De winkel ging failliet: een stappenplan om je geld terug te krijgen
Stel dat je een mooi product hebt gekocht via een vertrouwde, bekende website, of dat je een aanbetaling hebt gedaan in de winkel of showroom van het bedrijf. Maar dan hoor je dat het bedrijf failliet is gegaan, juist in de periode dat je op je bestelling wacht en al hebt betaald of een aanbetaling hebt gedaan. Wat moeten we doen? Hoe geld terugkrijgen bij faillissement van een (web)winkel? Heeft u na faillissement nog recht op een product of dienst? En hoe zit het met garantie en/of reparatie?
Een faillissement is meestal erg frustrerend voor alle betrokken partijen. Het bedrijf in kwestie laat veel schuldeisers achter wiens facturen niet worden betaald, maar meestal ook veel klanten die het product hebben betaald in de periode voordat de (web)winkel failliet ging en het niet hebben ontvangen. De procedure bij faillissement van een (web)winkel is voor consumenten vaak moeilijk te begrijpen.
Geld terug na faillissement? Stap voor stap plan
Om maar meteen met het slechte nieuws te beginnen: consumenten bevinden zich in een precaire positie als het erom gaat hun geld terug te krijgen van een mislukte (web)winkel. Dit komt vooral omdat de klant als laatste in de rij moet staan als het gaat om de verdeling van het geld dat nog te verkrijgen is bij het failliete bedrijf. Banken en belastingdiensten hebben altijd voorrang, waardoor klanten vaak aan het kortste eind krijgen. Het is echter altijd de moeite waard om te proberen uw geld terug te krijgen of het product of de dienst geleverd te krijgen. Hoe je dat doet lees je in het handige stappenplan hieronder.
Stap 1. Neem zo snel mogelijk contact op met de curator
Een curator is een persoon die na een faillissement door de rechtbank wordt aangesteld. Deze persoon kijkt naar de waarde van alle zaken die verkocht kunnen worden, zoals inventaris, bedrijfspanden en voorraad, en lost daaruit eventuele schulden af. U wordt ook als schuldeiser vermeld, maar u moet dit wel melden bij de curator. Vraag eventueel bij de Kamer van Koophandel wie de curator is. Is het een beschadigd artikel waarvan de leverancier inmiddels failliet is? Ook na faillissement kunt u een klacht indienen bij de curator.
Stap 2. Zoek uit of de online winkel is gekoppeld aan een brancheorganisatie
Het is goed mogelijk dat de webwinkel waar u uw bestelling heeft geplaatst is aangesloten bij een overkoepelende brancheorganisatie. Dit gebeurt vaak tijdens het reizen. Dan is het een goed idee om hen te bellen en uw claim te melden. Hoewel veel garantieregelingen beperkt zijn en vaak niet de volledige (aan)betaling dekken, is het altijd het proberen waard. Is de webwinkel onderdeel van Thuiswinkel Waarborg? In dat geval biedt het helaas geen garantie in geval van faillissement van de betreffende winkel.
Stap 3: Failliet bedrijf overgenomen? Vraag het aan de (nieuwe) eigenaar
Het is goed mogelijk dat de failliete e-shop inmiddels is overgenomen door een ander bedrijf of een nieuwe operatie is gestart. Vraag of je nog steeds contact kunt opnemen met het nieuwe bedrijf om je product of dienst te laten bezorgen. Als de rechtspersoon die eigenaar is van de winkel niet failliet is gegaan, maar alleen zijn schulden heeft geherstructureerd, is het wellicht nog mogelijk om naar dezelfde winkel te gaan.
Stap 4: Wacht, maar blijf informeren
Helaas kan de procedure rond een failliet bedrijf lang duren, van zes maanden tot een jaar of langer, is geen uitzondering. De curator heeft tijd nodig om alles op orde te krijgen, schuldeisers op de hoogte te stellen en de woning te verkopen. Houd er rekening mee hoe lang het duurt voordat u uw rechten kent en of u (een deel van) uw geld terug kunt krijgen. Vraag de curator regelmatig naar de voortgang van het proces.
Heeft u na faillissement nog recht op reparatie of garantie?
Als het bedrijf failliet gaat terwijl u zojuist een beschadigd artikel ter reparatie heeft aangeboden, blijft het artikel van u. In dat geval vraagt u de curator schriftelijk om uw item binnen veertien dagen terug te sturen. U moet kunnen aantonen dat u de eigenaar bent. Vraag dus altijd om een bon als je een artikel hebt gerepareerd. Als je artikel beschadigd is en je hebt het nog steeds, neem dan contact op met de fabrikant of importeur. Ze zijn vaak bereid om je uit clementie te helpen, ook als je geen koopovereenkomst met hen hebt getekend.
5 tips om financiële risico’s te verminderen bij het kopen van een online winkel
Jaarlijks worden veel mensen het slachtoffer van het faillissement van een winkel terwijl de bestelling al betaald is. Het terugvragen en uiteindelijk terugkrijgen kan erg lang duren, en helaas hebben consumenten weinig verhaalsmogelijkheden. Daarom is het altijd belangrijk om voorzichtig te zijn bij het online of in de winkel bestellen en/of storten, zeker als het een relatief onbekende winkel is. U kunt uw risico verminderen door deze tips te volgen:
- Betaal niet vooraf, betaal later
- Betaal nooit meer dan 50 procent
- Check vooraf of het een betrouwbare webshop is
- Check de inschrijving van de (online)shop bij de KvK
- Zoek uit of er een garantiefonds is (bijvoorbeeld voor reizen).
Veel succes en succes met het terugkrijgen van je geld in faillissement. Nu weet u als consument beter wat uw rechten zijn. Volg het bovenstaande plan stap voor stap en je vergroot je kansen enorm.€