Hoeveel kost het om een huis te kopen?
U wilt een huis kopen of heeft een huis gekocht. Welke kosten zijn er eigenlijk mee gemoeid en wat kan wel en niet meegefinancierd worden? Hier leggen we het per kostencategorie uitgebreid uit.
Uw hypotheekbedrag wordt niet alleen bepaald door de aankoopprijs van uw woning. Daarnaast zijn er nog een aantal andere kosten die doorgaans meegefinancierd kunnen worden. Daarom is het in Nederland mogelijk om een hypotheekbedrag te krijgen dat gemiddeld 5% hoger is dan het bedrag van de aankoopprijs.
Kosten van het kopen van een bestaande woning
Bij het kopen van een bestaande woning heb je 99% van de tijd te maken met de zogenaamde koperskosten (kk). Dit omvat meestal de kosten van een notaris die toezicht houdt op de overdracht, evenals de overdrachtsbelasting, die in Nederland is vastgesteld op 2% van de aankoopwaarde. Bij aankoop van een huis voor € 150.000,- heeft u al € 3.000 aan overdrachtsbelasting (2% van de koopsom) + notariskosten. Daarnaast omvatten de kosten voor de koper ook de kosten van de makelaar van een potentiële koper die toezicht houdt op het onderhandelings- en aankoopproces, evenals de kosten van eventuele technische inspecties (meestal voor oudere huizen).
Kosten van het kopen van een nieuwe woning
Bij de aankoop van een nieuwe woning hoeft u natuurlijk geen overdrachtsbelasting te betalen. De woning wordt immers niet overgedragen. U koopt een huis vrij op naam (VON). Eventuele btw en kosten van overdrachtsakte zijn reeds in de koopsom inbegrepen. Wel dient u er rekening mee te houden dat de bouwaannemer of hypotheekverstrekker bouwrente in rekening kan brengen voor de tijd dat de woning al verkocht is, maar nog niet af is. In bepaalde gevallen kunnen deze kosten medegefinancierd worden. Informeer bij uw hypotheekverstrekker. Eventuele overige kosten kunnen ontstaan bij een opleveringskeuring waarbij een onafhankelijke partij de woning bij in ontvangstname grondig inspecteert. Deze keuze is aan u als koper.
Financieringskosten
Een huis kopen is één ding, maar de tweede stap is het verkrijgen van een financiering (hypotheek). De meeste mensen zijn tussen de 25 en 30 jaar bezig met woningfinanciering. Daarom is het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn. Sinds januari 2013 is het verplicht om de kosten van hypotheekadvies af te trekken van uw hypotheek, wat betekent dat de bank of hypotheekadviseur u ALTIJD de kosten voor het verstrekken van hypotheekadvies in rekening brengt. Dit varieert van € 1.250 tot ongeveer € 3.500 en is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Zo zal een zzp’er door een complexere situatie doorgaans meer betalen dan iemand met een vast dienstverband. Deze kosten noemen we advies- en bemiddelingskosten.
Ook ontvangt u de kosten van het laten taxeren van de woning (taxatiekosten). Dit wordt altijd gevraagd door de hypotheekverstrekker. Ook zijn er kosten verbonden aan het aanvragen van een eventuele Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Financieringskosten zijn fiscaal aftrekbaar en kunnen meestal worden medegefinancierd.
Dubbele kosten (overbruggingskrediet)
Bij het kopen/verkopen van een woning heeft u soms te maken met dubbele woonlasten. Bijvoorbeeld als u uw oude huis nog niet heeft verkocht of uw nieuwbouw nog niet klaar is. Deze kosten zijn soms op te lossen met een overbruggingskrediet als u als koper kredietwaardig blijkt te zijn.
Renoveren of inrichten
Verhuizen brengt aanzienlijke kosten met zich mee. Soms kan het hypotheekbedrag worden verhoogd om bijvoorbeeld verbouwingen uit te voeren of een tuin aan te leggen. Dit wordt een bouwdepot genoemd. Houd er rekening mee dat je dit bedrag vaak niet op je bankrekening krijgt, maar dat je aankoopbewijzen bij de bank moet inleveren waarna zij het bedrag storten. Het moet dus heel duidelijk zijn wat je voor welk doel hebt gekocht. Kosten voor woninginrichting, verhuiskosten of aansluitkosten KUNNEN NIET medegefinancierd worden.
Wel of niet meefinancieren?
Medefinancieringskosten kunnen handig zijn als er even geen geld op de rekening staat of als er nog veel aankopen moeten worden gedaan. Dit betekent natuurlijk automatisch dat uw hypotheekbedrag stijgt en daarmee ook uw maandlasten. Zelf geld beleggen is op de lange termijn altijd goedkoper, maar het moet natuurlijk wel kunnen. Overleg met je hypotheekadviseur wat voor jou het handigst is, er zijn namelijk ook tussenvormen!€