Creditcard geweigerd: wat zijn de redenen voor de weigering?
Stel dat u geen contant geld op zak heeft en u wilt betalen met uw creditcard. U steekt uw kaart in het betaalapparaat, voert uw pincode in, om vervolgens teleurgesteld te zijn dat uw creditcard is geweigerd. Wat nu? Er kunnen verschillende redenen zijn voor een mislukte betaling door een geweigerde creditcard: onvoldoende saldo, herhaaldelijk verkeerde pincode ingevoerd of kredietlimiet overschreden. Maar de Master Card of Visa-kaart kan ook als gestolen of verloren worden geregistreerd, waardoor de betaling kan mislukken. Wat zijn de mogelijke redenen voor een mislukte creditcardbetaling?
Creditcard geweigerd: waarom?
Uw creditcard is geweigerd: dit is een situatie die u niet wilt meemaken, vooral niet als het om een dringende betaling gaat. Stel dat u in het buitenland bent en aan het einde van uw vakantie
zonder contant geld
. Je haalt zelfverzekerd je Master- of Visa-kaart tevoorschijn om te betalen, maar het betaalapparaat weigert je kaart: het is alsof je op de grond zakt. Of je kijkt al een paar dagen naar die last-minute vlucht en wil op het laatste moment je goedkope vliegticket online betalen: dat zijn de momenten waarop je het echt kan missen dat je creditcard wordt geweigerd.
Betaling mislukt: oorzaken
Creditcards zijn zeer handige tools voor online betalingen, buitenlandse betalingen en spoedbetalingen wanneer uw bankrekening praktisch leeg is. Maar als uw creditcard wordt geweigerd, kunt u voor vervelende verrassingen komen te staan. De
redenen:
dat een creditcard wordt geweigerd en leidt tot een mislukte betaling kan anders zijn.
Redenen: onvoldoende saldo
Ten eerste kan uw creditcard worden geweigerd omdat uw saldo onvoldoende is. Dit betekent dat u het volledige bedrag van de toegestane kredietlimiet al heeft gebruikt. Tijdens de huidige looptijd worden geen nieuwe creditcardbetalingen geaccepteerd. maandelijks
kredietlimiet
(bijv. 2500 euro) creditcard is afhankelijk van het type creditcard.
Onjuiste pincode
Wilt u geld opnemen van een
geld machine
of een geldautomaat (ATM of ATM) in binnen- of buitenland, kan uw kaart worden geblokkeerd als u meerdere keren achter elkaar de verkeerde pincode invoert. Deze fout wordt vaak gemaakt door mensen die bij het opnemen van geld met een creditcard meestal op de pincode drukken, simpelweg omdat ze de creditcard minder vaak gebruiken. Als u uw identiteit kunt bewijzen, kunt u de creditcard weer ontgrendelen bij uw bank.
Creditcard beschadigd
Een vaak over het hoofd geziene maar voor de hand liggende reden voor weigering van betalingen is materiële schade aan uw creditcard. Creditcards bevatten een
magneetstrip
met uw gegevens en als deze strip beschadigd is, kan het betaalapparaat of de geldautomaat uw gegevens niet goed lezen. Schade ontstaat bijvoorbeeld na jarenlang een creditcard in een portemonnee te hebben gedragen die weinig bescherming biedt.
Een probleem met het betalingsplatform of de website
De geweigerde betaling met uw creditcard heeft mogelijk niets te maken met de kaart zelf, maar
website
waar u de betaling wilt doen. Geen enkel elektronisch betalingssysteem is perfect en kan gebreken of fouten bevatten. Hierdoor kan het voorkomen dat er door een intern probleem niet kan worden betaald via het geselecteerde betaalplatform. Een andere mogelijkheid is dat je internetverbinding weg is net als je een betaling wilt doen met je creditcard. In sommige landen die op het gebied van IT en telecommunicatie niet zo ontwikkeld zijn als in Nederland of België, is dit niet zo zeldzaam.
Creditcard geregistreerd als gestolen of verloren
Iedereen die een creditcard is kwijtgeraakt of slachtoffer is geworden van diefstal, kan terecht bij a
noodnummer
om zijn creditcard te laten blokkeren. Mogelijk hebt u informatie ingevoerd van een creditcard die is geregistreerd als verloren door gewoonte, en als gevolg daarvan is de betaling mislukt.€