De moraal van het betalen van ouderen

Armoede komt vooral voor onder werklozen en alleenstaande ouders. Maar ook de derde groep krijgt in toenemende mate te maken met armoede: veel ouderen in Nederland leven onder de armoedegrens. Het loonmoraal van veel senioren laat daardoor te wensen over. Nederlanders van 65 jaar en ouder worden bedreigd door de groeiende schuldenlast. De steeds krimpende pensioenen hebben hun financiële positie verzwakt en de incassobranche vreest het ergste voor senioren. En het slechte betalingsgedrag van ouderen is des te opmerkelijker omdat juist een groot deel van de ouderen altijd al heeft geworsteld met schulden en risicovolle aankopen.

Ouderen zitten steeds meer in de schulden

Mensen ontvangen graag post en bezoekers. De vreugde is echter van korte duur als er iets onaangenaams als een betaalverzoek op de deurmat belandt. Of als een incassobureaumedewerker aan de deur komt voor een serieus gesprek. Omdat veel mensen zich ongemakkelijk voelen bij het aanpakken van hun schulden. Vooral ouderen zwijgen er uit schaamte over, hoewel crowding het probleem alleen maar verergert.

Armoede zorgt ervoor dat de schuld van ouderen toeneemt

Het valt moeilijk te ontkennen dat het loonmoraal onder senioren aan het dalen is. Er is een trend bij incassobureaus dat 65-plussers hun rekeningen slechter betalen dan de gemiddelde consument. En het lijkt erop dat deze trend in de toekomst alleen maar zal toenemen. Dalende pensioenen, aanhoudende aanvallen op zorgbudgetten en huurtoeslag dreigen de armoede onder ouderen te vergroten, waardoor het betalingsgedrag van ouderen verslechtert. Het is in ieder geval een zorgwekkende ontwikkeling. Voor veel senioren is hun pensioen wellicht niet meer toereikend om hun huidige levensstandaard op peil te houden, en men vreest dat dit een negatief effect zal hebben op het betalingspatroon. Velen van hen hebben bijna geen reserve.

Oude mensen verdwalen in het woud van uitkeringen

In oktober 2018 steunde een meerderheid van de Tweede Kamer een plan voor een landelijke bewustwordingscampagne voor ouderen. Het doel is om ouderen duidelijk te maken dat ze recht hebben op een uitkering. En ook hoe ze dit geld kunnen claimen. Maar het aanvragen van een uitkering kan ook eenvoudiger. Het Parlement wil graag dat ouderen worden geïnformeerd dat zij mogelijk in aanmerking komen voor een uitkering. Deze aanname zou dan gebaseerd moeten zijn op gegevens waarover de overheid al beschikt. Iets soortgelijks gebeurt bij een vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting. Tijdens de debatten in de Tweede Kamer verwees het CDA naar eerdere onderzoeken. Daaruit bleek dat een op de zes ouderen die recht hadden op huurtoeslag deze niet aanvroeg. Een alarmerende ontdekking. Dat weet het CDA onder meer omdat veel ouderen moeite hebben met het gebruik van digitale toepassingen.

Ons betalingsgedrag profiteert niet van het economisch herstel

De verbetering van de economische situatie in ons land en de gunstige groeivooruitzichten dragen ertoe bij dat veel consumenten weer duurdere aankopen doen. Deze omstandigheden hebben echter geen positieve invloed gehad op ons betalingsgedrag. Zodra consumenten zich relatief zeker voelen, gaan ze meer consumeren en vergeten dat ze schulden hebben. Bovendien heeft het goedkoopgeldbeleid van centrale banken lenen goedkoper gemaakt. Hoewel veel mensen bijna geen ruimte meer hebben voor reserveonderdelen en essentiële aankopen, is de sociale druk om te consumeren alleen maar toegenomen.

Veel ouderen hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen

Volgens de plannen die op Prinsjesdag 2018 werden onthuld, zouden ouderen 1% uitmaken.
koopkracht
vooruit gaan. Maar het biedt nauwelijks perspectief voor deze generatie. In een onderzoek van Stichting Active Ageing in 2018 gaf 30% van de ouderen aan dat het erg moeilijk voor ze was om de eindjes aan elkaar te knopen. Slechte financiële toestand gecombineerd met lichamelijke beperkingen, gevoelens van onveiligheid en verminderde mobiliteit. Allemaal factoren die de sociale veerkracht van deze mensen ernstig op de proef stellen.

Senioren hebben vooral bankschulden

In tegenstelling tot jongere mensen, wier slechte loonmoraal zich doorgaans manifesteert bij dienstverleners zoals telecommunicatiebedrijven en postorder- of nutsbedrijven, zijn senioren verantwoordelijk voor bijna de helft van alle bankschulden. Dit zou erop kunnen wijzen dat ouderen persoonlijke financiële crises vaker te boven komen met behulp van leningen dan andere leeftijdsgroepen.

Regeling van incassobureaus

Je kunt je afvragen of incassobureaus, die toch al een slechte reputatie hebben, hebben bijgedragen aan de verbetering van het betalingsmoraal van senioren. Het zou goed zijn om ze op een vriendelijke manier te benaderen en vertrouwen op te bouwen. Ouderen hebben niet alleen te maken met levensomstandigheden, maar ook met gevoeligheid en schaamte. En incassobureaus hebben weinig zin als ze geen rekening houden met het debiteurenperspectief.€