Investeren in luxe horloges: modellen met een goed rendement
Luxe horloges bieden investeringsmogelijkheden. In tijden van lage rentes en financiële repressie zoeken veel beleggers naar alternatieven voor conventionele investeringen. Om deze reden staat ook de markt voor klassieke polshorloges in de schijnwerpers. Dit roept onvermijdelijk de vraag op met welke punten rekening moet worden gehouden bij het investeren in exclusieve horloges. Allereerst moeten we af van de misvatting dat de waarde van een horloge onvermijdelijk verband houdt met zijn technische kenmerken. In feite zijn luxe horloges meer dan kunst. Aantrekkelijke kortingen op exclusieve kunstaashorloges online. Maar wees voorzichtig, vooral online verkopen zitten vol mazen. En sommige modellen bieden uiteindelijk een goed rendement.
Luxe horloges als alternatieve investering
Een eventuele investering in luxe horloges is slechts een beoordeling van de marktwaarde, ongeacht de technische kenmerken van het horloge. De prijs is een tijdelijke uitdrukking van de vraag. Ook kun je van aandelen leren dat de boekwaardes van bedrijven en hun marktwaardes flink kunnen verschillen. Houd hier rekening mee voordat u zich haast om modellen en merken aan te bevelen bij het kopen van een exclusief horloge. Dit mag niet gebeuren bij het investeren in luxe horloges. Bij beleggingen moet het horloge worden gezien als een belegging vanuit het standpunt van de klassieke fundamenten van portefeuillebeheer, dwz zonder vooringenomenheid van de sector.
Miljard omzet in exclusieve horloges
Er worden miljarden dollars op de markt uitgegeven
exclusieve horloges
. Alleen Zwitserland, de thuisbasis van de industrie, exporteerde in 2012 meer dan 21 miljard Zwitserse frank (€ 17,5 miljard) aan horloges. En steeds meer kopers kijken naar rendement, zeggen marktexperts. En als het op dit aspect aankomt, vallen de namen van de twee genoemde luxemerken vaak weer terug.
In welke markt is de belegger geïnteresseerd?
In ieder geval zijn beleggers alleen geïnteresseerd in de niche (veelbelovende markt) waar het horloge niet alleen is ontworpen om de tijd te vertellen, maar ook status symboliseert of een vleugje glamour verspreidt: de luxemarkt, waar er meestal meerdere horloges zijn. duizend euro kosten. In deze prijsklasse wordt jaarlijks wereldwijd zo’n 30 miljard euro verkocht, met een jaarlijkse groei tot 25 procent. En jaarlijks wisselen voor zo’n tien miljard euro aan gebruikte luxe horloges van eigenaar. Deze “gemeenschap” komt elk jaar in Basel bijeen op ’s werelds grootste juwelen- en horlogebeurs.
Internetverkoop van luxe horloges groeit snel
Het online platform Chrono24, met het hoofdkantoor in Karlsruhe, is een van de belangrijkste adressen voor horlogeliefhebbers. De online verkoop van luxe horloges zit al een tijdje in de lift en Chrono24 wordt beschouwd als de op één na grootste online marktplaats ter wereld. Ebay staat op de eerste plaats in het segment van luxe horloges en volgens marktexperts bedraagt de jaaromzet al zo’n miljard euro.
Kortingen tot 25 procent
De reden voor deze hype? De opkomst van internethandel verstoort de regels en gebruiken van de horloge-industrie. Plotseling is het mogelijk om nieuwe luxe horloges met korting te kopen, zelfs vanaf de catalogusprijs. De prijzen die aan kopers worden aangeboden op platforms zoals Chrono24 liggen momenteel ongeveer 25% of meer onder de door de fabrikant voorgestelde verkoopprijs. Zelfs veel professionele retailers die zich aan de standaardprijzen in hun fysieke winkels houden, bieden online kortingen aan.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer geïnteresseerden op internet kijken. Kortingen zijn mogelijk omdat fysieke winkels enorme winstmarges hebben. Volgens marktexperts is de winst van de dealer voor luxe horloges alleen al 40 tot 50% van de verkoopprijs. En voor minder dan 10% van de prijs, zeggen experts, kunnen horlogemakers alle productiekosten dekken.
Prijzen onder extra druk door crisis
En dat is niet alles: door de huidige economische en financiële crisis staan de prijzen extra onder druk. In Zuid-Europese landen is de markt volgens verschillende marktpartijen zelfs helemaal verdwenen. Artikelen van daaruit komen nu via internet op de Europese markt.
Waardestijging van luxe horloges
Daardoor kan iedereen die nu toeslaat rekenen op een spotprijs die de komende jaren flink zal stijgen. Anderzijds wordt de route via het internetplatform ook vaak gekenmerkt door onduidelijkheden. Hoe groter de korting op de adviesprijs, hoe groter de kans op een slechte koop. Met zeer populaire modellen en merken is het ook moeilijk om online een flinke korting te realiseren.
Het duurste horloge ter wereld
Een extreem voorbeeld van waardevermeerdering is de Patek Philippe 1518 in roestvrij staal. Het werd in november 2016 geveild voor 11.002.000 Zwitserse frank inclusief opgeld. Dit maakte het het duurste horloge ter wereld. Toen het in 1944 voor het eerst werd verkocht, bedroeg de catalogusprijs 2.265 frank.€