Dijselbloem, voormalig voorzitter van de Eurogroep

Als nieuwe voorzitter van de Eurogroep in 2013 kon onze voormalige minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem veel respect voelen. Zijn “valse start” was snel vergeten. Alleen de precaire financiële situatie van zijn eigen land kon hem voor de gek houden. Desondanks verliep alles goed voor Jeroen Dijsselblum en verdiende hij ook in Europa veel respect voor zijn beslissende prestatie. Ook in ons land bleven zijn prestaties niet onopgemerkt. Begin 2019 stond hij voor een nieuwe uitdaging toen minister Külmēs hem aanstelde als voorzitter van de commissie die de rekenrente van pensioenfondsen moest herzien.

Ratingbureau downgrade

Het slechte nieuws kwam niet onverwacht, maar kwam op het verkeerde moment. Op 29 november 2013 heeft het ratingbureau Standard & Poor’s Nederland de rating verlaagd. In plaats van de hoogste AAA-rating had ons land sindsdien alleen nog maar een AA+ rating. Natuurlijk was de afwaardering ook een teleurstelling voor minister Dijsselbloem. Maar hij zei niet te verwachten dat dit een negatief effect op de rente zou hebben.

Een delicate vraag voor de voorzitter van de Eurogroep

Maar het was een delicate zaak. Want Desselbloem is naast de functie van minister van Financiën ook hoofd van de Eurogroep in Brussel. Deze structuur biedt plaats aan alle 17 ministers van Financiën van het eurogebied. Hier komen alle standpunten samen als het gaat om zaken die te maken hebben met de eenheidsmunt. Een select groepje bespreekt hulppakketten voor zwakke landen en schrijft paardenremedies voor voor hun herstel.

Universeel respect voor Deiselbloem in de Eurogroep

Als voorzitter van de Eurogroep moest Dijsselbloem vooral betrouwbaar zijn. En hij deed het verrassend goed in 2013:

De financiële situatie in zijn land kan hem breken

Zo handelde Dijsselbloem in de Eurogroep volkomen objectief. De man wist het respect van alle leden van die groep te winnen. Maar die erkenning dreigde hij weer te verliezen als hij er niet in slaagde de financiën van zijn land op orde te krijgen. En deze vooruitzichten voor Nederland waren eind 2013 uitermate somber:

Niemand kan een zwakke voorzitter van de Eurogroep gebruiken

Al in september 2013 maakte Desselbloem bekend dat ons land in 2014 een tekort van 3,3% van het bruto binnenlands product zal hebben. Aan de andere kant staat een goede naleving van de afspraken van Maastricht slechts een limiet van 3,0% toe. Binnen de Eurogroep was men zich terdege bewust van de schrijnende situatie waarin Dijsselbloem zich bevond. Dat alleen al zou kunnen verklaren waarom Nederland zo weinig kritiek kreeg. Niemand kan immers een zwakke voorzitter van de Eurogroep gebruiken.

De benoeming tot Dijsselbloem is eigenlijk uit noodzaak ontstaan

Trouwens, ze zagen
voordracht
sociaaldemocraat Dijsselbloem vanaf het begin als a
noodoplossing
. Zijn motto bij uitstek was consensus, niet kwaliteit:

In alle ruzies van de eurogrootmachten bleef alleen Jeroen Dijsselbloem als nieuwkomer op het Europese toneel.

Deissebloom, de “rode ingenieur”

Dijsselbloem, toen 47, was dit als financieel professional nog nooit eerder opgevallen. Van huis
landbouweconoom
hij werd pas in november 2012 tot Nederlander benoemd.
minister van Financiën
. Hij verraste er zelfs vele vertegenwoordigers van politiek Haags mee. Want daarvoor had hij zich als politicus vooral in de schijnwerpers gezet met zaken als:

Meer overtuigende verwijzingen naar de positie van topbrandweerman in de context van de eurocrisis waren denkbaar.

Dijselbloem was voorzitter van de commissie die het rekenrente moest toetsen

Begin 2019 was er in de pensioenwereld veel hype over de lage rekenrente die fondsen zouden moeten hanteren. Wat dat betreft hadden mensen hun hoop gevestigd op een nieuw pensioenakkoord. Het overleg hierover viel eind 2019 helaas uit elkaar. Als gevolg hiervan dreigden verschillende grote metaalfondsen eind 2019 de pensioenen te verlagen. Nu onderzoekt een speciale commissie elke 5 jaar de rekenrente die pensioenfondsen moeten hanteren. Zo was het anno 2019 ook weer. Vanwege de ernst van het probleem vond minister Kolmees van Sociale Zaken het redelijk om deze keer de “zwaargewicht” Jeroen Dijsselbloem de commissie te laten leiden. Weer een interessante uitdaging voor Jeroen Dijsselbloem.

Lees verder