Het vervalsen van documenten bij het aanvragen van een lening is strafbaar
Tegenwoordig verstrekken banken niet langer alleen geld in de vorm van leningen. Ze willen zoveel mogelijk gegevens over de klant verzamelen voordat ze de lening verstrekken. Zij moeten eerst beoordelen of de betreffende klant de lening daadwerkelijk kan terugbetalen. Frauduleuze loonstrookjes en bankafschriften worden soms door klanten gebruikt om krediet te verkrijgen, ook al zijn ze insolvent.
De meeste kredietverstrekkers zijn al jaren actief op de markt voor consumptief krediet. Hierdoor zijn ze op de hoogte van de meeste vormen van bedrog. Op het moment dat ze iemand betrappen op valsspelen, kunnen de gevolgen groot zijn. De fraudeur kan strafrechtelijk aansprakelijk worden gesteld voor een dergelijk misdrijf.
Waarom heeft de bank documenten nodig?
Bij het aanvragen van een lening vraagt de bank meestal meerdere zaken aan de hand waarvan kan worden beoordeeld of de klanten kredietwaardig zijn. Denk bijvoorbeeld aan loonstroken en bankafschriften waaruit blijkt dat het loon is uitbetaald en een kopie van uw identiteitsbewijs. Op basis van deze documenten kan de bank het risico inschatten dat het geleende geld niet wordt terugbetaald. Als het gaat om het afsluiten van een hypotheek, zal de bank ook het risico willen inschatten alvorens de hypotheek te verstrekken.
Wat is vervalsing?
Indien de opdrachtgever verwacht dat hij op basis van de verstrekte gegevens geen lening kan krijgen, kan de opdrachtgever besluiten de gegevens aan te passen. Dit kan bijvoorbeeld door het inkomen op de loonstrook te verhogen of door een identiteitsbewijs te manipuleren (bijvoorbeeld om te verbergen dat de opdrachtgever een BKR-registratie heeft). Banken hebben hun eigen manieren om dit soort fraude gemakkelijk op te sporen. Zo kan een geknoeid loonstrookje opvallen doordat de berekeningen op de loonstrook niet meer kloppen.
Fraude zorgt ook voor registratie
Wanneer financiële instellingen fraude detecteren, hebben ze een meldingsplicht. Behalve dat het een ernstig misdrijf is, zijn de gevolgen nog groter. Als blijkt dat er sprake is van fraude, worden de gegevens van de fraudeur in het systeem opgeslagen, waardoor hij acht jaar lang geen zaken meer kan doen met banken en verzekeraars. Dit betekent dat u geen bankproducten en ook verzekeringen kunt opnemen. Oplichters kunnen bijvoorbeeld hun auto niet meer verzekeren.
Acceptatienormen zijn ook bedoeld om consumenten te beschermen
Naast het feit dat fraude strafbaar is, is het ook heel dom om een lening aan te vragen die eigenlijk boven budget is. Onder oplichters bevinden zich veel consumenten die toch financieel niet rond kunnen komen, dus kiezen ze voor een kortetermijnoplossing om het geld terug te krijgen.
Door het aanvraagformulier verkeerd in te vullen
De bank kan niet alleen worden misleid door documenten te vervalsen. Er kan ook misleidende informatie zijn bij het invullen van het aanvraagformulier. Als de bank vraagt of u alimentatie verschuldigd bent, moet u de vraag eerlijk beantwoorden. Het is echter moeilijk voor de bank om dit soort bedrog op te sporen.€