Hypotheek en geld lenen: de psychologie erachter

Het is in Nederland geen vreemd fenomeen: hypotheken en geld lenen. Bijna iedereen heeft een hypotheek. Een hypotheek is vaak een noodzaak om iets te kunnen kopen. Vaak in de vorm van een huis. Een hypotheek is eigenlijk een lening voor een langere periode. Niet iedereen reageert op dezelfde manier op een lening of hypotheek. Zo ja, wat zijn dan de risico’s en als ik mijn baan verlies! Onwetendheid en risico’s kunnen mensen doen aarzelen.

lenen

Lenen wordt steeds populairder in Nederland, maar ook in de rest van de wereld. Naast dat het steeds populairder wordt, wordt het ook steeds vaker verpakt in een mooier jasje. Lenen wordt specifiek gedekt met woorden als: pas betalen na tien jaar! Dit is natuurlijk maar een vorm van lenen. U gaat een overeenkomst aan dat u het geld over meerdere jaren of gespreid over jaren terugbetaalt aan de begunstigde. Geld lenen is natuurlijk niet gratis. U betaalt rente over het bedrag. Dit bedrag kan groot zijn.

Waarom lenen mensen?

Lenen is een psychologisch voordeel. U ziet het product, maar u kunt er niet voor betalen. Wat ga je doen als je het echt wilt? Natuurlijk kun je het product negeren, maar als er een optie is om het product te kopen, is het een perfecte en gemakkelijke oplossing. Het ziet er doordacht en strak uit. Je krijgt nu een product (zoals een auto) en betaalt pas na een paar jaar. Zo kunt u in uw mooie auto rijden terwijl u pas later hoeft te betalen. Lekker of niet?

De andere kant van de medaille

Lenen is natuurlijk niet alleen winstgevend. U betaalt voor uw lening. Leners weten dit ook heel goed, maar lopen vaak in bepaalde valkuilen. Het lijkt er dus op dat u helemaal niet veel hoeft te betalen. Bedragen zijn vaak versnipperd en kleine hoeveelheden geïsoleerd van elkaar zijn nog steeds beheersbaar. Het is een beetje eng als je alles bij elkaar optelt. De belangstelling ervoor is vaak niet gering.

promotie focus

Psychologie gaat over het type en de achterliggende gedachten die mensen gebruiken bij het maken van bepaalde keuzes. Mensen verschillen in de manier waarop ze redeneren. Neem dit voorbeeld: als je een karretje van een supermarkt gebruikt, doe je er een muntje in. Laten we zeggen dat je er 50 cent in stopt. Je gaat boodschappen doen en loopt met de trolley terug naar de auto. De auto is vrij ver van de supermarkt. Helaas begint het te regenen en heb je haast. Als de kar eenmaal is uitgepakt, sta je voor de keuze: de kar laten staan, of door de regen teruglopen om de kar terug te zetten en je vijftig cent terug te krijgen?

Mensen die zich richten op promotie, zullen eerder nee zeggen. Dus deze mensen laten de kar met rust. Ze willen niet in de regen lopen en vinden het niet erg om iets te verliezen.

Preventie focus

Aan de andere kant hebben we mensen die zich richten op preventie. Deze mensen laten de kar niet tegen elke prijs stoppen. Ze willen de munt terug en kunnen zich niet voorstellen dat ze de kar in de steek laten en vijftig cent verliezen. De focus ligt op preventie. In dit voorbeeld is het het voorkomen (of voorkomen) van een mogelijk verlies.

Terug naar geld lenen

Om het winkelwagenvoorbeeld weer terug te brengen naar geld lenen komen we tot het volgende. Mensen met preventie zullen minder bereid zijn om geld te lenen. Deze mensen hebben een hekel aan het idee om geld (rente) te verliezen. Ze houden er niet van om een ​​hypotheek af te sluiten. Mensen die gericht zijn op promotie zullen hier geen probleem mee hebben. Deze mensen zien de positieve kant van geld lenen. Deze mensen kopen graag wat ze willen en zien het verlies (rente) als een bijkomend fenomeen.

Wat is je focus?

Natuurlijk zijn er veel voorbeelden waarbij aandacht duidelijk laat zien hoe mensen bepaalde producten kopen of mijden. Als er iets misgaat, hebben mensen die zich richten op promotie, meer kans om positieve copingstrategieën te gebruiken. Dit betekent dat deze mensen eerder geneigd zijn de situatie voor zichzelf te rechtvaardigen en de schuld bij externe bronnen te leggen. Dit zorgt ervoor dat u zelf geen psychische schade oploopt. Mensen met preventie laten vaak het tegenovergestelde zien. Als deze mensen geld lenen dat ze later niet kunnen terugbetalen, vertonen ze een vorm van negatieve coping. Ze zullen zichzelf de schuld geven en denken: “Kijk, had ik deze lening maar nooit genomen.” Deze manier van omgaan is zelfbeschuldigend en kan veel stress veroorzaken.€