Een schriftelijke offerte aanvragen heeft voordelen
U wilt een bepaalde klus klaren, u heeft uzelf een kostenlimiet gesteld en u wilt goede kwaliteit tegen een redelijke prijs. Dit kunt u het beste bereiken door schriftelijke offertes op te vragen bij minimaal drie leveranciers. Omdat u geen appels met peren wilt vergelijken, zijn er een paar dingen waarmee u rekening moet houden bij het formuleren van uw aanvraag, zodat u aanbiedingen realistisch kunt vergelijken.
Waarom een schriftelijke offerte aanvragen?
Natuurlijk denk je nu “waarom zoveel moeite om een brief te schrijven, het kan ook via de telefoon?” Natuurlijk heb je gelijk. Uiteraard kunt u ook telefonisch een offerte aanvragen. op uw verzoek. Maar meestal krijg je dit antwoord ook via de telefoon, en als er daarna een discussie of onenigheid is, heb je niets in handen. In plaats van een sollicitatiebrief kan natuurlijk ook een sollicitatie per e-mail volstaan.
Telefonische offertes zijn meestal duurder
Crisis of niet, vooral in de zomer hebben de meeste bedrijven hun handen vol en verspillen ze liever geen tijd aan offerteaanvragen die niet leiden tot een specifieke opdracht. Maar voor de offerteaanvraag in de brief willen vakmensen toch op een rustig moment de tijd nemen en al het werk tot in detail uitrekenen. Telefonische offertes leiden meestal tot een hogere contractprijs, omdat telefonische aanbiedingen meestal snel worden uitgespeeld en hoger worden berekend.
Daarom, als u wilt dat een professional de tijd neemt om u een schriftelijk en scherp berekend aanbod te doen, moet u beleefd zijn en wat tijd investeren in de brief. Daarnaast geeft de brief de meester meer vertrouwen dat je sollicitatie ook serieus is.
Vraag voor andere voordelen een schriftelijke offerte aan
- Het voordeel van een schriftelijke offerteaanvraag is dat de brief maar één keer hoeft te worden gesteld en pas daarna het adres en de aanhef dienovereenkomstig moeten worden gewijzigd. Dit betekent dat het aanzienlijk minder moeite kost dan het hele project drie keer of vaker aan de telefoon uit te leggen;
- Een ander voordeel is dat elk bedrijf dezelfde functiebeschrijving krijgt. Dit betekent dat de afzonderlijke onderdelen van het aanbod voor alle bedrijven hetzelfde zijn en dat u gemakkelijker kunt vergelijken.
Opstellen van een schriftelijke offerteaanvraag
Een brief met een offerte aanvraag is relatief snel en eenvoudig op te stellen. Spreek de ontvanger indien mogelijk bij de naam aan in de begroeting. Aan de ene kant is het beleefder dan een algemene begroeting, en het maakt je sollicitatie ook persoonlijker. Daarnaast kan een persoonlijke begroeting laten zien dat je al eens eerder zaken hebt gedaan met het bedrijf. Brieven met een persoonlijke begroeting leveren doorgaans scherper berekende aanbiedingen op dan onpersoonlijke brieven.
Functieomschrijving
Formuleer vervolgens de details van de taak zo nauwkeurig mogelijk:
- Maak een gedetailleerde lijst van alle banen die u wilt doen. Zo voorkom je verwarring achteraf;
- Voor de duidelijkheid kunt u een schets van de situatie of een constructietekening toevoegen;
- Vermeld ook een geschatte tijd waarop u het werk wilt laten voltooien. Zelfs het beste aanbod doet er niet toe als het bedrijf er geen tijd voor heeft.
Reageer op alle aanbiedingen
Klanten staan vaak voor een dilemma of ze de beste of de goedkoopste specialist moeten kiezen. Hoe dan ook, elke beantwoorde RFP kost de maker van de RFP tijd en geld. Als je een keuze hebt gemaakt voor een bepaalde aanbieding, wees dan zo beleefd om alle bedrijven te bedanken met een korte brief over hun aanbieding. Zeg het beleefd als je hun aanbod accepteert.€