mijn kijk op
Generatie Y en geld: secundaire financiering

In de sociologie worden mensen geboren in de jaren 80 en 90 “Generatie Y” genoemd. Een andere naam voor hen is millennials. In de media wordt Generatie Y vaak vergeleken met “babyboomers”, meestal de ouders van Generatie Y. Er was onlangs een interessant artikel dat 10 verschillen opsomde tussen generatie Y en babyboomers in hoe ze met geld omgaan. Het artikel was gericht op het Amerikaanse volk. Wel zijn er enkele parallellen te trekken met mensen in Nederland.

Kenmerken van generatie Y

Zoals andere generaties eerder, schrijft men
Generatie Y
vooral
eigendommen
en waarden. Deze toegewezen kenmerken zijn gevarieerd en deels tegenstrijdig. Een belangrijke factor voor Generatie Y is hun affiniteit met technologie en vooral met internet. Zo worden mensen uit deze bevolkingsgroep gerekend tot de eerste generatie ‘digital natives’. Dit geldt voor mensen die zijn opgegroeid in een omgeving die wordt gekenmerkt door alomtegenwoordige digitaliteit.

Selectie van toegewezen eigenschappen

Afhankelijk van de bron wordt Generatie Y geassocieerd met kenmerken zoals:

Geld is gewoon papier voor Generatie Y

De mentaliteit van Generatie Y is dit: geld komt en geld gaat. Je moet vooral genieten van het leven. Je leeft tenslotte maar één keer. Ze willen de waarde van geld niet weten. Velen van hen hebben nooit echte financiële problemen gehad. Er was immers altijd geld beschikbaar. Dus waarom spaar je? Je krijgt op de een of andere manier geld.

In dit verband is een opvallende uitspraak van George Orwell interessant: “Elke generatie stelt zich slimmer voor dan de vorige generatie en slimmer dan de volgende generatie”.

Generatie Y draagt ​​duurdere schoenen

Een duidelijk fenomeen dat bijna elke dag op straat te zien is. Merkschoenen van Adidas en Nike et cetera zijn helemaal “in”. De schoenenmode verandert elk seizoen en veel mensen hebben te weinig ruimte op hun schoenenrekken.

Generatie Y is minder tevreden

Thuis zitten en niets doen is voor Generatie Y ondenkbaar. Ze zoeken bevrediging op alle gebieden van het leven en zijn bereid er veel geld voor uit te geven. Terwijl een gezellig weekend thuis heel ontspannend is voor babyboomers, is het extreem saai voor Gen Y.

Generatie Y is een verspillende shopper

Babyboomers zoeken vaak naar kortingen en seizoensdeals, zodat ze geld kunnen besparen op boodschappen. Het is geen onderwerp voor Generatie Y. Ze gaan winkelen wanneer ze daar zin in hebben. Winkelen is voor hen als een vrijetijdsbesteding, wat helpt tegen verveling. Ook bij ons willen velen van hen “Shopping Queens” worden en dit vervolgens op Facebook plaatsen.

De definitie van een “chill weekend” is anders in Generatie Y

Je brengt geen “chill” weekend meer door in de stad waar je woont. Kortingen van onder meer Ryanair en concepten als ‘blind boeken’ maken het mogelijk om last minute nog een weekendje weg in Europa te plannen. Terwijl je saaie leeftijdsgenoten de lokale hangouts bezoeken of genieten van de stadsparken, brengen de “coole” Generation Yers het weekend door in Barcelona en posten prompt een foto van een cocktailbar. Natuurlijk krijgt hij zijn 20+ likes. En natuurlijk is de bankrekening snel leeg door dit soort weekenden te financieren, terwijl de feestdagen vaak voor de deur staan.

Gemiddelde persoonlijke financiën

De auteur van deze bijdrage behoort ook tot Generatie Y en constateert veel van bovenstaande kenmerken in zijn kennissenkring. Veel van zijn collega’s hebben geen interesse in persoonlijke financiën. Geld sparen of beleggen, aandelen, obligaties, dat zijn voor hen vreemde begrippen. Ze missen vaak financiële kennis. Hopelijk kan deze investering hun aandacht trekken en de boodschap overbrengen. Aangezien Generatie Y veel tijd op internet doorbrengt, vormen zij de belangrijkste doelgroep voor dit artikel.€