Elektrische auto: bpm en motorrijtuigenbelasting 2020/2025

Belastingvrij rijden is de wens van velen, en wie elektrisch rijdt, komt in 2020 en 2021 aardig in de buurt. Helemaal belastingvrij zal het niet zijn, rijden kost geld, maar de voordelen met bpm en autobelasting (wegenbelasting) zijn groot voor een elektrische auto. Het kabinet stimuleert het gebruik van elektrische auto’s, maar zal de komende jaren ook fiscale stimuleringsmaatregelen afbouwen. Daarnaast kan in 2021 de prijs van de auto stijgen, omdat eerst de bpm wordt verrekend en daarna de btw. Hoe zit het daarmee?

Elektrische auto 2020 en 2021 is goedkoop rijden

De kosten van een elektrische auto

Iedereen die een nieuwe auto koopt zal in veel gevallen bpm moeten betalen en zodra de auto in uw bezit is komt de Belastingdienst weer met accijns en wegenbelasting (autobelasting). Maar er is goed nieuws, er zijn belastingvoordelen voor degenen die een elektrische auto rijden en ook de kosten voor het opladen van de auto worden verlaagd. De prijs van elektriciteit daalt in 2021, waardoor het gebruik van een auto nog goedkoper wordt. Wie een auto leaset en in 2021 kiest voor een nieuwe leaseauto, krijgt te maken met een hogere premie. Daarom is kiezen voor een nieuwe leaseauto in 2020 goedkoper dan de keuze uitstellen naar 2021.

Wat is bpm?

De personenauto- en motorrijtuigenbelasting, bpm, is een Nederlandse uitvinding. Dit is een belasting die wordt toegevoegd aan de basiscatalogusprijs. Bpm wordt ook wel aankoopbelasting genoemd. Maar wie een elektrische auto koopt, betaalt pas in 2025 bpm. Vanaf 2025 betaal je voor een nieuwe elektrische auto nog maar 360 euro aankoopbelasting.

Motorrijtuigenbelasting 2020 en 2021

Tot en met 2024 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting met een elektrische auto. Dit verandert vanaf 1 januari 2025. In 2025 krijgt u 75% korting op de wegenbelasting en vanaf 2026 betaalt u wegenbelasting. Voor een plug-in hybride zijn de zaken iets anders geregeld. Een plug-in hybride voertuig heeft zowel een elektrische als een verbrandingsmotor die afzonderlijk kan worden gebruikt en daardoor zwaarder wordt belast. De insteekmotorrijtuigenbelasting bedraagt ​​tot 2025 50% van de normale wegenbelasting voor een auto met verbrandingsmotor. In 2025 krijgt u nog 25% korting op de wegenbelasting en in 2026 en later is deze korting gelijk aan nul.

Korting autobelasting in 2020 en 2021

auto 2020-2024 Het jaar 2025 2026 en verder
elektrische auto 100% 75% 0%
plug-in hybride auto 50% 25% 0%
verbrandingsmotor (geen oldtimer) 0% 0% 0%

Bpm en btw in 2021

In 2020 betaalt u 21% btw over de basisprijs van de auto en daarna de bpm, in 2021 betaalt de dealer direct de bpm, telt deze bij de basisprijs op en over dat totaal moet u btw betalen. Het is een belasting op een belasting. Deze wijzigingen kunnen u in 2021 enkele duizenden euro’s extra aanschafprijs kosten.

Elektrische auto als leaseauto

De toeslag voor een elektrische auto gaat in 2021 omhoog van 8% naar 12%. Ook worden duurdere auto’s meer belast. In 2020 begin je de zogenaamde Tesla-belasting te betalen vanaf de cataloguswaarde van 45.000 euro, in 2021 is dat vanaf 40.000 euro. Boven deze limiet betaalt u 22% extra. Veel elektrische auto’s kunnen deze grens overschrijden en dus in 2021 duurder zijn dan in 2020. Daarom kan het kiezen van een nieuwe auto in 2020 een economische keuze blijken te zijn. Mogelijk gaan leveranciers van elektrische auto’s er strategisch mee om, zodat in 2021 de waarde van de catalogus zo laag mogelijk onder de 40.000 euro komt.

Vrijstelling motorrijtuigenbelasting

Wanneer u uw auto verkoopt om goedkoper en groener te rijden, krijgt u een beloningscertificaat van de nieuwe eigenaar of een sloopauto wanneer u uw auto daarheen brengt. Dit vergoedingsbewijs is het bewijs dat de auto niet meer op uw naam staat. Hiermee stopt ook de afdracht van motorrijtuigenbelasting op de oude auto. Te veel betaalde belasting wordt automatisch aan u teruggestort of ingehouden op de motorrijtuigenbelasting op de nieuwe auto.

Wilt u belastingvrij rijden in een elektrische auto?

Het rijden met een elektrische auto in 2020 en 2021 is vaak veel goedkoper dan een auto met een verbrandingsmotor. Het kabinet wil het gebruik van elektrische auto’s verder stimuleren. Dat merk je vooral aan de aanschafprijs en de motorrijtuigenbelasting, maar zoals uit de papieren blijkt en in 2020 zullen de fiscale voordelen voor een elektrische auto kleiner zijn.

Lees verder