantie
Knab is onderdeel van Aegon Bank en daarmee onderdeel van het depositogarantiestelsel. (spaar)geld in Knab is dus gegarandeerd tot 100.000 euro per persoon. Heeft u echter meerdere accounts bij zowel Knab als Aegon, let dan goed op! Knab is onderdeel van Aegon, rekeningen bij beide banken worden bij elkaar geteld. Dus heb je € 100.000 in Knab en € 100.000 in Aegon, dan heb je in totaal € 200.000 bij één bank voor het depositogarantiestelsel. Hiervan zijn er slechts 100.000 gegarandeerd. Daarom geven hoge spaarders er de voorkeur aan hun geld te spreiden.€