China versnelt het tempo van naties
Dat China aan kracht wint in de wereldeconomie blijkt niet alleen uit de dubbele cijfers van de economische groei. Big Macs zijn ook in opkomst en het gebruik van creditcards en AliPay schiet omhoog. Europa zou blij zijn met de economische groei die regelmatig in China wordt gerealiseerd (minimaal 7% per jaar en vaak veel hoger). China profiteert van ’s werelds schaarse grondstoffen en koopt havens op strategische locaties zoals Griekenland. De VS proberen de vooruitgang van China in 2020 te vertragen, maar dit neemt de ambities van China om de nummer 1 van de wereld te worden niet weg.
Geld in China
De officiële munteenheid van China is Renminbi (¥), RMB, de munteenheid is Yuan (元). Daarnaast geldt het volgende:
1 yuan (元) is verdeeld in tien jiao (角) en 1 jiao is verdeeld in tien moeras (分). Met andere woorden: 1 yuan (元) = 100 fen (分).
De waardevermindering van de renminbi maakt Chinese producten in het buitenland goedkoper en aantrekkelijker. China zal inflatie zoveel mogelijk willen vermijden.
Chinese bankiers vinden Nederland, net als verzekeraars als Anbang
Bankiers hebben China al lang ontdekt. China, met zijn grote bevolking en sterke economische groei, is een geweldige nieuwe markt en heeft een groot klantenpotentieel. En zoals u weet, zijn bankiers er om waar mogelijk groei te stimuleren en zoveel mogelijk geld te verdienen. China wordt beschouwd als een nieuwe markt. Omgekeerd kopen Chinese bedrijven ook veel bedrijven terug in het buitenland, zowel binnen als buiten de EU. Zo kocht het Chinese Anbang Reaal Nederland. Chinese bedrijven lijken steeds meer gretig om bekendheid te verwerven op het wereldtoneel.
Creditcards zijn in opkomst
Het gebruik van creditcards in China is snel gegroeid tot meer dan 60 miljoen kaarten. Er zijn potentieel 1,3 miljard Chinezen met een creditcard, of ongeveer een markt van $ 1¾ miljard. Naar schatting heeft 30% van de Chinezen een betaalkaart, dus er is nog een lange weg te gaan. Velen betalen met AliPay of WeChat. Ter vergelijking: ook andere minder ontwikkelde landen boeken enorme vooruitgang op het gebied van digitaal betalen, de corona-uitbraken in 2020 hebben dit proces nog meer versneld en het einde is nog niet in zicht.
Chinees en betaalkaarten
Het Chinese karakter is meestal ingesteld om alleen het geld uit te geven dat er is. Een rode Chinees zijn zal niet zo snel lukken. In de praktijk lijkt het er dus op dat de Chinezen echt een betaalrekening hebben met een creditcard, maar de gekochte goederen vrijwel direct betalen. Ze kopen dus niet of bijna niet op krediet, terwijl creditcardmaatschappijen, zoals in feite bij webwinkels, profiteren van hoge kredietrentes. De Chinezen hebben een conservatief uitgavenpatroon. Maar liefst 94% van de Chinese creditcardhouders betaalt hun schuld af voordat ze rente betalen.
Chinese markt
Gerenommeerde banken zoals HSBC en CitiBank kunnen creditcards alleen verstrekken na overleg met lokale spelers. Ook wordt verwacht dat de creditcardmarkt zich in de nabije toekomst zal blijven openstellen voor buitenlandse banken. Een van de doelen is niet alleen om zoveel mogelijk Chinezen aan een creditcard te helpen, maar ook om hun conservatieve betalingsgedrag aan te passen. Gezien de Chinese cultuur zal het niet makkelijk zijn, maar als je de betalingsvoorwaarden kunt overmaken, kan dat veel geld opleveren. Van de banken, dat wel.
Conclusie China is booming
China is een groot land met een grote bevolking. Onder de voorwaarden van een streng gecontroleerde economie mogen steeds meer bedrijven ook in de rest van de wereld economische activiteiten ontplooien. Ook in Nederland. Nederland is wat dat betreft over het algemeen positief over extra contacten en exportmogelijkheden. Maar of het terecht als zodanig wordt beschouwd, valt nog te bezien. Ten eerste kan de toetreding van China een gunstig effect hebben op de prijzen op de Nederlandse markt, omdat hierdoor de concurrentie zal toenemen. De vraag is of te veel westerse kennis gemakkelijk in Chinese handen zal vallen. China staat er niet om bekend dat het altijd bereid is zijn kennis met het Westen te delen. Niemand kent de impact op de lange termijn nog, maar in 2020 twijfelt niemand eraan dat de invloed van China in de wereld nog groter zal worden.€