Contant geld storten met een sealbag? Waar moet je aan denken?

Contant bijdragen via een postzegelzakje komt uw bedrijf, vereniging of stichting ten goede. U kunt op elk moment contant geld storten en het kost u minder dan storten via een geldautomaat. Als u met uw bank heeft afgesproken om ‘vooraf te boeken’, wordt het tegoed tegelijk met de borg via de Sealbag-automaat op uw rekening bijgeschreven. De aanbetaling moet correct worden gedaan, anders worden er extra kosten in rekening gebracht.

Wijzer

Waarom een ​​sealzak contracteren?

U wilt het geld niet zelf houden. Heeft u een bedrijf of bent u penningmeester van een vereniging of stichting, dan bieden grote banken een ‘postzegelzakje’ aan. U kunt eenvoudig en efficiënt contant geld storten in de sealbag-automaat, waarna het bedrag op uw bankrekening wordt bijgeschreven. Stortingsafrekeningen zijn te volgen in de internetbank. Een sealbag is een verzegelde plastic verpakking waarin je 24 uur per dag, 7 dagen per week geld kunt storten. Sealbags zijn online te bestellen of af te halen op kantoor.

Contant geld storten via een verzegelde zak is goedkoper dan bij een afstortautomaat. De kosten zijn echter afhankelijk van de kwaliteit waarin u het geld in de sealbag aanlevert.

Welke opties zijn er en onder welke voorwaarden

Voordat u contant geld in een Sealbag-automaat stort, moet u eerst een overeenkomst sluiten met uw bank. Bij ING en ABN AMRO wordt deze overeenkomst een “gebundelde depositoovereenkomst” genoemd en bij Rabobank een “depositoovereenkomst”.

Het is mogelijk om gebruik te maken van de pre-booking functionaliteit (of post-booking). Banken pakken dit anders aan. U ontvangt standaard een pre-boekingssaldo tot het maximale bedrag of u moet minimaal een jaar klant zijn bij de bank. In dat geval heeft u het voordeel dat uw aanbetaling vooraf is geboekt (en dus op uw rekening is bijgeschreven) op de werkdag dat u uw aanbetaling heeft gedaan met behulp van de sealbag-automaat. Anders wordt de aanbetaling niet geboekt totdat deze is verwerkt. Hiervoor wordt een termijn van 5 tot 10 dagen gehanteerd.

Om de (hogere) voorboekingslimiet te bepalen, zal de bank eerst uw financiële gegevens willen analyseren. Als je een startup bent, wordt er gebruik gemaakt van een businessplan en eventueel projecties indien beschikbaar. Om de hoogte van uw voorboekingslimiet te bepalen, wil de bank de volgende gegevens van u ontvangen, waarna in overleg met u de limiet kan worden bepaald:

Levering en kosten van verzegelde zakken

Sealbags worden binnen 5 werkdagen na ondertekening van het contract naar u verzonden. Ook voor het storten met de stempelzakjesautomaat heeft u een stortingsformulier of specificatie nodig. Het kan digitaal worden ingevuld. Dan print je het in tweevoud en stop je één exemplaar in het postzegelzakje met het geld. Het andere formulier is voor uw administratie.

Als u gebruik maakt van vooraf boeken, moet u de sealbag online registreren. Plaats vervolgens de sealbag met de statiegeldspecificatie in de sealbagautomaat van uw bank. Alleen aanbetalingen die de pre-boekingslimiet niet overschrijden, worden vooraf geboekt. Als de aanbetaling de limiet overschrijdt, wordt de vooraankondiging niet geaccepteerd. U wordt online op de hoogte gebracht.

De statiegeldspecificatie moet volledig en correct worden ingevuld en het statiegeld moet correct worden aangeleverd. Dit zorgt voor een snelle en efficiënte verwerking. Is dit niet het geval, dan is er sprake van een borg van lage kwaliteit. Daarna kan het verwerken en tellen niet machinaal meer gebeuren, dus worden er extra kosten in rekening gebracht.

Aan welke eisen moet het depot onder meer voldoen?

De vergoeding voor het storten met een verzegelde zakautomaat of een stortautomaat verschilt van bank tot bank (van 2011-11)

Afhankelijk van de bank betaal je wel of niet om nieuwe sealbags te bestellen.€