beursgang; goudmijn voor investeerders?
Wie wil het niet, snel geld verdienen, zonder extra moeite. Dit kan door deel te nemen aan een beursgang, wat een bijzonder fenomeen is. Mensen die dit fenomeen hebben bestudeerd, hebben ontdekt dat beleggers er veel geld mee kunnen verdienen. Gebleken is dat de biedprijs van het uit te geven aandeel vaak veel lager is dan de werkelijke waarde van het aandeel. En het genereert al na de eerste handelsdag winst voor de belegger.
Achtergrond
De Engelse naam voor IPO (eerste uitgifte van aandelen van een bedrijf op de beurs) is
Eerste openbare aanbieding
of een beursgang. Deze term wordt gebruikt in nationale en internationale wetenschappelijke literatuur die over dit onderwerp is geschreven. IPO’s zijn al sinds de jaren zestig onderwerp van gesprek. Dit komt voornamelijk door het fenomeen
lage prijs instelling
. Underpricing betekent dat een aandeel dat bij een IPO op de markt komt na de eerste handelsdag veel meer waard is dan op het moment van de IPO zelf (de instapprijs). Met andere woorden, de belegger die zich heeft aangemeld voor deze IPO heeft zijn aandelen veel waardevoller zien worden na de eerste handelsdag (tussen 15 en 20% internationaal).
Waarom doen bedrijven dit?
Er zijn verschillende theorieën die dit gedrag verklaren. Om potentiële investeerders aan te trekken, moet een bedrijf kunnen aantonen dat zijn bedrijf in de toekomst positieve resultaten kan behalen, zodat de belegger ook een positief rendement op zijn aandelenportefeuille krijgt. Het bewijzen van de goede kwaliteit van het bedrijf is echter erg lastig omdat het bedrijf niet te veel informatie met betrekking tot de concurrentie, enz. Daarom wordt er vaak gesproken over informatieasymmetrie tussen het bedrijf en de potentiële investeerder. Om een potentiële investeerder tegemoet te komen, kan een bedrijf verschillende signalen afgeven om aan te tonen dat het bedrijf van goede kwaliteit is. Deze signalen omvatten bijvoorbeeld de aankondiging dat de vennootschap zelf een deel van het geplaatste aandelenkapitaal zal behouden, waarmee wordt aangegeven dat zij voldoende vertrouwen heeft in de toekomstige prestaties van de vennootschap. Dit signaal is echter niet sterk genoeg. Om echter voldoende investeerders aan te trekken en zo de IPO succesvol te maken, moet de introductieprijs aantrekkelijk worden gemaakt. Als een bedrijf vertrouwen heeft in de kwaliteit van zijn bedrijf, vindt het het niet erg om verlies te maken bij een IPO omdat het weet dat het uiteindelijk positieve resultaten zal behalen en het verlies dus in winst zal omzetten.
Leuk om te weten
Er zijn relatief weinig beursintroducties in Nederland. Het is wetenschappelijk bewezen dat de Nederlandse IPO
voor een lage prijs
waardoor het zeker aantrekkelijk is om in te schrijven op een beursgang. Studies hebben aangetoond dat het gemiddelde rendement na 1 handelsdag al 15% kan zijn. Voor wie niet wil wachten op een Nederlandse beursgang, kan beter naar de VS of Azië kijken, waar beursintroducties veel vaker voorkomen. Hetzelfde geldt hier
lage prijs instelling
is wetenschappelijk bewezen. Houd er echter rekening mee dat niet alle IPO’s winstgevend zijn, er zijn altijd uitzonderingen op de regel en zoals iedereen weet, zijn prestaties uit het verleden geen garantie voor toekomstige resultaten.€