Fouten bij investeringen

Gerben van der Zwaan is ruim 15 jaar actief als hoofd vermogensbeheerder relaties in Amsterdam en spreekt als zodanig veel met particuliere beleggers. Uit de vele gesprekken die hij voerde, identificeerde hij verschillende valkuilen waar beleggers keer op keer in lijken te vallen. Hij vindt het verrassend dat ‘beleggersfouten’ vaak dezelfde patronen volgen.

Belangrijkste punten bij beleggen

Investeren is soms echt moeilijk. Je moet veel tijd investeren en de nodige kennis opdoen. Als iemand met werk of andere zaken bezig is, kan het zijn dat de beleggingsportefeuille die tijd en aandacht niet heeft en bestaat het risico te veel risico te nemen of fouten te maken. Natuurlijk maken beleggers fouten, en dat is heel begrijpelijk. Met beleggen gaat doorgaans veel geld gepaard. Bovendien nemen bij beleggen soms emoties de overhand en is er daardoor geen koel en zakelijk redeneren meer. Het gevolg is vaak dat niet de juiste investeringsbeslissingen worden genomen. De heer Gerben van der Zwan heeft in de praktijk laten zien dat beleggers vaak dezelfde fouten maken, wat natuurlijk eeuwig zonde is.

Nauwelijks shortposities verliezen

Het verliezen van uw belegging is een inherent onderdeel van beleggen. Beleggers halen vaak niet meer dan 60 procent rendement op langetermijninvesteringen. Als u zich echter echt aan de volgende regel houdt, kunt u nog steeds een goed rendement behalen, zelfs als de helft van uw beleggingen winstgevend is en de andere helft verlies maakt. Deze regel luidt: “Beperk uw verliezen en laat uw winst komen.”

Moeite om te snel af te snijden en winst te maken

De praktijk leert dat beleggers:

Investeerderstools gebruiken

Beleggingsinstrumenten zoals opties, trackers en convertibles geven beleggers de mogelijkheid om risico en rendement beter te beheren. Veel beleggers laten deze kans liggen. Enerzijds is dit begrijpelijk, omdat veel beleggers er onvoldoende kennis van hebben. Dan is het verstandig om er vanaf te blijven. Een goed begrip van hoe dergelijke hulpmiddelen veilig en effectief kunnen worden gebruikt, is vereist. Aan de andere kant is het een gemiste kans voor beleggers. Stel dat u investeert in een bedrijf waar u een winstgevende positie heeft. Dit bedrijf staat op het punt kerncijfers bekend te maken. Dan kunt u in de verleiding komen om uw aandelen te verkopen. Dit komt omdat bij onbevredigende aantallen uw winst kan verdwijnen. Door gebruik te maken van een optie of opties kunt u uw positie goed beschermen. Met opties kunt u ervoor zorgen dat “papieren” winsten worden veiliggesteld. U profiteert er ook van als de koers van het aandeel blijft stijgen.

Opmerking

Met de opties kunt u:

Dit zijn praktische kansen die nog steeds onderbenut worden door beleggers.

media druk

Waag het niet om aandelen te kopen

Keer op keer blijkt dat de media een grote invloed hebben op de emoties van beleggers. Dit was duidelijk zichtbaar toen de AEX-index in 2008 200 punten bereikte. De media belichtten rampscenario’s, maar zonder nuance. De algemene strekking was dat je alleen je vingers kunt branden aan aandelen. De realiteit was dat veel aandelenkoersen al sterk waren gedaald – in een zeer korte tijd. En natuurlijk stonden we aan het begin van de crisis. Het was allemaal erg vaag. Op zulke momenten is het echter belangrijk om nuchter naar de zaken te kijken. Defensieve aandelen zoals Heineken en Unilever verkochten bijna niets. En zo zijn we ineens echt
nee
stopte met bier drinken en echt
nee
minder gegeten. Beleggers durven op zo’n moment echter pas een jaar van tevoren in te stappen tegen veel hogere prijzen.

Koop wanneer de markt piekt

Het tegenovergestelde van het niet durven kopen van aandelen in sombere tijden komt ook voor. Op momenten dat de aandelenmarkten pieken, is er geen reserve voor een zonnig vooruitzicht. Als belegger is het moeilijk om deze mediadruk te weerstaan ​​en het hoofd koel te houden. Dit leidt vaak tot kuddegedrag waarbij aandelen niet op een dieptepunt worden gekocht en met vertrouwen worden gekocht wanneer de markt piekt.

Voortdurend opletten

Beleggingsportefeuilles hebben altijd aandacht nodig. Ondanks dat er:

De wereldwijde en zakelijke ontwikkelingen (met hun impact op de aandelenmarkt) zullen echter doorgaan.

Conclusie

De beleggingsportefeuille heeft altijd aandacht nodig. Sommige industrieën worden sterker, andere worden zwakker. De portefeuille moet worden aangepast aan deze ontwikkelingen. Gerben gebruikt soms de analogie van een tuin. Als u in het voorjaar vergeet de tuin te bemesten, wordt het gras niet zo mooi groen en zullen de rozen minder bloemen produceren.

Spreid de investering

De basisregel voor elke solide portefeuille is: leg niet al uw eieren in één mand, maar spreid uw beleggingen. Durf echter een keuze te maken. Beleggers hebben soms de neiging om zeer breed te beleggen. U moet zich echter kunnen concentreren op basis van een goede strategie en tactiek. Als u bijvoorbeeld infrastructuur, farmacie of technologie als toekomstige thema’s identificeert, kunt u daar een deel van uw beleggingen aan koppelen. Het wordt geïnvesteerd door grote geesten zoals Buffett en Soros. Ze leggen natuurlijk niet alle eieren in één mand, maar maken weloverwogen keuzes binnen de grenzen van het investeringslandschap.

Steeds vaker werd gekozen voor beleggingsfondsen

De laatste jaren kiezen beleggers steeds vaker voor beleggingsfondsen. Het is een slimme keuze, vooral voor minder vermogende beleggers. Maar als u investeert met een ton of meer nettowaarde, is het veel beter om met individuele namen te gaan. Op die manier kunt u op maat gemaakte obligaties en aandelen kiezen die bij uw situatie passen. U kunt dan veel beter risico en rendement beheersen. Hoewel beleggingsfondsen vaak een benchmark gebruiken, meestal een index. Beleggingsfondsen springen op en neer met deze index. Echte toegevoegde waarde is er tegenwoordig vaak niet meer. Als aanvulling op het afdekken van rijke markten (zoals opkomende markten of bijvoorbeeld onroerend goed) kunnen beleggingsfondsen echter weer zinvol zijn.€