Hoe kan ik mijn geld terugvragen als NS te laat is?

ProRail-directeur Marion Gout – van Sinderen maakte begin 2012 bekend dat er nog nooit zoveel treinen op tijd waren als in 2011. Volgens Marion Gout – van Sinderen arriveerde 94,7 procent van alle treinen in minder dan vijf minuten op hun bestemming. vertraging. Het behaalde resultaat is zelfs een verbetering van 2,2% ten opzichte van 2010. Treinreizigers ervaren echter regelmatig vertragingen, vooral in de herfst- en wintermaanden. Wanneer deze vertragingen tot een half uur duren, kunt u in veel gevallen NS vragen een deel van het door u betaalde reisgeld terug te betalen. Hoeveel vergoedingen van NS bij vertraging zijn en hoe u een vergoeding kunt aanvragen, leest u in dit artikel.

Nederlandse Spoorwegen

Sinds 2 augustus 1937 is 2.809 kilometer reizigersvervoer per trein in beheer van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Alle aandelen van NS zijn in handen van de Nederlandse overheid. NS verzorgt dagelijks het vervoer voor 6,5% van de Nederlandse bevolking en maakt hiervoor gebruik van het Nederlandse spoornet. ProRail is als beheerder verantwoordelijk voor het Nederlandse spoornet. Het Nederlandse spoorwegnet is het drukste spoorwegnet van Europa en het derde drukste spoorwegnet ter wereld. Het logische gevolg is dat er tijdens de treinreis iets anders kan gebeuren.

Wanneer is er recht op schadevergoeding van NS?

Treinen mogen bijvoorbeeld niet vertrekken of aankomen op de aangegeven tijden. Reizigers kunnen tijdens hun treinreis met NS vertraging oplopen. Bij vertraging kan de reiziger in sommige gevallen aanspraak maken op schadevergoeding. In de meeste gevallen is de reden van de vertraging niet belangrijk. In de herfst en winter kunnen er vertragingen zijn, bijvoorbeeld: sneeuwval, gladheid door bladeren, enz.

NS heeft recht op compensatie voor treinreizigers

Treinreizigers kunnen aanspraak maken op schadevergoeding in de volgende gevallen:

Er zijn ook gevallen waarin nee heeft recht op schadevergoeding

Hoeveel mag NS vergoeden bij vertraging?

De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de duur van de vertraging en het type vervoerbewijs dat wordt gebruikt om te rijden.

Tickettype Vanaf 30 minuten te laat Vanaf 60 minuten vertraging
Reis naar saldo of Reis naar rekening 50% van het tarief 100% van het tarief
Een manier 50% van het tarief 100% van het tarief
Terugkeer van de dag 25% van het tarief 50% van het tarief
Terugkeer van het weekend 25% van het tarief 50% van het tarief
Dagkaart 25% van de aankoopprijs 50% van de aankoopprijs
NS Tour (Lente, Zomer, Herfst Tour) 25% van de aankoopprijs 50% van de aankoopprijs
Studenten OV-chipkaart 2,27 euro 4,54 euro
Jaarlijks OV-abonnement 1/500 deel 1/250 deel
NS jaarabonnement 1/500 deel 1/250 deel
spoor loper 50% van de aankoopprijs 100% van de aankoopprijs
Railrunner-weekend 25% van de aankoopprijs 50% van de aankoopprijs
Dagkaart hond 50% van de aankoopprijs 100% van de aankoopprijs
Dagkaart fiets 50% van de aankoopprijs 100% van de aankoopprijs

Vraag in geval van vertraging een terugbetaling aan

Indien de reiziger een vergoeding van NS wil ontvangen, kan de reiziger een vergoedingsverzoek indienen bij NS. Deze schadeclaim kan zowel digitaal als via een papieren formulier ‘Vertraging restitutie’ worden ingediend.

Een claim indienen

Gratis e-mail over NS treinvertragingen

Bij regelmatig reizen op dezelfde route kan een reiziger gebruik maken van de gratis e-mailservice. Als er vertraging in de route is, wordt de reiziger per e-mail op de hoogte gebracht van de vertraging. Reizigers kunnen zich gratis aanmelden voor de gratis dienst van de NS op www.nsspreien.nl.€