Financiering via crowdfunding
In feite is er geen gemakkelijkere manier om te financieren dan via internet. Crowdfunding is een nieuwe vorm van fondsenwerving waarmee mensen (de ‘crowd’) via internet ideeën en ‘ambities’ kunnen vinden waarin ze geloven en deze vervolgens kunnen financieren. Bij crowdfunding worden kleine bedragen in rekening gebracht voor grote projecten.
Hoe werkt crowdfunding?
Het idee is even simpel als briljant:
- u kunt uw project op internetplatforms presenteren als een film-, reis- of gewoon een leerproject;
- daarnaast aangeven hoeveel geld er nodig is;
- Netizens die het project willen steunen, kunnen vervolgens elk gewenst bedrag doneren.
Het concept van crowdfunding is ontstaan in de VS en werd in eerste instantie vooral gebruikt om muziekopnames te financieren. Het in 2009 gelanceerde Amerikaanse portaal Kickstarter was een nieuwe manier om creativiteit te stimuleren. Sindsdien is er meer dan 200 miljoen euro toegezegd aan de projecten. Meer dan 1,8 miljoen mensen hebben hun projecten gepresenteerd en meer dan 20.000 projecten zijn succesvol gefinancierd. Kickstarter werkt op basis van alles of niets:
- ofwel is het financieringsdoel bereikt en wordt het toegewezen geld binnen de gestelde tijd betaald;
- of er wordt geen geld ontvangen.
Wanneer is crowdfunding succesvol?
Ook in Nederland ontwikkelt zich een bloeiende markt, omdat crowdfunding lonend kan zijn. Met crowdfunding kan een idee of initiatief niet alleen financiële steun genereren, maar tegelijkertijd ook feedback krijgen, een community opbouwen en zo aan omvang en populariteit winnen.
De belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle crowdfundingcampagne:
- creëer daarvoor een kring van potentiële geïnteresseerden;
- een informatieve en beschrijvende video kan bezoekers eenvoudig inzicht geven in het concept en de aanpak; persoonlijke “geschenken” gekoppeld aan de grootte van de donatie trekken vaak mensen aan die zich op deze manier nog persoonlijker betrokken voelen;
- zeker als je je doelgroep goed kent kan dit een groot voordeel zijn;
- in het algemeen zorgen authenticiteit en originaliteit voor succes.
Crowdfunding: een platform voor elk project
Of het nu gaat om muziek, artiesten, non-profitorganisaties of verenigingen, er is een platform voor iedereen. Twee van ’s werelds beroemdste stammen uit de VS: Kickstarter en Indiegogo. Op beide platformen zijn alle soorten projecten vertegenwoordigd, maar de nichemarkt breidt zich uit. Begin 2012 heeft de New York Times nog eens grafisch in beeld gebracht hoe de markt zich gaat splitsen en in welke projecten het meeste geïnvesteerd zal worden.
Crowdfunding inzetten voor goede doelen
Onder de sociale crowdfundingplatforms heeft het Duitse Betterplace een zeer goede reputatie. Het genoemde platform is van een liefdadigheidsorganisatie en maakt daarom 100% van de donatie over aan de respectievelijke projectmanagers.
De activiteiten van het platform worden enerzijds gefinancierd door betalingen van organisaties die zich op het platform willen presenteren en anderzijds door peer donaties. Om jou als fan ervan te overtuigen dat de projecten serieus en goed doordacht zijn, is er een systeem van “netwerk van vertrouwen”. De zogenaamde woordvoerders die het sociale project ter plaatse hebben bezocht of de initiatiefnemers persoonlijk kennen, kunnen hun mening, foto’s of video’s op de projectwebsite plaatsen en zo de ernst van het project inschatten.
Zelf het project financieren
Crowdfunding is een complex vraagstuk en het groeiend aantal nieuwe initiatieven maakt het overzicht er niet eenvoudiger op. Als je het project zelf wilt presenteren en daarvoor financiering wilt krijgen, moet je eerst goed kijken en een geschikt platform vinden voor zijn idee. Het volume op de Nederlandse markt is nog vrij klein, maar de prognose groeit. Een project dat met hart en ziel wordt uitgevoerd, heeft een grote kans op financiële ondersteuning.
Presentatie van nieuwe producten en trends
Crowdfunding is in ieder geval niet alleen spannend voor planners, maar ook voor consumenten. Dankzij zijn steun kan hij beslissen welke projecten worden uitgevoerd en welke in de wachtkamer moeten blijven. Zo heeft hij macht over succes of mislukking en indirect over nieuwe producten die op de markt komen.
Ook voor webwinkels kan het observeren van crowdfundingplatforms heel interessant zijn:
- nieuwe trends kunnen worden gevolgd;
- de populariteit van bepaalde ideeën en producten kan worden waargenomen of getest;
- daarnaast kunnen webwinkels in een vroeg stadium en exclusief in hun winkel in contact komen met projectmakers om producten aan te bieden.
Zijn banken nog nodig?
Is dit de toekomst? Leningen tussen particulieren exclusief de bank? Deze ontwikkeling is in ieder geval significant.
Het doel van crowdfunding is om anderen te overtuigen van hun eigen ideeën en hen iets te bieden wat ze anders niet zouden krijgen van financiële steun: het gevoel hebben bijgedragen aan een goed en kansrijk doel. Of gewoon het gevoel dat je hebt bijgedragen aan erkenning in de vorm van een onderscheiding of simpelweg door je naam te laten noemen.
Het concept van crowdfunding (collectieve financiering) verenigt geldzoekers en particuliere investeerders op een eenvoudige manier om via het internetplatform projecten financieel op te starten.
Wat ooit begon als een insider-trend (vooral in artistieke kringen) is nu uitgegroeid tot een financieringsmethode die zelfs de grote banken serieus nemen. Het fenomeen van P2P-platforms (financiering tussen particulieren) stond nog in de kinderschoenen, maar nu tellen banken het als een van de vijf belangrijkste buitenlandse concurrenten.€