Geld vergeten in de pinautomaat?
Geld vergeten in de geldautomaat. Het klinkt absurd, maar het gebeurt. We halen geld uit de automaat en bewaren de bankpas weer, maar laten het geld staan. Geen paniek! Want na ongeveer 30 seconden slikt de machine het weer in. We moeten echter contact opnemen met de bank om het geld terug te storten. Als het geld niet direct na opname uit de gleuf wordt gehaald, klinkt er een waarschuwingstoon voordat het geld weer wordt ingeslikt. Maar als je in een drukke winkelstraat of supermarkt knipt, is dat geluid al snel weg. Als iemand anders uw geld aanneemt voordat het weer door de machine is ingeslikt, is dat een misdaad. In dat geval zal de politie naar de videobeelden moeten kijken, aangezien de banken de identiteit van de illegale eigenaar niet mogen prijsgeven. En pas ook op als een vriendelijke vreemdeling erop wijst dat je je geld bent vergeten. Mogelijk hebt u te maken met oplichting.
De geldautomaat registreert elke pintransactie
Bij het opnemen van contant geld aan een geldautomaat wordt elke opnamestap zorgvuldig gedocumenteerd. Op die manier is het, zodra een transactie is afgewikkeld, gemakkelijk te zien wanneer er meer geld in de automaat zit dan er op basis van de transacties zou moeten zijn.
De bank kan gemakkelijk de eigenaar van het vergeten geld traceren
Omdat de opname-informatie ook op het rekeningoverzicht van de persoon wordt vermeld, is het gemakkelijk te achterhalen wie de eigenaar van het geld is. De bank mag geen restitutiekosten in rekening brengen. Het is bij de service inbegrepen.
Wat te doen als geld vergeten is bij de automaat?
In sommige gevallen reageer je als volgt:
- noteer de datum, tijd en plaats, evenals het opgenomen geldbedrag;
- controleer of er geen getuigen in de buurt zijn die kunnen bevestigen dat u op het aangegeven tijdstip bij de automaat was;
- meld het incident direct bij uw bank.
- In de avond of in het weekend moet het incident uiterlijk de volgende werkdag worden gemeld. Het is beter om direct een e-mail of WhatsApp-bericht naar de bank te sturen;
- Als u geld in de automaat van een andere bank bent vergeten, neem dan contact op met uw bank. Hij zoekt het dan voor je uit.
Wat als de volgende klant uw geld aanneemt?
En als u uw geld bent vergeten en de volgende klant heeft het uit de automaat gehaald, betekent dit niet automatisch dat u uw geld kwijt bent. Dit is waar videobewaking van pas kan komen, aangezien geldautomaten meestal worden gecontroleerd. Trouwens, als het vergeten geld wordt ingenomen door de volgende klant, is het pure diefstal. Daarna moet niet alleen de bank gewaarschuwd worden, maar ook de politie.
Banken zijn niet verplicht om de identiteit van de toekomstige klant aan te geven
Aan de hand van de gegevens die bij de banken zijn opgeslagen, kunnen zij eenvoudig bepalen wie er na u aan de geldautomaat heeft gestaan. Heeft deze persoon ook geld opgenomen nadat hij uw geld illegaal had afgepakt? Dan heeft de bank er geen probleem mee om uw identiteit te achterhalen. Maar u bent wel afhankelijk van de hulp van de bank en die is niet verplicht! Als iemand anders je geld aanneemt zonder een pinpas te gebruiken, wordt het veel moeilijker om erachter te komen wie je geld heeft gestolen.
Bel de politie om de video te bekijken
In dergelijke gevallen raadt de bank aan om contact op te nemen met de politie. Ze kunnen video’s bekijken. Soms kost het enige moeite om de politie te overtuigen om actie te ondernemen. Het is immers hun eigen schuld dat het geld is vergeten. Maar het is ook strafbaar om geld uit een geldautomaat te halen die niet voor jou bedoeld is. Als het gaat om het opnemen van bijvoorbeeld 50 euro, dan kost het op het politiebureau meestal iets meer overtuigingskracht dan bij het opnemen van enkele honderden euro’s. Maar de volhardende wint meestal en kan op die manier mogelijk met succes zijn geld terugkrijgen!
Banken kunnen het geld automatisch terugbetalen
Meestal vergelijkt de bank de hoeveelheid geld in de automaat met de lijst en kan het geld automatisch teruggeven. Er is meestal niet eens een apart klantverzoek voor nodig. Helaas zullen niet alle banken u terugbetalen als u dit vergeet. Nabij onze oosterburen heeft tv-zender ZDF een test gedaan in de geldautomaten van verschillende banken, waar het geld na 30 seconden werd opgenomen. Terwijl bijvoorbeeld Deutsche Bank het bedrag automatisch terugstortte, ondernamen sommige andere instellingen (waaronder de beroemde Commerzbank) geen actie en werden terugbetalingen alleen gedaan op uitdrukkelijk verzoek van de opgelichte klant.
Automatische terugbetaling: een voorbeeld van klantvriendelijk gedrag
Naar de mening van de consumentenorganisatie is dergelijk gedrag op zijn zachtst gezegd niet klantvriendelijk. In deze context is het begrip “wangedrag” meer op zijn plaats. Daarom worden banken uitgenodigd om deze bedragen automatisch en op eigen initiatief terug te betalen. Banken kunnen hun klanten niet verantwoorden dat het aan het toeval wordt overgelaten of ze hun geld terugkrijgen.
Pas op voor oplichters
Let trouwens op als een oplettende omstander je erop wijst dat je niet al het geld uit de geldautomaat hebt gehaald. — Mevrouw, u hebt niet al het geld uit de automaat gehaald. “Wat schattig dat hij de briefjes niet in zijn tas stopt” is je eerste gedachte. Maar misschien heb je te maken met een andere truc van oplichters. Zo hebben slachtoffers al grote sommen geld van hun rekeningen zien verdwijnen.
Hoe werken criminelen?
Oplichters werken als volgt:
- U haalt geld op bij de interne geldautomaat van de bank;
- Een vreemdeling komt naar je toe als je de bankkamer verlaat;
- Hij wijst erop dat je niet alle aantekeningen bij je hebt;
- Je komt terug en ja hoor, er zijn nog steeds een of meer notities op de machine;
- De vreemdeling stelt voor om voor de zekerheid de debetkaart opnieuw in te voeren, omdat er mogelijk een probleem is;
- En als de duivel ermee speelt, komt je pinpas niet meer terug;
- De “behulpzame” oplichter raadt aan om voor de zekerheid de Bankkaarten Meldcentrale te bellen en de kaart te blokkeren; “Ik heb zoiets eerder meegemaakt”;
- Hij belt alvast het nummer van de Meldcentrale van Bankkaarten en stuurt je dan zijn mobiel om nog wat aanvullende vragen te beantwoorden;
- Degene die met u in gesprek gaat is natuurlijk niet iemand van de Bankkaarten Meldcentrale, maar een medeplichtige;
- Uw pincode en uw naam zijn nodig om uw pas te kunnen blokkeren;
- Zodra u deze informatie heeft verstrekt, krijgt u een melding dat de blokkering is gelukt;
- U krijgt het advies om binnen enkele dagen langs te gaan bij de bank.
Dan blijkt dat de pinautomaat je pinpas helemaal niet heeft gepakt. Hij werd tegengehouden door fraudeurs met een technische truc. En je account is nu geleegd met je pincode.€