Klassieke auto’s als investering; comeback en plezier
In de zoektocht naar diversificatie binnen een beleggingsportefeuille hebben de afgelopen jaren veel nieuwe alternatieven aandacht gekregen. Dit omvat directe en indirecte investeringen in kunst, wijnen, whisky’s, postzegels en munten. Investeren in zeldzame klassieke auto’s lijkt echter een beter rendement op te leveren dan deze andere alternatieven. HAGI heeft een index samengesteld die de prijsveranderingen van zeldzame auto’s van voor de Tweede Wereldoorlog tot 2000 indexeert. Hieruit blijkt dat de algemene index sinds zijn oprichting op 31.12.2008 een gemiddeld jaarlijks rendement van 17,1% heeft opgeleverd.
Historische autogroepindex
De Historic Car Group Index (HAGI) weerspiegelt de zeldzame prijsontwikkelingen van klassieke auto’s sinds december 2008. HAGI streeft ernaar de transparantie te verbeteren en tegelijkertijd investeringsmogelijkheden in klassieke auto’s te bevorderen. HAGI beweert een database te hebben van meer dan 100.000 geregistreerde transacties met meer dan 1.000 leden in meer dan 15 landen. HAGI onderscheidt verschillende indices:
- HAGI Top: Een gewogen gemiddelde van de waardeontwikkeling van alle zeldzame klassiekers.
- HAGI Top ex P&F: gewogen gemiddelde voor zeldzame klassieke auto’s exclusief Porsche en Ferrari.
- HAGI MBCI: Een gewogen gemiddelde voor een zeldzame klassieke Mercedes-Benz.
- HAGI F: Een gewogen gemiddelde voor zeldzame klassieke Ferrari’s.
- HAGI P: gewogen gemiddelde voor zeldzame klassieke Porsche-auto’s.
Terugkeer van zeldzame klassieke auto’s
Vanaf december 2013 zijn de prestaties van de index uitstekend in vergelijking met de S&P Global 1200-index. Het is een goede indicator van het wereldwijde aandelenrendement, aangezien het goed is voor ongeveer 70% van de wereldwijde marktkapitalisatie. Deze rendementen laten zien dat investeren in zeldzame Ferrari’s het hoogste rendement oplevert, terwijl zeldzame Porsches iets lager rendement hebben. Voor Nederlandse beleggers zou beleggen in zeldzame klassieke auto’s een mooie kans zijn om de (Nederlandse) index te verslaan.
Wijzer | Waar | Terugkeer nov. jaar 2013 | Terugkeer 2013 (tot november) | Gemiddeld jaarlijks rendement |
---|---|---|---|---|
HAGI-top* | 217,81 | 5,40% | 35,99% | 17,1% |
HAGI P* | 203,27 | 0,58% | 20,19% | 15,5% |
HAGI F* | 229,76 | 13,37% | 50,39% | 18,4% |
HAGI Top ex. P&F* | 215.15 | 0,53% | 30,69% | 16,8% |
HAGI Top MBCI** | 135,71 | -3,37% | 21,55% | 17,2% |
S&P Wereldwijd 1200* | 1813,55 | 1,61% | 20,56% | 12,9% |
AEX* | 396,55 | 1,18% | 15,71% | 8,5% |
* De index bestaat sinds 31 december 2008 en kost £ 100
** De index bestaat sinds 31 december 2011 en kost £ 100
Zelf geld verdienen aan klassieke auto’s
Belangrijk om te weten is dat de HAGI-index uit 50 typen auto’s bestaat, dus een relatief beperkt aantal. Daarnaast zijn de in de index opgenomen auto’s op de veilingen waaraan zij deelnemen minimaal 120.000 euro waard en hebben ze een maximale oplage van 1000. Naast de merken met een eigen subindex kan de index bijvoorbeeld , Aston Martin, Bentley of Bugatti.
De meeste beleggers zullen niet de mogelijkheid hebben om de zeldzame klassieke auto’s te kopen die in de index zijn opgenomen. Als een belegger met onvoldoende kapitaal op zoek is naar een interessante investering in een oldtimer, dan zijn er verschillende voorwaarden die de waardeontwikkeling van oldtimers sterk kunnen beïnvloeden, bijvoorbeeld:
- Introductie van populaire nieuwe modellen die interesse wekken in de klassieke modellen van het merk;
- Een mijlpaal in het tijdperk van het autotype; zo werd de 2014 Ford Mustang 50 jaar na de introductie van de eerste Ford Mustang geïntroduceerd. Dit heeft geleid tot meer media-aandacht en hernieuwde interesse in klassieke Mustangs;
- Het gebruik van klassieke auto’s in films, media of films kan ook de interesse in een klassieke auto beïnvloeden.
Daarom is het aan te raden om bij klassieke auto’s op bovenstaande factoren te letten voor mensen die een klassieke auto als investering willen kopen. Hiermee kunt u de aankooptijd nauwkeurig afstemmen. Bovendien moet het aankoopproces standaard rekening houden met:
- Goede due diligence voor het type auto waarin u geïnteresseerd bent voordat u deze gaat bezichtigen. Zo is het nodig om de sterke en zwakke punten van een type klassieke auto in kaart te brengen. Bij het bekijken moeten deze punten speciale aandacht krijgen.
- Koop een oldtimer naar uw smaak, als de waardeontwikkeling stagneert is het minder vervelend.
- Koop een auto voor de juiste prijs. Veilingen met experts sluiten duidelijk minder snel deals dan particulier kopen, bijvoorbeeld van een particulier via internet.
- Let bij het kopen van een oldtimer als belegging op een aantal zaken, aangezien dit de waardeontwikkeling aanzienlijk kan beïnvloeden. Zoek bijvoorbeeld naar zeldzame motortypes, zeldzame kansen, of de auto een ongeluk heeft gehad en of deze is gerestaureerd of professioneel is gedaan. Kortom, koop een auto in originele staat, het is maar een keer!
- Beknibbel niet op advies, maar probeer een specialist of iemand met kennis van klassieke auto’s bij het proces te betrekken. Hiermee krijgt u een second opinion over de mogelijkheden om een bepaald type auto als investering te gebruiken. Dit is vooral belangrijk bij het kopen van een auto van een particulier.
Tot slot
Daarom is het belangrijk om bij het investeren in klassieke auto’s eerst een grondige inspectie uit te voeren alvorens tot aankoop over te gaan. Impulsiviteit is een gevaar bij het doen van dit proces. Het is een goed idee om ervoor te zorgen dat de klassieke auto zo origineel mogelijk is als investering, en misschien iemand in te huren die de originaliteit kan bevestigen. Zodra aan de beschreven voorwaarden is voldaan, bent u klaar om rond te rijden met uw investering!€