Financiële informatiebrochure, gebruik hem
Complexe financiële producten zoals beleggingen in beleggingsfondsen vragen om een goede financiële informatiebrochure. Sommige hypotheek-, levensverzekeringen en beleggingsproducten kunnen ook in aanmerking komen. Vaak gaat het om een combinatie van sparen, lenen, beleggen en verzekeren, waardoor het voor de klant niet direct duidelijk is hoeveel financiële risico hij loopt. Een financiële informatiebrochure moet het risico dat u neemt verduidelijken en u helpen beslissen. Let dus op de meegeleverde risicometer, en als het niet automatisch gebeurt, vraag er dan zelf naar. De financiële informatiebrochure is gratis.
AFM en monitoring
Wij streven al jaren naar goede, betrouwbare en begrijpelijke financiële informatie. Dit is belangrijk omdat we allemaal te maken hebben met financiën in ons leven en we willen er het beste van maken. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is een merk. De AFM houdt toezicht op instellingen die zich bezighouden met sparen, lenen, beleggen en verzekeren. Zo bewaakt het bijvoorbeeld de juiste financiële informatie in ons land.
Een nieuwe financiële informatiebrochure is vereist
Het Financieel Informatieboekje is ontworpen om het voor consumenten gemakkelijker te maken om financiële aanbiedingen te vergelijken en verantwoorde financiële beslissingen te nemen. Deze brochure is recentelijk verder verbeterd en er is een grote reclamecampagne gelanceerd onder de slogan “De Nieuwe Financiële Brochure. Goed verhaal. Lekker kort.” Wie een complex financieel product wil begrijpen en wil weten hoeveel risico hij neemt, vraagt om een financiële factsheet. Dat doe je toch ook met drugs?
Wat is een complex financieel product met een financieel informatieboekje?
Een complex financieel product is meestal een combinatie van producten zoals beleggen, sparen, verzekeren of lenen. Zodra de waarde van minimaal één product afhankelijk is van marktgebeurtenissen, noemt de AFM het een financieel complex. Als de verkopende partij of het bedrijf een complex financieel product promoot, verwijzen wij naar de Financiële Informatiebrochure. Waaronder:
- De meeste levensverzekeringen;
- beleggingsfondsen;
- beleggingsobjecten;
- koopsomverzekering;
- levensverzekering;
- lijfrenteverzekeringen;
- Levensloopbeleggingsverzekering.
Voor welke producten heb je geen brochure nodig?
Voor niet-complexe producten is geen financiële informatiebrochure nodig. AFM verwacht dat:
- Overlijdensrisicoverzekering of eenvoudige uitvaartverzekering.
- Individuele aandelen, obligaties of opties.
- Schade verzekering.
- Producten die u in het buitenland koopt.
Lekker kort
Daarom moet de informatie in het financiële informatieboekje kort en duidelijk zijn, zodat u direct kunt zien wat de kenmerken en risico’s van het product zijn. De klant moet zich aan de hand van de gebruiksaanwijzing volledig kunnen informeren over alle mogelijke voor- en nadelen van het aan te schaffen financiële product. Financiële bijsluiters zien er voor bijna alle producten hetzelfde uit. Uitzondering zijn de gebruiksaanwijzingen van beleggingsinstellingen. Daar is de informatie iets uitgebreider. Dat zie je ook terug in de lengte van het vel: de vellen zijn twee pagina’s lang, bij beleggingsfondsen langer.
Structuur van de gebruiksaanwijzing
De informatie in de pakketinstructies staat altijd in dezelfde volgorde. In de financiële informatiebrochure moeten de volgende gegevens worden opgenomen:
- Wat is een product?
- Wat is het risico en wat te doen als het verwachte resultaat niet bevredigend is?
- Wat zijn de kosten?
- Wat zijn de opbrengsten?
- Als u eerder wilt stoppen, wat dan?
- Wat zijn je verantwoordelijkheden en is er een garantieregeling?
Financieel voordeel: de risicometer vertelt u hoeveel financieel risico u neemt
De risicokolom geeft aan hoe groot het risico is. Volgens de leverancier van het product, hoe groter het risico, hoe ronder de man. De volgende risico’s worden onderscheiden:
- Erg groot;
- Super goed;
- Best groot;
- Klein;
- Heel klein.
Kosten en aanbetaling
Hier zie je vier kolommen:
- Storting: Geeft het bedrag aan dat op deze manier wordt gestort, opgebouwd, belegd of verzekerd.
- Rendement: Dit is de bruto-opbrengst voordat eventuele kosten worden afgetrokken.
- Uw kosten: Dit zijn de kosten op het moment van aankoop en gedurende de levensduur van het product. Dit zijn verzekeringspremies, kosten bij tussentijdse beëindiging en overige kosten.
- Wat overblijft: Dit is de nettowinst. Dat wil zeggen, het bedrag van de borg plus het rendement en minus de kosten.
Hoe kom ik aan de gebruikershandleiding voor mijn product?
Elke financiële onderneming moet u gratis een informatiebrochure bij het product verstrekken. Deze brochure vervangt het prospectus niet, maar vult het aan. Financiële instellingen moeten hun productinformatiebrochure op hun website plaatsen. En als u daarom vraagt, stuurt de instelling de gebruiksaanwijzing gratis op. Koopt u via een tussenpersoon, dan kunnen zij om een gebruiksaanwijzing vragen. Tot slot zijn beleggingsinstellingen niet verplicht om de informatiebrochure op hun website te plaatsen, maar moeten zij deze ook gratis aan u toesturen als u daarom vraagt.
Maak er vooral gebruik van.
Lees verder
€