Cashback: contant uit de supermarkt
Wie kent dit niet: je bent verwoed op zoek naar een geldautomaat terwijl de onderkant van je portemonnee zichtbaar is? In de binnenstad kan zo’n zoektocht al vrij snel tot resultaat (en dus ook geld) leiden, op het platteland ziet het er anno 2014 heel anders uit. Niet overal kun je met plastic geld of een creditcard betalen. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat klanten graag wat extra geld uitgeven bij het afrekenen van boodschappen aan de kassa.
Cashback bij het winkelen
Klanten ontvangen niet alleen contant geld bij geldautomaten. Veel winkels en benzinestations bieden deze service ook aan. De service wordt ook wel “Cash Back” genoemd. Maar er zijn ook beperkingen. Het is niet altijd overal even gemakkelijk. Zo was er een winkelnetwerk waar als extra voorwaarde gold dat men minimaal 50 euro moest uitgeven. Maar dan kon de klant tot 100 euro ook contant worden uitbetaald, gratis en in principe meerdere keren per dag.
Gegarandeerde betaling
Bij dit fenomeen, ook wel “dekking” genoemd, wordt later het gewenste bedrag samen met het aankoopbedrag van de bankrekening van de klant afgeschreven. De winkelier is gegarandeerde betaling. Daarom neemt hij geen enkel risico en waarderen zijn klanten de cashback als extra service. Deze optie wordt vooral gewaardeerd in landelijke gebieden.
Waar begin jaren zeventig elke zichzelf respecterende bank een filiaal op elke hoek van de straat wilde hebben, zijn de afgelopen decennia weer talloze bankfilialen uit kostenoverwegingen gesloten. Daarom is het niet gemakkelijk om aan contant geld te komen, vooral niet in landelijke gebieden.
Zo simpel kan klantentrouw zijn
Dus het toestaan van gratis geldopnames tijdens het winkelen was een slimme zet van retailers. Dit wordt gezien als een echte service, vooral in regio’s met weinig banken. Bijna zoals vroeger in bankfilialen. Winkelketens zijn klantvriendelijker en creatiever geworden in hun dienstverlening. Want ook zij werden op die manier minder overladen met contant geld dat alleen tegen betaling van kosten op de bank kon worden gestort. Bovendien vereist het een enigszins persoonlijke benadering die vaak wordt gemist in deze door technologie gedreven samenleving. Geld komt niet alleen uit automaten, het wordt u persoonlijk overhandigd door een kassier van vlees en bloed. Vroeger was dat bij banken. Maar dat is lang geleden. Zo simpel kan klantenbinding zijn.
Betalen met je mobiel
Klanten moeten toegevoegde waarde bieden. Retailers zullen daarom binnenkort ongetwijfeld ook massaal mobiel betalen toestaan. Met dit soort extra’s wordt de winkelervaring continu verbeterd. Het sluit ook aan bij de trend van veel supermarkten om steeds meer diensten en producten in hun assortiment op te nemen om beter aan de wensen van het winkelend publiek te voldoen. Deze strategie staat in de branche ook wel bekend als “one-stop-shopping”. In een ideale situatie stopt de klant maar één keer en slaat daar alles op wat hij nodig heeft.
Lees verder
€