Een lening aanvragen, tips voor succes

Door de financiële crisis kijken banken kritischer naar kredietaanvragen. Om kredietgoedkeuring te krijgen, moet de kredietaanvraag daarom goed onderbouwd zijn. Bankmedewerkers moeten wekelijks veel aanvragen beoordelen, u bent niet de enige. Zorg er dus voor dat je sollicitatie positief opvalt. Maar hoe pak je zoiets met de meeste kans van slagen aan?

Regelmatig inkomen is erg belangrijk

Ten eerste zal de bank uiteraard eisen dat u voldoende regelmatig inkomen heeft en dat u dit naar behoren kunt aantonen. Verzamel vooraf voldoende bewijs van inkomen en bied de geldverstrekker een goed inzicht in uw inkomen. Dat doe je het beste met bijvoorbeeld recente loonstroken en een jaarverslag.

En soms vraagt ​​de bank om aanvullende zekerheden of onderpand. Extra zekerheden kunnen worden geboden in de vorm van onroerend goed of een goed ondernemingsplan als u zakelijk wilt lenen.

Tips voor het verbeteren van uw kredietscore

Uit een onderzoek van kredietverstrekker FREO (onderdeel van Rabobank) blijkt dat bijna de helft van alle kredietaanvragen vooraf wordt afgewezen vanwege slecht krediet. Talloze aanvragers hebben zonder hun medeweten nog leningen op hun naam staan ​​bij het BKR, terwijl deze al volledig zijn afgelost. Hierdoor worden nieuwe leningaanvragen vaak ten onrechte afgewezen.

FREO geeft verschillende aanbevelingen om de kredietwaardigheid te verbeteren:

Ga nooit vals spelen met (inkomens)gegevens

Kredietverstrekker FREO heeft herhaaldelijk vastgesteld dat aanvragers van consumptief krediet vaak vals spelen met inkomensgegevens of identiteitsbewijzen. De meest voorkomende vormen van fraude zijn:

Maar al deze manipulaties, gericht op het ten onrechte kwalificeren voor krediet, leiden meestal tot niets. Sommige bankmedewerkers hebben een speciale training gevolgd om dergelijke praktijken op te sporen en fraudeurs worden altijd gepakt.

Het verstrekken van valse informatie heeft verstrekkende gevolgen

Men is zich meestal niet bewust van de verstrekkende gevolgen van dergelijke frauduleuze activiteiten. Financiële instellingen hebben immers een meldplicht namaak. In dit geval kan de overtreder 8 jaar lang geen banken en verzekeraars meer benaderen.€