Hoe kan ik mijn geld terugvragen als NS te laat is?
ProRail-directeur Marion Gout – van Sinderen maakte begin 2012 bekend dat er nog nooit zoveel treinen op tijd waren als in 2011. Volgens Marion Gout – van Sinderen arriveerde 94,7 procent van alle treinen in minder dan vijf minuten op hun bestemming. vertraging. Het behaalde resultaat is zelfs een verbetering van 2,2% ten opzichte van 2010. Treinreizigers ervaren echter regelmatig vertragingen, vooral in de herfst- en wintermaanden. Wanneer deze vertragingen tot een half uur duren, kunt u in veel gevallen NS vragen een deel van het door u betaalde reisgeld terug te betalen. Hoeveel vergoedingen van NS bij vertraging zijn en hoe u een vergoeding kunt aanvragen, leest u in dit artikel.
Nederlandse Spoorwegen
Sinds 2 augustus 1937 is 2.809 kilometer reizigersvervoer per trein in beheer van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Alle aandelen van NS zijn in handen van de Nederlandse overheid. NS verzorgt dagelijks het vervoer voor 6,5% van de Nederlandse bevolking en maakt hiervoor gebruik van het Nederlandse spoornet. ProRail is als beheerder verantwoordelijk voor het Nederlandse spoornet. Het Nederlandse spoorwegnet is het drukste spoorwegnet van Europa en het derde drukste spoorwegnet ter wereld. Het logische gevolg is dat er tijdens de treinreis iets anders kan gebeuren.
Wanneer is er recht op schadevergoeding van NS?
Treinen mogen bijvoorbeeld niet vertrekken of aankomen op de aangegeven tijden. Reizigers kunnen tijdens hun treinreis met NS vertraging oplopen. Bij vertraging kan de reiziger in sommige gevallen aanspraak maken op schadevergoeding. In de meeste gevallen is de reden van de vertraging niet belangrijk. In de herfst en winter kunnen er vertragingen zijn, bijvoorbeeld: sneeuwval, gladheid door bladeren, enz.
NS heeft recht op compensatie voor treinreizigers
Treinreizigers kunnen aanspraak maken op schadevergoeding in de volgende gevallen:
- Als de reiziger door vertraging minimaal 30 minuten te laat op de bestemming aankomt.
- Als de reiziger een geldig NS-kaartje kan tonen dat is gestempeld of gedateerd op de datum van vertraging.
- Indien de reiziger in het bezit is van een geldig OV-abonnement en op de dag van de vertraging reist en op het betreffende traject heeft in- en uitgecheckt.
- Als er extra kaartjes zijn gekocht, zoals Railrunners en fietskaartjes.
Er zijn ook gevallen waarin nee heeft recht op schadevergoeding
- Als het totale bedrag van de schadevergoeding minder is dan 2,20 euro.
- Toen NS eerder een langere reistijd aankondigde.
- Bij gebruik van een OV-chipkaart en de reiziger heeft zich niet aangemeld of uitgecheckt.
- Als de vertraging niet door NS wordt veroorzaakt, maar bijvoorbeeld door andere vervoerders zoals Arriva, Syntus en Veolia.
- Wanneer NS te maken krijgt met grote gevallen van overmacht. Een voorbeeld is een stroomstoring. Een stroomstoring die een groot deel van het land zou moeten treffen.
Hoeveel mag NS vergoeden bij vertraging?
De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de duur van de vertraging en het type vervoerbewijs dat wordt gebruikt om te rijden.
Tickettype | Vanaf 30 minuten te laat | Vanaf 60 minuten vertraging |
---|---|---|
Reis naar saldo of Reis naar rekening | 50% van het tarief | 100% van het tarief |
Een manier | 50% van het tarief | 100% van het tarief |
Terugkeer van de dag | 25% van het tarief | 50% van het tarief |
Terugkeer van het weekend | 25% van het tarief | 50% van het tarief |
Dagkaart | 25% van de aankoopprijs | 50% van de aankoopprijs |
NS Tour (Lente, Zomer, Herfst Tour) | 25% van de aankoopprijs | 50% van de aankoopprijs |
Studenten OV-chipkaart | 2,27 euro | 4,54 euro |
Jaarlijks OV-abonnement | 1/500 deel | 1/250 deel |
NS jaarabonnement | 1/500 deel | 1/250 deel |
spoor loper | 50% van de aankoopprijs | 100% van de aankoopprijs |
Railrunner-weekend | 25% van de aankoopprijs | 50% van de aankoopprijs |
Dagkaart hond | 50% van de aankoopprijs | 100% van de aankoopprijs |
Dagkaart fiets | 50% van de aankoopprijs | 100% van de aankoopprijs |
Vraag in geval van vertraging een terugbetaling aan
Indien de reiziger een vergoeding van NS wil ontvangen, kan de reiziger een vergoedingsverzoek indienen bij NS. Deze schadeclaim kan zowel digitaal als via een papieren formulier ‘Vertraging restitutie’ worden ingediend.
Een claim indienen
- Een online schadeclaim kunt u indienen op www.ns.nl
- Het formulier “Terugbetaling bij vertraging” kunt u aanvragen via NS-klantenservice 0900-2021163 (EUR 0,10) of opvragen bij NS-service, kiosk of “AH to Go” bij verkoop van NS-vervoerbewijzen.
Gratis e-mail over NS treinvertragingen
Bij regelmatig reizen op dezelfde route kan een reiziger gebruik maken van de gratis e-mailservice. Als er vertraging in de route is, wordt de reiziger per e-mail op de hoogte gebracht van de vertraging. Reizigers kunnen zich gratis aanmelden voor de gratis dienst van de NS op www.nsspreien.nl.€