Fraude met valse verkeersboetes
In 2014 deed het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) aangifte van fraude met valse verkeersboetes die via valse e-mails aan justitie werden uitgedeeld. Maar hoe herken je als chauffeur dat een boete vals is?
Valse betalingsherinneringen aan CJIB
Vanaf mei 2014 worden betalingsherinneringen verstuurd naar vermeende wanbetalers per e-mail, naar verluidt in opdracht van het CJIB. Deze e-mails zijn bedrieglijk echt, zelfs als ze het Justice-logo gebruiken. Uit de betreffende e-mails blijkt dat het betaalverzoek twee keer is genegeerd. Als de betaling niet binnen enkele dagen “binnen” is, volgen aanvullende sancties. Er staat specifiek in dat de bankrekening van de persoon wordt geblokkeerd als de openstaande boete niet tijdig wordt betaald.
Hoe weet u dat de terugroepactie van het CJIB onjuist is?
Hoewel de herinnering die je hebt ontvangen er bedrieglijk echt uitziet, mede door het gebruik van het logo van het Ministerie van Justitie, zijn er verschillende tekenen dat dit een vorm van internetfraude is:
- CJIB communiceert alleen schriftelijk (per brief) met verkeersovertreders en niet per e-mail;
- in valse e-mails worden de bedragen vermeld achter de komma, terwijl CJIB altijd naar boven afrondt op hele euro’s;
- de valse e-mail is niet gepersonaliseerd en begint met de begroeting “Beste chauffeur”
- de valse e-mail vraagt om onmiddellijke online betaling met een zogenaamde “prepaid coupon” die CJIB niet gebruikt;
- In de brief van het CJIB staat altijd de uiterste datum van beroep. Deze datum is altijd 6 weken na de datum;
- Meestal zijn dit soort e-mails over mogelijke betalingsachterstanden ook te herkennen aan spel- en taalfouten.
Automobilisten die een dreigende e-mail van het CJIB ontvangen, hoeven zich daarom niet te laten intimideren, ook niet door de dreigende blokkering van hun bankrekening of een melding bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).
Waarschuwing aan CJIB: Betaal geen nepboete
De Centrale Rechtshandhaving roept mensen op om geen verkeersboetes te betalen en de link in de brief niet te openen. In juni 2014 heeft het CJIB internetfraude gemeld bij het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). Ook kreeg de politie meerdere meldingen over de slachtoffers. Zowel de politie als het NCSC onderzochten de zaak en probeerden te achterhalen wie er achter deze fraude zat.
Het fenomeen van valse verkeersboetes is niet nieuw
Overigens is het fenomeen van valse verkeersboetes niet nieuw. Vakantiegangers moeten vooral letten op betalingsherinneringen en herinneringen uit het buitenland. Het is vaak redelijk om de authenticiteit ervan in twijfel te trekken en er zijn sterke aanwijzingen dat er fraudeurs aan het werk zijn. Zo zijn er gevallen bekend waarbij automobilisten na (lange tijd) vakantie een rekening kregen voor onbetaalde tol, terwijl ze er absoluut zeker van waren dat ze nog nooit een tolhuisje waren voorbijgereden zonder te betalen.
Fraudeurs vragen bewust om kleine bedragen. Rekeningen worden gestuurd naar mensen waarvan bekend is dat ze langs zijn gekomen, zoals een tolstation in Italië, en het bedrag is zo klein dat het de aandelenmarkt niet schaadt. De ontvanger gaat er al snel vanuit dat hij echt iets vergeten is te betalen, kijkt niet goed naar de datum en betaalt het bedrag.
Conclusie en aanbeveling
Hoewel medio 2014 nog onduidelijk was hoeveel mensen slachtoffer waren van deze vorm van cybercrime, werd de zaak door het ministerie van Justitie zeer gewaardeerd. Het was ook onduidelijk hoe mensen het doelwit waren van de valse e-mails. Onder de “vermeende wanbetalers” bevonden zich zelfs CJIB’s eigen medewerkers. Eén ding is duidelijk: officiële autoriteiten vragen nooit om betaling per e-mail, net zoals banken nooit om uw pincode vragen in een e-mail. Al deze zogenaamde “fishingmail” hebben speciale meldpunten waarnaar u dit soort fraude-e-mail kunt doorsturen, bijvoorbeeld false-email@fraudehelpdesk.nl.
Lees verder
€